Hej! Jeg driver en lille enkeltmandsvirksomhed som jeg så er begyndt at satse lidt mere på. Derfor har jeg ansat kæresten i virksomheden for en periode. Det giver bare et problem i forhold til fradrag. Jeg har underskud i virksomheden, men jeg har til gengæld en personlig indkomst som ca. svarer til underskuddet. Det går så lige op. Problemet er, at kærestens løn (hun har dog første lønudbetaling til gode) vil komme til at give et større underskud, så der vil være en masse jeg ikke kan trække fra. Jeg mener man kan overføre uudnyttet fradrag til næste år, men i så fald vil det - så vidt jeg ved - kun kunne fradrages i virksomhedens overskud og ikke i personlig indkomst. Det bliver så et problem, hvis ikke virksomheden giver (nok) overskud næste år. De muligheder jeg har er, at jeg kan vente med officielt at ansætte kæresten fra 1. januar og så give hende en højere løn i en periode i det nye år. Vil det så kunne give nogle problemer, hvis hun laver noget arbejde med virksomheden indtil da, uden hun er officielt ansat? Alternativt kan jeg ansætte hende med det samme, men med en meget lav løn og så lade hendes løn stige fra 1. januar, så det bliver udlignet, så hun får det hun skal have. Kan der være nogen problemer i det, og er der en grænse for, hvor lavt jeg kan sætte hendes løn? Er nogle af de ovenstående scenarier en mulighed eller ser I andre muligheder? |
AndersKV:Er nogle af de ovenstående scenarier en mulighed eller ser I andre muligheder?
Du kan ansætte hende nu og aftale at hun først får løn om max 6 måneder. Det er en fuld lovlig metode til at skubbe indkomst. Den kan dog ikke skubbes længere end 6 måneder frem. Indkomsten påvirker da først di kæreste indkomst når den udbetales.
/Henrik