Hej Aminoer. Jeg er i en situation hvor jeg godt kunne bruge nogle råd. Jeg har i september fået min første kunde -og det er pt min eneste, men jeg kører ca 28 timer om ugen for denne kunde. Mit problem er nu at kunden ikke har betalt som aftalt. Fakturaen skulle være betalt d. 4/11. Jeg talte med ham d. 5 hvor beskeden var at de gik ind i løbet af et par dage. D. 7 talte jeg med ham igen og han sagde at han ville indbetale dem samme dag. Nu er det så d. 14. og der er ingen penge gået ind og det værste er at han ikke tager tlf. eller vender tilbage på mine beskeder. En af hans folk har talt med ham og givet mig besked om at de skulle gå ind idag eller imorgen. Jeg har nu sendt ham en rykker og kører stadig for ham, men er meget i tvivl om det er for naivt at tro på at pengene nok skal komme. Samtidig er jeg også i tvivl om det er for drastisk at stoppe samarbejdet indtil der går penge ind, og dermed risikere ikke at få flere timer hos ham... Hvad er jeres vurdering og hvad ville i gøre hvis i var i mit sted? Vh |
Hej Susanne,
Det lyder som om at du kører som sælger for ham?
Uanset hvad, hvis jeg var freelancer på den måde og kunden ikke betaler som aftalt, så STOP! Lige med det samme.
Læg en besked om, at du ikke fortsætter før betalingen er indgået - og du forlanger herefter betaling hver uge fremfor hver måned. Betalingsfristen forkortes også.
Hør engang: Hvis man ikke kan stole på dem, som man arbejder for - så er de ikke værd at arbejde sammen med. Længere er den egentligt ikke.
Hvad vil du med en kunde, hvis du ikke får din betaling fra ham?
Så læg en besked på hans svarer, om at du har indstillet arbejdet, indtil betalingen er tilgået dig. Du går også hjem og laver en ny aftale, som du præsenterer ham for ved først mulige lejlighed - nye betalingsfrister og oftere faktura. Så kan han lære det!
Glem flinkeskolen. Det er dig, der ikke kan betale dine regninger!
PS: Send også en rykker med gebyr. Du skal huske at følge proceduren, hvis manden ender med ikke at betale.