Jeg overvejer at starte en enkeltmandsvirksomhed, som kun vil være forbundet med underskud de næste par måneder (indtil 31/12). Jeg har med andre ord ikke andet end udgifter. Det underskud som alle udgifterne medfører, vil jeg fratrække min personlige indkomstskat i 2013.
I starten af 2014 vil jeg så omdanne virksomheden til IVS. Kan det lade sig gøre at omdanne enkeltmandsvirksomhed til IVS? Og er det lovligt at ombygge et underskud i enkeltmandsvirksomhed, trække underskuddet fra, og dernæst omdanne selskabet? Eller vil SKAT komme "efter mig"?
Først og fremmest, så nej du kan ikke omdanne til et IVS. Du vil derimod kunne omdanne til et ApS. For at kunne lave en skattefrivirksomhedsomdannelse skal man have en positiv indskudskonto. Det kan godt lade sig gøre at have haft underskud og stadig omdanne, men man skal have tungen lige i munden når regnskabet laves. Så ja det kan lade sig gøre, men det er ikke nødvendigvis fantastisk med hensyn til skatten. Du skal sørge for at få en snak med din revisor, og gøre dine intentioner klare.
Din Revisor ApS - Din samarbejdspartner indenfor revision, regnskab og rådgivning.
I starten af 2014 vil jeg så omdanne virksomheden til IVS. Kan det lade sig gøre at omdanne enkeltmandsvirksomhed til IVS?
nej den skal nystiftes - kun til ApS og intet i din beskrivelse tyder på skattefri virksomhedsomdannelse er en ide. Personligt ville jeg stifte ApS når det koster 50.000 kr fra 1/1 jeg er ikke vild med IVS som i linket
El_Prebsi:
Og er det lovligt at ombygge et underskud i enkeltmandsvirksomhed, trække underskuddet fra, og dernæst omdanne selskabet? Eller vil SKAT komme "efter mig"?
ja og nej. Det underskud kommer vel af at du køber en række ting og ydelser som har en værdi og for at få disse over i et nyt selskab, ex IVS skal de sælges over, og så får du jo en indtægt i din personlige virksomhed, og hvis det er så nye ting som fra november/december så vil de som hovedsag skulle sælges til den pris du har betalt i din personlige virksomhed, og farvel til underskud der.
Du kan ikke bare lukke den og forære ydelserne eller tingene til et nyt selskab. Skattefri omdannelse til ApS lyder ikke som løsningen her men jeg ville hvis jeg var dig, ofre en time med en revisor - regn 1000 til 2000 kr - nogen giver en time gratis hvis det fører til samarbejde - og få løst hvad der er bedst. Regn ikke med bare at køre 2 mdr med underskud i personlig virksomhed og så trække det fra personlig indkomst hvis ikke du forsætter med personlig virksomhed i 2014. Når den lukkes så skal det selskab du kører de samme ting videre i, under alle omstændigheder købe tingene ud af dig og der bliver jo ikke dobbelt momsfradrag så der er ikke en fordel. Du vil ikke kunne forsvare at købe nu og om 3 mdr sælge til ret meget andet end fuld nypris når det er til dig selv.