Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Muligheder for at trække underskud fra i Skat ved ny medarbejder

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)
Tilmeldt 28. Jun 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej!

Jeg driver en lille enkeltmandsvirksomhed som jeg så er begyndt at satse lidt mere på. Derfor har jeg ansat kæresten i virksomheden for en periode. Det giver bare et problem i forhold til fradrag. Jeg har underskud i virksomheden, men jeg har til gengæld en personlig indkomst som ca. svarer til underskuddet. Det går så lige op. Problemet er, at kærestens løn (hun har dog første lønudbetaling til gode) vil komme til at give et større underskud, så der vil være en masse jeg ikke kan trække fra.

Jeg mener man kan overføre uudnyttet fradrag til næste år, men i så fald vil det - så vidt jeg ved - kun kunne fradrages i virksomhedens overskud og ikke i personlig indkomst. Det bliver så et problem, hvis ikke virksomheden giver (nok) overskud næste år.

De muligheder jeg har er, at jeg kan vente med officielt at ansætte kæresten fra 1. januar og så give hende en højere løn i en periode i det nye år. Vil det så kunne give nogle problemer, hvis hun laver noget arbejde med virksomheden indtil da, uden hun er officielt ansat?

Alternativt kan jeg ansætte hende med det samme, men med en meget lav løn og så lade hendes løn stige fra 1. januar, så det bliver udlignet, så hun får det hun skal have. Kan der være nogen problemer i det, og er der en grænse for, hvor lavt jeg kan sætte hendes løn?

Er nogle af de ovenstående scenarier en mulighed eller ser I andre muligheder?

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:49

AndersKV:
Er nogle af de ovenstående scenarier en mulighed eller ser I andre muligheder?

Du kan ansætte hende nu og aftale at hun først får løn om max 6 måneder. Det er en fuld lovlig metode til at skubbe indkomst. Den kan dog ikke skubbes længere end 6 måneder frem.  Indkomsten påvirker da først di kæreste indkomst når den udbetales.

/Henrik

Tilmeldt 24. Dec 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 10:00
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person
Hej Henrik, fik du svar fra dem/de du sendte en forespørgsel til?
Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47190
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:50

Henrik Koudahl:
Du kan ansætte hende nu og aftale at hun først får løn om max 6 måneder. Det er en fuld lovlig metode til at skubbe indkomst. Den kan dog ikke skubbes længere end 6 måneder frem.  Indkomsten påvirker da først di kæreste indkomst når den udbetales.

Jeg erkender ikke at ha lavet skat i personlig virksomhed men jeg troede da, at et underskud i ex 2013 ville blive fremført og i almindelig enkeltmandsvirksomhed ville blive til fradrag i personlig indkomst 2014. Jeg mener - hvis det fremføres, hvordan skulle det så kunne blive til skat KUN i virksomhedens indtægt - virksomheden har vel ikke en selvstændig skat overhovedet?

Det er ud fra trådstarters: citat Jeg mener man kan overføre uudnyttet fradrag til næste år, men i så fald vil det - så vidt jeg ved - kun kunne fradrages i virksomhedens overskud og ikke i personlig indkomst. Det bliver så et problem, hvis ikke virksomheden giver (nok) overskud næste år. citat slut jeg spørger

Det er klart at hvis underskuddet stadigt næste år er større end personlig indkomst så fungerer det ikke men det hjælper så heller ikke at skyde lønnen 6 mdr som jeg ser det?

venligst John H

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:55

Niclask:
Hej Henrik, fik du svar fra dem/de du sendte en forespørgsel til?

Ja - "... du må beregne at der vil gå nogen tid før du får svar..."

Sidst jeg spurgte SKAT om noget - lød svaret at jeg kunne få forvente svar på om måneder....

/Henrik

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:02

John... I min bemærkning lå ingen stillingtagen til underskud eller fremførsel.... mit svar var alene ud fra hvad jeg ville have gjort ud fra et likviditetsmæssigt synspunkt.

/henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:10

Henrik Koudahl:
John... I min bemærkning lå ingen stillingtagen til underskud eller fremførsel.... mit svar var alene ud fra hvad jeg ville have gjort ud fra et likviditetsmæssigt synspunkt.
helt ok, hvis det har likviditets betydning er jeg helt med - men bare så trådstarter er med i forhold til spørgsmålet: Underskud der fremføres er til fradrag i kommende personlig indkomst når vi taler alm personlig virksomhed, så det skal ikke være ud fra det (kunne jo også være at kæresten manglede likviditeten inden 6 mdrBig Smile

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 12:23

Enig i at der kan ske modregning i indkomsterne i år og evt. underskud der ikke er brugt kan fremføres i teorien. Men på de oplysninger der er vil jeg ikke sige at man ikke kan komme til at skulle retfærdiggøre sit underskud i forhold til SKAT og en hobbyvirksomhedsbetragtning. Det kan jeg ikke vurdere med de oplysninger. Løn til kærsten skal jo bare skubbes til 1. januar for at komme over i et andet skatteår (og dermed undgå evt. bøvl med SKAT).

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:34

Henrik Koudahl:
Men på de oplysninger der er vil jeg ikke sige at man ikke kan komme til at skulle retfærdiggøre sit underskud i forhold til SKAT og en hobbyvirksomhedsbetragtning. Det kan jeg ikke vurdere med de oplysninger. Løn til kærsten skal jo bare skubbes til 1. januar for at komme over i et andet skatteår (og dermed undgå evt. bøvl med SKAT)
enig - selv om selve det, at man overhovedet betalt løn til kæresten jo meget gerne skal være udtryk for reelt arbejde for at være lovligt (og dermed mindre hobby trods alt) - og tages den i år vil underskuddet ramme i år JEP men til gengæld øge mulighed for ikke at få underskud næste år, som trådstarter var inde på -

Jeg er helt enig i, at han fuldt lovligt kan skyde den til efter 1/1-14 - måske han lige skulle lave et budget for næste år under alle omstændigheder, og få overblik over, hvad det betyder for resultat 2013 OG 2014 at skyde den til 1/1 - og jo så måske skulle skyde noget igen næste år og køre med en en lille bunke udgifter flyttet til næste år i flere år. Jeg er enig i, at vi kender for lidt til virksomheden til at sige, hvad vi selv ville gøre

Likvidt - OG flytte noget underskud til næste år i stedet for i år = flyt løn til efter 1/1 (max 6 mdr)

Ikke likvid betydning for firma i forhold til kæresten får likvid og ikke risiko for at det er HOBBYVIRKSOMHED som i linket- så kan den betales i år og fradraget vil fremskrives og gå på personlig indkomst trods alt.

Og den gode lille sidesag er, at hvis det havde været en ægtefælle der blev ansat, ville A kasse ikke give denne dagpenge normalt -før virksomheden var lukket - men en kæreste skal bare fyres, så vil dagpenge fungere iflg. ASE

vh John H

Tilmeldt 28. Jun 13
Indlæg ialt: 9
Skrevet kl. 16:50

Hej Henrik og John

Tak for nogle rigtig gode svar. Det er jo noget, jeg kan bruge til noget. Og mange vigtige overvejelser at have med omkring likviditet og evt. risiko for at blive "dømt" til hobbyvirksomhed.

Jeg har et par tillægsspørgsmål:

Det med at fremføre underskud til fradrag i 2014 - kan det gøres i en uendelighed? Hvis der så er underskud i 2014, kan det så bare fremføres til fradrag i 2015 osv.? Jeg ved godt det ikke er særlig holdbart, men i teorien, kan man blive ved med at fremføre underskud?

Omkring det med at blive fundet som værende hobbyvirksomhed af Skat vidste jeg ikke de kunne gøre, når omsætningen overstiger de 50K, hvilket vi er et stykke over. Jeg vil bestemt heller ikke sige, at det er en hobbyvirksomhed på trods af, at det ikke er den eneste "indtægtskilde". Jeg læste lidt om det på din side (John), men er det noget, der sker ofte eller skal der meget til?

Jeg synes jeg læser "mellem linierne", at det vil være en god idé at være "på den sikre side" ikke have et underskud, der skal fremføres? Er det fordi det kunne øge risikoen for at blive dømt hobbyvirksomhed, hvis man får et ønske for at fremføre underskud? Er der i øvrigt nogen problemer i at "få lov" til at overføre underskud eller sker det helt automatisk?

Side 1 ud af 2 (13 indlæg)