Hvordan skal et program vide om en computer er købt privat eller erhverv eller som rigtigt mange små der har personlig virksomhed hjemme - og dermed foretage fordeling af momsen - så skal den spørge ind til det for alle aktiv-køb og det vil være mere end kompliceret at håndtere
Hvordan skal et program vide om man spiste mad under en rejse for sig selv - eller med ansatte under dagen som fast tradition eller til et indkaldt møde, eller med kunder - med hver sin moms regel (brok dig til staten, for gu er det kompliceret)
Hvordan skal et program vide om en regning fra storebæltsbroen som er vist med moms kan skrives ind som med eller uden moms (hvis det var en gulplade bil der passerede så ja, en hvidplade så nej)
De eksempler du nævner, relaterer sig til lovgivning og dennes fortolkning, ikke til det praktiske bogføringsarbejde i programmet. Designerne af Dinero, har samme grundlæggende syn på virksomhedens regnskab, som ligger til grund for stort set alle regnskabsprogrammer. Min pointe er, at sådan behøver det ikke at være. Selv om der er en lovgivning, der skal leves op til, er der ikke i den, fastlagt hvordan den praktiske bogføring skal foregå.
Det jeg mener er, at man, da man henvender sig til úerfarne, i høj grad burde have kigget mere på måden der bogføres på. Det er, efter min mening, den komplekse sammenhæng mellem lovgivningen, dens fortolkning, og den meget rigide måde alle regnskabsprogrammer fungere på, som er årsagen til de mange problemer uerfarne brugere har.
En sammenligning med apple holder ikke - årsregnskabsloven er kompliceret, momsregler også - i mine øje for kompliceret.
Så er det heldigt, at det ikke er min sammenligning, men designernes. Er iøvrigt helt enig med dig i kompleksiteten, men mener samtidig, at vi hænger fast i et forældet syn på hvordan bogføring i praksis skal håndteres. Der er en fin cyclus, hvor der jævnligt opstår nye programmer, såsom f.eks. Dinero. Med tiden bliver de store og komplicerede, og nye programmer opstår igen. Se bare på Navision. Det var engang der hvor Dinero er i dag. Fælles for denne cyclus, er at der stort set ikke kigges på den grundlæggende metode.
Smil
/Andy