Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp til to meget simple ting i Dinero

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)
Tilmeldt 11. Nov 13
Indlæg ialt: 6
Skrevet kl. 15:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej, jeg har en helt nystartet enkeltmandsvirksomhed, og skal bogføre to ting i Dinero.

1) Jeg har skudt nogle penge ind i virksomheden - som skal bogføres til "bank" fra min private konto, hvordan bogføres det?

2) Jeg har købt noget trænings-udstyr til virksomheden, som skal bruges ifbm. klienter, hvordan bogføres det? Jeg har prøvet til kontoen "småanskaffelser" under afskrivninger, men det fremgår stadig ikke af regnskabet, så jeg går ud fra det skal bogføres på en anden måde... Det er jo ikke et varekøb i den forstand at det er noget der skal sælges videre, men en slags "inventar" i virksomheden? 

Jeg har søgt nettet tyndt, men det er sikkert et så simpelt spørgsmål, at der ikke er nogen der har spurgt om det før. 

Fra København
Tilmeldt 20. Apr 10
Indlæg ialt: 10
Fra  Den Hemmelige Café Skrevet kl. 18:50

Hej Jonas,

Jeg er ikke revisor men har dog nogle års erfaring med at lave mit eget regnskab.

Afskrivninger bruger du kun til at nedskrive værdien af eventuelle fysiske værdier i dit firma.

Det er for eks. hvis du har en bil som står bogført med en værdi i dit regnskab.

Så kan du hvert år nedskrive værdien og trække det beløb fra det overskud du skal betale skat af.

Til dit indkøb af udstyr kan du bruge Diverse inkl. moms hvis hver ting koster under 11.000 kr.

Du kan også oprette en ny konto i dit regnskab specielt til udstyr hvis du gerne vil kunne se i dit regnskab hvor meget du har brugt på det.

MHT dit indskud er jeg ikke helt sikker på hvilken modkonto til Bank du skal bruge.

Mvh

Jens

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:02

Hm er sikker på jeg har svaret på denne i helt samme spørgsmål i anden tråd selv om det var anden brugerprofil men det var TOTALT samme tekst. 1 Bank mod privatindskud og 2 småanskaffelser og jeg er også sikker på jeg har givet dig præcise kontonumre. Kun et tråd om samme spørgsmål hvis ikke vi skal drukneSmile

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 11. Nov 13
Skrevet kl. 10:14

Det kan ikke være muligt, da jeg kun har skrevet det her indlæg én gang :-) Men jeg vil meget gerne læse dit tidligere svar? :-)

Tilmeldt 11. Nov 13
Skrevet kl. 10:33

Okay, nu tror jeg, at jeg har gjort det rigtigt.

Jeg har lavet debitering 2.200 kr på bank, og modkontoen var "privat indskud kontant"...

Jeg har lavet et køb, hvor min "småanskaffelser" debiteres 2.200 kr og modkontoen er "bank"...

Er det rigtigt? Altså mit udstyr, har jeg så direkte smidt ind på småanskaffelser, som så er blevet afskrevet med det samme? Eller skal det FØRST ind på en "udstyrskonto" og SÅ afskrives bagefter?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:10

du har gjort det korrekt forudsat "tingen" inkl moms kostede under 12300

Tilmeldt 10. Nov 13
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 13:19

hrjonas:
Okay, nu tror jeg, at jeg har gjort det rigtigt.

Jeg kommer sikkert til at træde nogen over fødderne nu, men det er i den bedst tænkelige ånd ;-)

Hvis målet med Dinero, var at lave et bogføringssystem som Apple ville have lavet det, har man fejlet, set fra min synsvinkel. Der er stor forskel på nemt og enkelt. Det som har givet Apple succes, er at de i høj grad omfavner begge begreber i deres produkter. Dinero forekommer nemt, men uden at være enkelt.

Jeg kan se, at der er rigtig mange bogføringsmæssige spørgsmål til Dinero, men hvis det virkelig skulle være i Apple's ånd, burde alle kunne lave deres regnskab i Dinero, uden at have, eller opnå, den mindste viden om bogføring. Det ville være i Apple's ånd.

Smil

/Andy

Fra Skodsborg
Tilmeldt 24. Mar 05
Indlæg ialt: 12314
Fra  Amino ApS Hotel Klippen Skrevet kl. 13:59

Waspandy:
Jeg kan se, at der er rigtig mange bogføringsmæssige spørgsmål til Dinero, men hvis det virkelig skulle være i Apple's ånd, burde alle kunne lave deres regnskab i Dinero, uden at have, eller opnå, den mindste viden om bogføring. Det ville være i Apple's ånd.

Det er helt ok :-)

Vi har langt fra færdige med Dinero.
Lige i disse dage, sidder vi og laver mange af de ting folk ikke kan finde ud af og mere til.

Jeg kan med ro i stemmen sige at Dinero er det simpleste at bruge, men vi er langt fra i mål.
Men det kommer vi snart!

De bedste hilsner

Martin

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:39
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Waspandy:
eg kan se, at der er rigtig mange bogføringsmæssige spørgsmål til Dinero, men hvis det virkelig skulle være i Apple's ånd, burde alle kunne lave deres regnskab i Dinero, uden at have, eller opnå, den mindste viden om bogføring.
det findes der bogførings programmer der er tæt på at hævde - men virkeligheden er en anden. Jeg gentager mig selv

Hvordan skal et program vide om en computer er købt privat eller erhverv eller som rigtigt mange små der har personlig virksomhed hjemme - og dermed foretage fordeling af momsen - så skal den spørge ind til det for alle aktiv-køb og det vil være mere end kompliceret at håndtere

Hvordan skal et program vide om man spiste mad under en rejse for sig selv - eller med ansatte under dagen som fast tradition eller til et indkaldt møde, eller med kunder - med hver sin moms regel (brok dig til staten, for gu er det kompliceret)

Hvordan skal et program vide om en regning fra storebæltsbroen som er vist med moms kan skrives ind som med eller uden moms (hvis det var en gulplade bil der passerede så ja, en hvidplade så nej)

Der kunne nævnes masser af den slags, og det KAN ingen programmer vide, men de kan blive bedre, også end de eksisterende til at gøre ting enkelt når bare man kender reglerne, og det er der altså rigtigt mange brugere som slet ikke gør. Selv når rutinerede bogholder afleverer regnskab til revision vil der være ting der er forkert i de fleste fald  desværre

En sammenligning med apple holder ikke - årsregnskabsloven er kompliceret, momsregler også - i mine øje for kompliceret.

I mange tilfælder er bogføringen lige ud af landevejen og det skal Dinero også håndtere uden problem - det skal formentlig dække 95% - men uden viden i øvrigt vil det også i fremtiden blive med fejl når de mere specielle tilfælde opstår- ganske mange desværre

vh

Tilmeldt 10. Nov 13
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 16:01

Cookie - John Hannover:

Hvordan skal et program vide om en computer er købt privat eller erhverv eller som rigtigt mange små der har personlig virksomhed hjemme - og dermed foretage fordeling af momsen - så skal den spørge ind til det for alle aktiv-køb og det vil være mere end kompliceret at håndtere

Hvordan skal et program vide om man spiste mad under en rejse for sig selv - eller med ansatte under dagen som fast tradition eller til et indkaldt møde, eller med kunder - med hver sin moms regel (brok dig til staten, for gu er det kompliceret)

Hvordan skal et program vide om en regning fra storebæltsbroen som er vist med moms kan skrives ind som med eller uden moms (hvis det var en gulplade bil der passerede så ja, en hvidplade så nej)

De eksempler du nævner, relaterer sig til lovgivning og dennes fortolkning, ikke til det praktiske bogføringsarbejde i programmet. Designerne af Dinero, har samme grundlæggende syn på virksomhedens regnskab, som ligger til grund for stort set alle regnskabsprogrammer. Min pointe er, at sådan behøver det ikke at være. Selv om der er en lovgivning, der skal leves op til, er der ikke i den, fastlagt hvordan den praktiske bogføring skal foregå.

Det jeg mener er, at man, da man henvender sig til úerfarne, i høj grad burde have kigget mere på måden der bogføres på. Det er, efter min mening, den komplekse sammenhæng mellem lovgivningen, dens fortolkning, og den meget rigide måde alle regnskabsprogrammer fungere på, som er årsagen til de mange problemer uerfarne brugere har.

Cookie - John Hannover:
En sammenligning med apple holder ikke - årsregnskabsloven er kompliceret, momsregler også - i mine øje for kompliceret.

Så er det heldigt, at det ikke er min sammenligning, men designernes. Er iøvrigt helt enig med dig i kompleksiteten, men mener samtidig, at vi hænger fast i et forældet syn på hvordan bogføring i praksis skal håndteres. Der er en fin cyclus, hvor der jævnligt opstår nye programmer, såsom f.eks. Dinero. Med tiden bliver de store og komplicerede, og nye programmer opstår igen. Se bare på Navision. Det var engang der hvor Dinero er i dag. Fælles for denne cyclus, er at der stort set ikke kigges på den grundlæggende metode.

Smil

/Andy

Side 1 ud af 2 (17 indlæg)