Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Er det lovligt at forsøge at drive penge ind ved trusler?

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 13. Nov 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 22:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej i debatforumet.

Jeg er helt ny herinde og vil høre om der er nogen der kan hjælpe med en grim oplevelse jeg havde for en god måned siden.

I en virksomhed hvor jeg tidligere var ansat som CEO, havde virksomheden leaset et driftsaktiv.

Pludselig ringer de til mig (10 måneder efter jeg var fratrådt) og er meget truende,de har åbenbart ikke modtaget betaling for det leasede aktiv og beder mig om at både udlevere personfølsomme oplysinger på medarbejdere og truer mig med bål og brand hvis ikke jeg omgående kommer med genstanden til dem .

Selv da jeg fortæller dem at jeg ikke er CEO mere og intet har med firmaet at gøre bliver de ved og ved. Tonen bliver mere og mere ubehagelig og truende. De siger (råber) i telefonen at det er mig der personligt er ansvarlig, og jeg for min egen skyld bare skal se at få den bil afleveret - for ellers bliver det ubehageligt for mig. Man kan desværre ikke sige der er nogen trusler om vold rent ordret, men det føles sørme at det er det der siges mellem linjerne.

Er det en lovlig fremgangsmåde de benytter her? Jeg mener, jeg har aldrig hørt fra dem tidligere, og har intet kendskab til om regninger mv er betalt eller ej, da jeg ikke er i virksomheden længere. Jeg ved kun at da jeg var CEO var alt betalt og ingen skyld til nogen som helst. De har ringet til mig på et hemmeligt privat nummer. Jeg er blevet truet med politi og alverdens ting, det tager jeg nu ganske roligt da der ikke er noget at komme efter i forhold til mig personligt.

Er der nogen af jer der ved hvad der findes af regler på det område, for det kan da ikke være rigtigt man kan opføre sig sådan helt ustraffet?

Er der nogen steder man kan anmelde dette eller hvordan?

Hilsen Lars Jensen

Fra København Ø
Tilmeldt 15. Sep 11
Indlæg ialt: 166
Fra  SEO Nørden Tandblegning 365 Skrevet kl. 22:20
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

En trussel mod ens privat person... Den ville jeg nok gå direkte til politiet med.... Uanset om det fører til noget eller ej, så ved vedkommende at der nu er involveret officielle myndigheder, og det vil nok for de fleste stoppe den truende adfærd.

Partner - KH-Online.dk

Fra Ebeltoft
Tilmeldt 29. Oct 12
Indlæg ialt: 59
Fra  Enok Vagt og Sikkerhed Skrevet kl. 22:21

Hvis jeg var dig, så ville jeg kontakte politiet.

Som jeg læser det, så virker det som en trussel.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12907
Skrevet kl. 22:28

Hvorfor gjorde du dem det ikke bare klar at sådan en tone gad du ikke høre og?  Det står dig jo fri for at lægge på.

Selvfølgelig må de ikke true dig med ubehageligheder, men du må jo gøre op med dig selv om det er noget du vil politianmelde.

Var jeg dig ville jeg nok enten selv eller få en advokat til at skrive til firmaer, så de en gang for alle forstår at du intet har med dit gamle arbejde at gøre mere.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 22:29

det er ikke forbudt at råbe og uden noget der direkte siger vold - tror jeg ikke politiet tager den, men der sker jo intet ved at prøve. Jeg ville dog tage det ret roligt. Først og fremmest vær åben om det du ved = ikke personfølsomme oplysninger eller noget du kun ved som CEO, men ved du hvem du rent faktisk idag skal kontakt vedr. et tilgodehavende eller bilen, så kan du jo roligt sige det, og så bare hold fast I, at du intet kendskab har til bilen og manglende betaling og er fratrådt for 10 mdr siden. Foreslå dem at skrive til virksomheden - evt til dens direktør hvis han er offentlig hvad han vel er og bruge advokat, for selvsagt skal de ha deres penge hvis de har noget til gode, du kan bare ikke gøre noget når du ikke er i selskabet

De TROR nok det er gas du fylder dem med og er pissed off og åbenbart ikke istand til at behandle sagen roligt, men jeg tror absolut ikke du har noget at frygte og tror ikke du skal vente, at politiet tager den (og så er der jo som du skriver gået en måned siden de ringede og de har vel ikke ringet siden- så læg det bag dig)

vh

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Jan 13
Indlæg ialt: 344
Fra  Trade A Lot Skrevet kl. 22:30

Jeg tror det er svært at sige. Hvis de ikke direkte har truet dig med vold, men derimod kun sagt at du får politiet efter dig, bliver ubehageligt for dig, og hvad du ellers skriver, så tror jeg ikke de gør noget, som de kan blive straffet for (min erfaring af de gange jeg har snakket med advokater, dog har det været andre sager en din) Men efter som at de har sagt det over telefonen, så har du også meget svært ved at bevise, at de har sagt noget forkert til dig - så derfor synes jeg ikke du skulle prøve at køre retssag mod dem, da du højt sandsynligt vil tabe sagen (af hvad jeg kan vurdere ud fra det du skriver) :)

Jeg er ikke jurist eller lign. så andre aminoer må endelig rette mig, hvis jeg tager fejl :)

Håber du kunne bruge mit svar til et eller andet :)

Mvh. Daniel 

Rettelse til mig indlæg:
Jeg var igang med at skrive mit indlæg, da de andre i tråden har kommenteret, og efter at have læst deres, vil jeg gerne lige påpege noget i mit indlæg.

Du skriver jo selv, at de (firmaet der ringer til dig) ikke direkte har truet dig med vold, så hvis det er trusler omkring politianmeldelse, inkasso, retsforfølgning osv., så burde de vist ikke gøre noget juridisk forkert, såvidt jeg har forstået. Men som de andre selv siger, så prøv at politianmelde det, det kan ikke skade :) 

Er din tekst eller billede blevet kopieret?
Lad Kopieret.dk hjælpe dig med din sag - "no cure, no pay"

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 06:21

Lars H Jensen:
Er der nogen af jer der ved hvad der findes af regler på det område, for det kan da ikke være rigtigt man kan opføre sig sådan helt ustraffet?

Altså trusler kan jo være mange ting. Hvis de f.eks. siger at du skal betale ellers begynder de at nyse, eller hvis ikke du betaler så falder de ned af stolen. Det er ikke ulovligt :-)

"Den, som på en måde, der er egnet til hos nogen at fremkalde alvorlig frygt for eget eller andres liv, helbred eller velfærd, truer med at foretage en strafbar handling, straffes med bøde eller fængsel indtil 2 år."

Kilde: Straffelovens § 266

Det lyder ikke som om de har gjort noget ulovligt, selvom det har været ubehageligt for dig.

Men jeg synes du skal sende dem et anbefalet brev og skrive du ikke bryder dig om deres tone i telefonen, og hvis de ønsker at kommunikere med dig skal det være på skrift fremover, og at de bedes afholde sig fra på noget tidspunkt at ringe til dig igen, eller opsøge dig personligt.

Fra Sønderborg
Tilmeldt 10. Apr 11
Indlæg ialt: 133
Fra  MMASHOP.DK Skrevet kl. 07:58

Det er altid en meget svær størrelse, da trusler ofte opfattes forskelligt - og er pokkers svært at bevise, medmindre man får noget på skirft,

www.mmashop.dk  Alt til MMA, Karate,Kickboxing,Taekwondo,Judo,BJJ,Jiu Jitsu,Muay Thai, Kosttilskud, Streetwear og trænings udstyr.

Husk at se vores blog - www.mmashop.dk/blog

Vi er skam også på google med nyheder om MMA Udstyr https://plus.google.com/+MMAShopDK

Følg vores RSS Feed: http://www.mmashop.dk/index.php?route=feed/google_product_feed

Tilmeldt 13. Nov 13
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 08:06

Tusinde tak for alle jeres svar! Jeg er lidt mere rolig nu, det er et helt vildt fedt forum det her! Jeg vil bestemt selv prøve at hjælpe andre herinde med det jeg kan, for det er simpelthen genialt at I er så mange der tager jer tid til at hjælpe mig!

Hilsen Lars

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:15
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hej Lars

tal med politiet

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)