Vil høre om der er nogle kloge hoveder der kan hjælpe mig. Jeg overvejer at lease en firmabil. Er der nogen herinde der ved om det er muligt at købe bilen "tilbage" efter endt leasing?
Jeg mener at man for det meste godt, kan købe sin 'egen' bil tilbage, da leasing selskabet jo sælger bilen, når din kontrakt udløber - de spare jo tid på at skulle sælge den i det tilfælde.
Du skal lige sikre dig hvad prisen er, og hvormeget der er betalt af registreringsafgiften, Leasingselskaberne kan nemlig nøjes med at en del af registreringsafgiften hver måned.
Hvis der står beskrevet ansvisningspligt i en kontrakt til leasing af en firmabil betyder det så at man kan købe den tilbage efter leasingperiodens afslutning eller indfrielse?
Operationel leasing, hvor bilen skal tilbage til leasingselskabet ved kontraktens afslutning.
Finansiel leasing, hvor du som leasingtager har anvisningspligt ved kontraktens afslutning. Anvisningspligt betyder at du skal anvise en køber af bilen, til en på forhånd aftalt pris, som står i leasingkontrakten - husk at få oplyst evt. resterende registreringsafgift.
Selvom anvisningspligten foreskriver at du skal anvise en 3. mand som køber, så er praksis reelt den at virksomheden som har leaset bilen, også kan købe den.
Tak for dit svar. Ja det hjalp tak men vil gerne have det uddybet hvis du kan:-)?
Jeg har nemlig skrevet til leasingfirmaet djs om jeg kan købe den tilbage eller har købsret efter endt leasing. Jeg får bare at vide at jeg har anvisningspligt men ofte så er det leasingtageren der kan overtage bilen efter endt leasing, skriver de. Desuden skriver de at de ikke vil uddybe det yderligere. Synes det er lidt mærkeligt?
Men med det de skriver der har jeg så ret til at købe bilen tilbage?