Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nedsættelse af anpartskapitalen

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)
Fra København
Tilmeldt 21. Sep 07
Indlæg ialt: 171
Skrevet kl. 15:33
Hvor mange stjerner giver du? :

Da jeg oprettede mit anpartsselskab for 7 år siden, var kravet til indskud dengang på 125.000,- og jeg valgte i den forbindelse at lave en selskabskonstruktion hvor jeg med den samme kapital i første omgang oprettede et holdingselskab, som så skød pengene videre ind i driftsselskabet.

Siden da er kravet til indskuddet for nye anpartsselskaber jo først sat ned til 80.000,- og nu fra januar(?) til 50.000,-

Mit spørgsmål går derfor på, om det er muligt for mig at foretage en nedskrivning af anpartskapitalen, således at jeg kan trække de 75.000,- af mit oprindelige indskud ud igen?

Hvis ja, er det så noget der kan klares forholdsvis smertefrit, også selvom jeg har mit holdingselskab som "mellemled"?

Jeg skal måske lige have med, at mit selskab leverer it-konsulentydelser, så der er ikke noget reelt behov for at have en stor kapital stående i virksomheden.

Tilmeldt 3. Feb 06
Indlæg ialt: 12856
Skrevet kl. 15:40

Hej

Du vil først kunne nedsætte anpart kapitalen til 50.000 kr. når loven er trådt i kraft.  Der findes en blanket fra Erhvervsstyrelsen som skal udfyldes, mener du kan gøre det online via Web reg.  Er du i tvivl så ring til Erhvervsstyrelsens  hotline. 

Mvh

Ravn

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:05

faktisk tror jeg hverken du kan nedsætte til nuværende 80 t eller kommende 50 t uden at det, hvis det skal udløse udlodning til anpartshaverne, vil udløse udbyttebeskatning. Det kan lyde fjollet, men jeg er temmelig sikker på, at du ikke vil kunne få pengene ud uden at lukke, hvis vi taler skattefrit, men andre kan byde ind.

Krav i forhold til orientering af kreditorer og andet skal også opfyldes ligesom der er forskel på om det sker til dækning af konkret underskud eller udbetaling til aktionærene (kapitalnedsættelse ved udlodning som jeg altså mener udløser udbytteskat)

Når du så samtidigt har en holding konstruktion inde over, ville jeg bruge de relativt få penge en helt konkret rådgivning ud fra dine helt konkrete tal i drift og holding, fra en revisor ville koste

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 07
Skrevet kl. 16:37

Tak for jeres svar.

Det var selvfølgelig heller ikke min hensigt at foretage mig noget før den nye lov er trådt i kraft. Men man kan jo lige så godt være på forkant...

Og ja, der skal selvfølgelig en revisor med ind over hvis det skal gøres, men i første omgang var jeg egentlig også mest bare interesseret i at høre om det overhovedet var muligt, og i så fald hvor omstændigt det ville være.

Hvis der er en revisor der læser med herinde, så kom endelig på banen :D

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 17:10

Cookie - John Hannover:

faktisk tror jeg hverken du kan nedsætte til nuværende 80 t eller kommende 50 t uden at det, hvis det skal udløse udlodning til anpartshaverne, vil udløse udbyttebeskatning.

Nu ved jeg ikke om det er teknisk muligt at sætte det ned til 80.000, men tvivler godt nok at du skal betale udbytteskat af det, det er jo netop de oprindelige beskattede penge som tages ud, og selvom man betaler meget i skat i DK betaler man ikke skat af de samme penge 2 gange.

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 17:21
Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 17:26

Helt korrekt.

En kapitalnedsættelse vil medføre udbyttebeskatning jvf. de gældende regler.

Der er ikke nogen lempelsesmuligheder i denne forbindelse, hvilket iøvrigt kun er sket én gang i forbindelse med nedsættelsen af kapitalkravet for anpartsselskaber fra kr. 200.000 til kr. 125.000.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:31

jo brnadbeskatning men det har med de alm kapitalnedsættelseskrav - som jo også gælder i forhold til almindelige aktionærer. Nedsættelse af kaptialen udløser jo ikke færre aktier/anparter og er derfor udlodning. Alm. aktionærer får heller ikke penge ud uden udbytteskat i den situation, de får det ved at sælge deres aktier så de nedbringer antallet af aktier i det enkle selskab. 

Det ville nok kunne skabe utilsigtet spekulation hvis man bare kunne opskrive eller nedskrive selskabskapital uden udlodning/udbytte, men jo jeg forstår det i forhold til at man mener, nu kunne man nøjes med 50.000 og oprindeligt var det 125.000. Der er jo så også en lang række ting i forhold til kreditorer der skal gøres opmærksom på nedsættelsen, så jeg tror generelt ikke det betaler sig at nedsætte, da man jo taber den mulighed at få alle pengene uden skat ved salg/lukning

Trøsten må være, at man jo fra start har vidst, at man ikke kunne få pengene uden skat ved andet end salg eller lukning, så det nedsatte krav er for at hjælpe nye bare.

Jeg er enig Jesper - der burde nok kunne findes en anden måde, men det er givet tænkt ret meget i gennem i forhold til hvilke muligheder det ellers kunne åbne desværre

vh

Fra København
Tilmeldt 21. Sep 07
Skrevet kl. 17:36

Tak for alle jeres uddybende svar. Så behøver jeg da i hvert fald ikke spekulere mere på den mulighed :)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:41

Søren.Pedersen:
tvivler godt nok at du skal betale udbytteskat af det, det er jo netop de oprindelige beskattede penge som tages ud, og selvom man betaler meget i skat i DK betaler man ikke skat af de samme penge 2 gange
Jo skam - men man beskattes ikke to gang hvis man forholder sig til fra man erhverver dem til man sælger dem eller likviderer. Derimod alt der kommer ud fra selskabet medens man har ejerdelen beskattes. Der sker heller ikke en omvurdering af aktierne ved kapitalnedsættelse - ved lukning kunne de 125.000 kr ha en værdi af 0 fordi der ikke var aktiver - og så får man det som tab, men de kunne også ha en værdi af 500.000 kr og så får man det som gevinst - det skulle så omregnes - hvis det nu var 125.000 man erhvervede og pludseligt kun havde 50.000 tilbage - så der ligger spekulationsmuligheder som jeg tror er med til at man 

1. skal bruge beskattede midler for at stifte
  2. Kun kan få dem ud igen ved at sælge alle eller nogle - eller lukke - helt som alle aktier man handler via børsen osv - Der kan ikke spekuleres i kapitalnedsættelser og udlodning til aktionærene uden udbytte skat

vh

Side 1 ud af 2 (18 indlæg)