Hej Jeg har flere gang overvejet at få en VPS server da jeg har 3-4 hjemmesider kørende lige pt, Jeg vil derfor høre jer ad hvad fordel er og hvad ulempen er ved VPS? Hvad forventer de at man skulle kunne når man vil have en VPS? - Skal jeg selv stå for sikkerheden?? - Er der fordel ved at have VPS når man har mange hjemmesider? - Jeg har kun wordpress på en af min sider, men der kommer nok flere :) - Kan jeg selv bestemme hvor mange MB/GB der må blive upload til hjemmesiden? - Kan det bedre betale sig at få en VPS frem for en normal webhotel altså f.eks lige som dem Meebox, One, osv tilbyder? - Kender du et godt sted og hvor det er billigt også? - Lige pt er jeg kunden hos Meebox men jeg kun godt tænke mig noget nyt til sommer. Det vil være lækkert hvis du vil forklar en del så jeg blev helt sikker på at det var det jeg skulle tag eller lad være, jeg har arbejde med programmering i snart 5-6 år :) håber du kan hjælpe mig eller bevise min spørgsmål |
Fordelen ved en VPS i forhold til et webhotel er at du er den eneste bruger af serveren. Der er altså ingen andre der gennem spidsbelastning eller dårlig skrevet kode kan lægge dit site ned. Der ligger selvfølgelig også et sikkerhedselement i at du er den eneste bruger. Hvis dine sites ligger på et godt webhotel behøver er disse ting ikke nødvendigvis relevante for dig og dit behov.
En anden stor fordel ved at have sin egen server er at man kan konfigurere den som man vil. På min server har jeg f.eks. installeret Zend Server, Varnish, New relic, SSL VPN osv., og konfigurationen er optimeret 100% efter mine behov.
Du har også root eller sudo adgang hvor du kan afvikle diverse scripts til automatisering af testmiljø, staging osv.
Der er kort sagt fuld frihed til at lave alt som du vil.
Ulempen ved en VPS i forhold til et webhotel er at du enten selv skal stå for administration, sikkerhed, monitorering, backup osv med mindre du betaler dig fra det. Management af en server koster mellem 500-1500 pr måned hvis du skal have alt med som du er vant til ved et webhotel.
Personligt mener jeg at en VPS der skal bruges til webserver med mindre en 2 kerner og 2 GB ram er ligegyldig. Du skal nok regne med 1000-2000 pr måned alt efter konfiguration og hvad der indgår i din Management SLA.
En VPS er et stort spring fra et webhotel på alle måder