Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

En lejekontrakt som ikke er omfattet af lejeloven??

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Fra Randers
Tilmeldt 17. Nov 09
Indlæg ialt: 19
Fra  CompuSolutions Skrevet kl. 00:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Jeg driver til daglig en virksomhed med en håndfuld ansatte, og skal fra nytår flytte i nye lokaler med mere plads. Gennem de sidste par måneder har vi haft dialog med vores (formentlig) nye udlejer, som er en stor og anerkendt virksomhed, og vi har efterhånden fået alle detaljerne på plads, og udlejeren har nu sendt mig en lejekontrakt, som er udfærdiget af deres advokat.

Lejekontrakten fylder hele 16 sider, og er den længste jeg nogensinde har set, men overordnet er der ikke noget at sætte en finger på. Der står det i den som vi har aftalt, og nogle punkter er til fordel for udlejeren, og andre punkter er til min fordel.

Dog er der et enkelt punkt som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal forholde mig til, og det er her jeg gerne vil have lidt hjælp og vejledning. I det pågældende punkt i lejekontrakten står der at "parterne er enige om at denne lejekontrakt IKKE er omfattet af lejeloven, og at jeg som lejer derfor fraskriver mig visse rettigheder".

- Hvis kontrakten ikke er omfattet af lejeloven, hvilken lov er den så omfattet af??

- Hvilke væsentlige rettigheder giver jeg afkald på??

- Hvis vi (mod forventning) skulle blive uenige om noget engang, ville dette punkt så holde i en evt. retsag??

- Er det dumt at skrive under på en kontrakt indeholdende dette punkt, eller betyder det i teorien ikke noget??

Med til historien hører at udlejeren ikke er en udlejningsvirksomhed, men en større virksomhed, som lejer nogle af deres egne lokaler ud til os, da de har noget plads i overskud. Så jeg tror at de ønsker dette punkt med i kontrakten for på den måde nemt at kunne slippe af med os, hvis de engang skulle få brug for pladsen selv, eller hvis det viser sig at vi bare ikke "passer ind" i deres hus. Det skal dog også lige siges at der i et andet punkt står at kontrakten er uopsigelig fra udlejers side de første 12 måneder, så det er ikke fordi jeg er bange for at blive smidt ud lige med det samme.

 

Håber der er nogle herinde der har forstand på dette, og som kan/vil hjælpe mig, da jeg ikke selv er verdensmester i jura.

Håber på nogle brugbare og kvalificerede svar.

På forhånd tak.

 

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 00:23
Hvor mange stjerner giver du? :

Martin Jensen:

Dog er der et enkelt punkt som jeg ikke helt ved hvordan jeg skal forholde mig til, og det er her jeg gerne vil have lidt hjælp og vejledning. I det pågældende punkt i lejekontrakten står der at "parterne er enige om at denne lejekontrakt IKKE er omfattet af lejeloven, og at jeg som lejer derfor fraskriver mig visse rettigheder".

- Hvis kontrakten ikke er omfattet af lejeloven, hvilken lov er den så omfattet af??

det er fordi det er en erhvervskontrakt og selve den laaaaaange kontrakt afløser om du vil lejeloven og det er almindeligt ved lejekontrakter. Erhvervslejemål er ikke omfattet af samme automat regler om opsigelse osv og derfor er kontrakten så lang. Det vil jo koste lidt at få den gennemlæst men jeg ville ofre en jurist til at gennemlæse - bare "luse" af for mærkværdigheder - men det afhænger af hvor sikker du selv føler dig i gennemlæsning - opsigelser - rettigheder og alt. Du kan ikke få LLO til at gå ind da det som erhverv netop ikke er omfattet af lejeloven (som direktørkontrakt ikke af funktionærlov osv) Alt skal være aftalt konkret

Det er ikke usædvanligt overhovedet, men der kunne jo stå, at den var uopsigelig fra din side i 30 år og fra udlejer i 2 mdr og at du skulle stå for udvendig vedligehold og lejen kunne reguleres helt som udlejer fandt det sjovt. Det kan du nok selv langt hen selv overskue, men en jurist er vant til det.

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Randers
Tilmeldt 17. Nov 09
Indlæg ialt: 19
Fra  CompuSolutions Skrevet kl. 00:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John

 

Tak for hurtigt svar.

Alt det andet der står i kontrakten er jeg ikke nervøs ved.

Jeg har flere forskellige virksomheder, som alle (på nær en enkelt) sidder i lejede lokaler, og jeg har aldrig set dette punkt i en kontrakt før, så det var derfor jeg blev "nervøs". Men hvis en erhvervslejekontrakt alligevel ikke er omfattet af lejeloven så skal jeg jo ikke frygte at det står der :-)

 

Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46434
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:42
Hvor mange stjerner giver du? :

DER FINDES FAKTISK NOGET DER HEDDER ERHVERVSLEJELOVEN - SOM DEN MÅSKE BURDE HENVISE TIL MEN DEN ER HELT ANDERLEDES END DEN ALM LEJELOG HØR LIGE DIN ADVOKAT SOM SAGT så lang en kontrakt bør gennegås under alle omstændigheder

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Martin

Ret beset er det en overflødig bemærkning i lejekontrakten, eftersom der kun gælder een eneste

lov for lejemålet: erhvervslejeloven.

Den kan fraviges på en lang række punkter.

Bemærkningen i lejekontrakten er en slags overpædagogisk oplysning til din virksomhed som lejer, som du kan se bort fra.

Fra Randers
Tilmeldt 17. Nov 09
Indlæg ialt: 19
Fra  CompuSolutions Skrevet kl. 15:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

 

Tak for hjælpen, det var lige de svar jeg havde brug for.

Jeg har underskrevet lejekontrakten idag og flytter ind i vores nye lokaler d. 1/1-13

 

Martin Jensen

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)