Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Skal til at opstarte ApS men...

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 15. Nov 13
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 11:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino.

Vi er to som er igang med at starte et ApS sammen. Jeg har dog enkelte spørgsmål, som jeg håber i kunne hjælpe mig med at afklare :-)

1) Kapitalkravet på de 80.000 overvejer vi at skyde ind privat. Lige så snart, at virksomheden leverer overskud, er det muligt at "trække" de 80.000 ud og erstatte med virksomhedens egen optjente likviditet?

2) Når de er to i vores direktion, hvor vi hver får 50% af andel af selskabet, hvor skal dette fremstår?

3) Hvad ville de formelle titler være når der er 2 ejere? Den ene er CEO og den anden er Founder, eller er der en anden kombination der er mere anstændigt at bruge?

4) Kan man allerede før man har opstartet ApS'et, underskrive en erklæring om at man indgår en fast aftale om at dele selskabet op i 50-50, selvom ApS'et ikke er oprettet endnu? 

Tak på forhånd :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:18

et af de oftest stillede spørgsmål herinde så søg, men det helt klare entydige svar er NEJ - Der kan aldrig hæves noget uden skat, personlig løn eller udbytte skat

Fra 1/1-2014 er kapitalkravet nedsat til 50.000 kr - men både 50 og 80t bliver hurtigt nødvendig arbejdskapital i alle fald

Pughunter:
2) Når de er to i vores direktion, hvor vi hver får 50% af andel af selskabet, hvor skal dette fremstår?
som ejer vil ejerskab fremgå af ejerbogen og som direktører skal i registreres på virk.dk

Pughunter:
3) Hvad ville de formelle titler være når der er 2 ejere? Den ene er CEO og den anden er Founder, eller er der en anden kombination der er mere anstændigt at bruge?
I kan bruge lige hvad I vil, I er vel begge founders, som jeg ville vel være direktør eller CEO men er det godt med så flotte titler. Jeg ville nok bruge direktør og ikke andet i DK og CEO i udland til begge

Pughunter:
4) Kan man allerede før man har opstartet ApS'et, underskrive en erklæring om at man indgår en fast aftale om at dele selskabet op i 50-50, selvom ApS'et ikke er oprettet endnu?

du må mene om I indbyrdes kan og ja det kan I sagtens. For at den skal ha værdi bør I få 2 personer til at underskrive som vitterligheds vidner - de skal være til stede og se jeg underskrive, det vil lette hvis I skal slås om det senere men husk hellere at få en ApS aftale mellem jer, det supervigtigt læs om APS AFTALE 

I min indholdsfortegnelse i signaturen kan I se en masse om at starte virksomhed

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 12:21
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg tror i ville have tigtig godt af at gå til nogle af de mange iværksætter arrangementer, som kommer i næste uge se www.uge47.dk og blive klogere!
1) i kan først trække pene ud efter selskabets 1. Regnskabsår, her vil det så være et krav der er opnået et overskud på 80.000, som derefter vil skulle betales udbytteskat af.
2) det skal fremgå af selskabets ejerboligs.
4) det vil anbefales at i laver en anpartshaver overenskomst i tilfælde af uoverensstemmelser mv. Kontakt evt en advokat, som kan rådgive jer herom.

Husk kravet til ApS stiftelse lempes til kr. 50.000 efter nytår + mulighed for stiftelse af ivs til 1kr, som dog stadig kræver i har fokus på det fornødne lilviditetsberedskab!

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 12:25

Pughunter:

Nu ved jeg ikke hvem din kundegruppe er, er den folk der er over 30-35 vil de sandsynligvis nok opfatte et begreb som "CEO" lidt negativt medmindre du er direktør for et større international koncern, just my 5 cents :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:28

Cef:
1) i kan først trække pene ud efter selskabets 1. Regnskabsår, her vil det så være et krav der er opnået et overskud på 80.000, som derefter vil skulle betales udbytteskat af.
Jep og for klarhed - ikke nok med det - først 25% selskabsskat af overskuddet og SÅ udbytteskat (her nok 27%) som vil svare ganske til hvis man hæver det som løn under året istedet

Enig I - udnyt www.uge47.dk 

vh John H

Tilmeldt 15. Nov 13
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 12:38

Tak for de fine og hurtige svar.

Hvad der angår titlen som Direktør, vil det være ualmindeligt at have os to med begge titlen "Direktør" eller ses det hos andre virksomheder ?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:46

Pughunter:
Hvad der angår titlen som Direktør, vil det være ualmindeligt at have os to med begge titlen "Direktør" eller ses det hos andre virksomheder ?
det er ikke kun en tittel. Det giver rettigheder (og derfor læs det tidl. link om aps kontrakt som er supervigtig - i vil fortryde uden) OG ansvar

Direktøren kan træffe beslutninger i et ApS som den anden ikke kan i det daglige og direktøren står til ansvar hvis ex kapitalberedskab ikke overholdes (kan blive personligt ansvarlig) det vil den anden normalt ikke - ansvarer overfor myndigheder, skader og meget andet. Det er ikke så meget tittel men rettighed og ansvar i et ApS

Ja det er almindeligt med 2 direktører med 2 ejere - men alt er muligt

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:54
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Pughunter:

Ja - det er en meget normal situation.

I forhold til cvr.dk kan jeg godt forstå at nogen har interesse i at være registreret som direktør. Men i forhold til omverden ville jeg selv overveje om en mere sigende titel ville være bedre. Eksempelvis hvis man er ansvarlig for salg så er salgsdirektør mere sigende.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)