Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er en fair pris at tage som freelancer?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:07
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej 

Hvad er en fair pris at tage som freelance grafiker? Jeg ved at man skal tage en pris, der er 3 gang den timeløn man ville få som fast ansat. inkl. feriepenge, pension og moms.

Jeg har fået af vide min tidligere Chef, hvis jeg ligger på 450-550 kr ex. moms. At det er for dyrt, og det er der ingen kunder der vil betale.

Så hvad er en fair timepris? For jeg ville mene at en time pris på 250-350 virker af meget lidt, når man også skal regne pension og feriepenge ind i timeprisen.

 

Fra København
Tilmeldt 10. Sep 10
Indlæg ialt: 10
Fra  GRAFOHOLIX Legetøj Online Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Henrik,

det kommer naturligvis helt an på hvor dygtig og garvet du er i branchen, det kommer også helt an på hvad du skal udføre. (Dygtige) kreative timer er ofte dyrere end færdiggørelse og rentegning. En timeløn på 500,- + moms bør ikke være urealistisk, hvis du er dygtig, har du is i maven, bør du også kunne gå lidt højere op, specielt, hvis dine kunder er tilfredse og du leverer et godt solidt stykke håndværk.

Her inde har jeg dog på fornemmelsen at timeprisen er noget lavere, men er du f.eks. på bureau og skal arbejde freelance som grafiker så er 500,- et meget godt udgangpunkt. Tænk på at deres kunder betaler dem mellem 750,- og 1100,- for det arbejde du sidder og udfører.

Du har fuldstændig ret i at det ikke kan hænge sammen hvis du går under 450,- + moms, det er simpelt matematik. Du skal trods alt have lidt på bunden hvis du skulle lægge dig grundet sygdom eller holde ferie.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har været i branchen i 7 år, og har arbejdet fast i diverse inhouse bureauer. Har både arbejdet med tryk og web. Så jeg mener, at jeg godt kan tillade mig at tage 500 + moms.

Jeg har en tidligere chef, der tilbyde at sende freelance arbejde min vej. Men chefen synes at en fair pris er 350 kr + moms.  Fordi chefen påstår, at det kan de finde freelancer til den pris ude i byen. 

Jeg vil jo så mene, at man får hvad man betaler for.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 13:26
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 4 person

Henrik Hansen:
Hvad er en fair pris at tage som freelance grafiker?

Fair? Hvad har det med sagen at gøre? :-)

Henrik Hansen:
Jeg ved at man skal tage en pris, der er 3 gang den timeløn man ville få som fast ansat. inkl. feriepenge, pension og moms.

Hellere tage markedsprisen, som er prisen der afhænger af dine kompetencer samt hvor god du er til at markedsføre/brande dig selv.

Henrik Hansen:
Jeg har fået af vide min tidligere Chef, hvis jeg ligger på 450-550 kr ex. moms. At det er for dyrt, og det er der ingen kunder der vil betale.

Det er der masser der vil betale, der er også mange der vil betale mere. Det kommer jo an på dine kompetencer. Hvis vi taler til web er der stor forskel på om du er grafikeren som designer som du altid har gjort (dem støder vi OFTE på), eller du er ham der også ved noget om HTML/CSS så du ved hvad der er nemt for udviklerne at lave, om du er ham der ved en masse om konvertering og har fået splittestet grafiske elementer, om du er ham der altid tænker responsive med i dine designs, så det er nemt for udviklere at gå til osv. osv.

Et eksempel er fem landingpage designs jeg lige har modtaget fra en web-grafiker. Med billeder ville de fylde 3,5+ mb pr. stk at hente.Det er jo altså ikke skide smart når de skal bruges til Adwords og SEO, og derfor skal være hurtige både for Google og for brugeren for at få den bedste konvertering til henvendelser (på kontaktformen). Det havde han ikke tænkt på overhovedet.

Det er et godt eksempel på en grafiker der sidder og laver grafik, men ikke aner noget som helst om landingpagedesign, men han laver det alligevel. Sådan en bør jo ikke tage mere end en 50´er i timen.

Mens ham der leverer en landingpage der er optimeret til de ting den skal bruges til, dvs. den er lækker at se på, der er tydelig CTA, den kan hentes hurtigt, det er tænkt responsive med osv. han kan sagtens tage 500 kr. i timen uden at blinke. For tingene spiller og han har sat sig ind i hvad det er han skal levere, så udviklerne i den anden ende ikke skal bruge 10 timer ekstra. Det er direkte værdi til kunden.

Din timepris handler groft sagt om den værdi du kan skabe for din kunde, og hvis du f.eks. er grafikeren der kan fremvise 25 cases med splittests hvor du har testet konverteringen til salg på grafiske elementer, så kan du måske tage 1000 kr. i timen, hvis du samtidig også får lavet en masse content marketing på dine cases og får brandet dig som grafikeren der kan hjælpe med at optimere bundlinjen.

Hvis du laver standard webdesigns som en inder eller pakistaner også kan, så er det svært at tage særlig meget.

Så hvad du kan tillade dig eller hvad der er fair og fuldstændigt lige meget. Din timepris kommer an på den værdi du kan give dine kunder, dvs. dine kompetencer og den markedsføring/branding du laver og hvor godt den virker.

Fra Yogyakarta
Tilmeldt 16. May 09
Indlæg ialt: 2842
Fra  WebCoders.dk Skrevet kl. 13:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Henrik Hansen:
Jeg vil jo så mene, at man får hvad man betaler for.

Men det kan du jo ikke vide uden at vide hvem du er oppe imod.

Hvis du skal tage 40-50% mere end alle dem der ligger på omkring 350 kr. i timen, så skal du jo også bevisligt være bedre end dem, og konkurrencen er jo hård, også fra udlandet, især fordi grafikere til web har det med kun at beskæftige sig med grafik og derfor sjældent udmærker sig, f.eks. omkring splittest for højere konvertering til salg. 

Tilmeldt 2. May 12
Indlæg ialt: 24
Skrevet kl. 00:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Thomas Frost:

Henrik Hansen:
Hvad er en fair pris at tage som freelance grafiker?

Fair? Hvad har det med sagen at gøre? :-)

Henrik Hansen:
Jeg ved at man skal tage en pris, der er 3 gang den timeløn man ville få som fast ansat. inkl. feriepenge, pension og moms.

Hellere tage markedsprisen, som er prisen der afhænger af dine kompetencer samt hvor god du er til at markedsføre/brande dig selv.

Henrik Hansen:
Jeg har fået af vide min tidligere Chef, hvis jeg ligger på 450-550 kr ex. moms. At det er for dyrt, og det er der ingen kunder der vil betale.

Det er der masser der vil betale, der er også mange der vil betale mere. Det kommer jo an på dine kompetencer. Hvis vi taler til web er der stor forskel på om du er grafikeren som designer som du altid har gjort (dem støder vi OFTE på), eller du er ham der også ved noget om HTML/CSS så du ved hvad der er nemt for udviklerne at lave, om du er ham der ved en masse om konvertering og har fået splittestet grafiske elementer, om du er ham der altid tænker responsive med i dine designs, så det er nemt for udviklere at gå til osv. osv.

Et eksempel er fem landingpage designs jeg lige har modtaget fra en web-grafiker. Med billeder ville de fylde 3,5+ mb pr. stk at hente.Det er jo altså ikke skide smart når de skal bruges til Adwords og SEO, og derfor skal være hurtige både for Google og for brugeren for at få den bedste konvertering til henvendelser (på kontaktformen). Det havde han ikke tænkt på overhovedet.

Det er et godt eksempel på en grafiker der sidder og laver grafik, men ikke aner noget som helst om landingpagedesign, men han laver det alligevel. Sådan en bør jo ikke tage mere end en 50´er i timen.

Mens ham der leverer en landingpage der er optimeret til de ting den skal bruges til, dvs. den er lækker at se på, der er tydelig CTA, den kan hentes hurtigt, det er tænkt responsive med osv. han kan sagtens tage 500 kr. i timen uden at blinke. For tingene spiller og han har sat sig ind i hvad det er han skal levere, så udviklerne i den anden ende ikke skal bruge 10 timer ekstra. Det er direkte værdi til kunden.

Din timepris handler groft sagt om den værdi du kan skabe for din kunde, og hvis du f.eks. er grafikeren der kan fremvise 25 cases med splittests hvor du har testet konverteringen til salg på grafiske elementer, så kan du måske tage 1000 kr. i timen, hvis du samtidig også får lavet en masse content marketing på dine cases og får brandet dig som grafikeren der kan hjælpe med at optimere bundlinjen.

Hvis du laver standard webdesigns som en inder eller pakistaner også kan, så er det svært at tage særlig meget.

Så hvad du kan tillade dig eller hvad der er fair og fuldstændigt lige meget. Din timepris kommer an på den værdi du kan give dine kunder, dvs. dine kompetencer og den markedsføring/branding du laver og hvor godt den virker.

virkelig gennemført og overlegent svar = respekt Yes

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 05:59
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Henrik Hansen:
Jeg har en tidligere chef, der tilbyde at sende freelance arbejde min vej. Men chefen synes at en fair pris er 350 kr + moms.

Hvis han laver alt fodarbejdet, dvs. snakker med kunden, får ordren i hus, specificerer opgaven nøje etc. kan det vel være en okay deal. For så vil det være ren effektiv tid, og du kan fakturere 100% af den tid du bruger på det. Normalt indregner man jo "spildtid" i sine timepriser, så salgsmøder, tilbudsgivning, afstemning af forventninger etc. som typisk ikke kan faktureres, er dækket ind.  

Mvh Carsten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 08:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Tak for jeres super god svar, de bekræfter min mistanke. At der er findes kunder derud der vil betale 500 + moms. Så må jeg igang med at opbygge min forretning. 

Fra Skibby
Tilmeldt 14. Sep 12
Indlæg ialt: 35
Fra  www.altomvarebiler.dk Skrevet kl. 09:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Du skal i hvert fald ikke lytte til din tidligere chef. Det lyder som om, han gerne vil være kunde i din butik, og så er du helt sikkert meget mere værd. :-)

Som freelance journalist har jeg alle dage haft en timepris klar, hvis nogen skulle spørge, men jeg hr aldrig brugt den. Jeg har altid aftalt en fast pris for opgaven. Så behøver jeg ikke at spekulere over, hvor mange timer, jeg bruger på den.

Vh

Thomas

Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1259
Skrevet kl. 11:37
Hvor mange stjerner giver du? :

Tror du vil vågne op til en anden virkelighed...

Hvis du spørger en tømrer om prisen for at reparere en dør i en time vil du få stukket en timepris på 500 i hovedet. Hvis du skal have lavet en garage i løbet af 14dage og du har spurgt andre om prisen, så får tømreren ikke opgaven til over 250kr/timen

I din branche går timeprisen fra 40kr. for en indisk freelancer til 1000kr. for et dansk bureau der afsætter et team til at løse opgaven.

Med en pris på 500kr. henvender du dig kun til de virksomheder der tjener så meget at de er ligeglade med prisen (er der mange af dem i Aalborg?) 

500 + moms svarer til en månedlig omkostning for kunden på knap 94000kr. , hvor mange kunder tror du selv du får til den pris?

Side 1 ud af 2 (12 indlæg)