Hej Alle,
Jeg har læst en masse indlæg herinde om emnet, samt googlet mig til en masse sider fra skat og forskellige rådgivningsfirmaer (bla et godt dokument fra deloitte). Men ville gerne have bekræftet at jeg har ret i nedenstående ifht indberetningspligt af skat;
1. Alm. ansat - Arbejdsgiver har fuld pligt til indeholdelse af A-skat, am bidrag osv. osv. 2. Honorarmodtager - Arbejdsgiver har fuld pligt til indberetning af B-skat 3. Selvstændig - Arbejdsgiver har INGEN pligt til indberetning, selvom udføreren af arbejdet fakturerer med CPR nummer, da denne er under 50k grænsen. Den selvstændige er selv ansvarlig for indberetning af B skat.
Jeg er godt klar over at der skellelinjer imellem de tre, og at Skat kan bestemme hvilket forhold der er tale om, selvom du mener noget andet. Men det er lige nu ikke det jeg er interesseret i. Vil blot være sikker på, at hvis jeg får en faktura uden moms, med CPR nummer, at jeg så ikke har pligt til at indberette (igen, hvis vi ignorerer at skat kan sige at der er tale om et andet forhold). |
Pkt. 3 er omfattet af indberetningspligt jvf. Skattekontrollovens paragraf 7 A, stk. 2 for arbejdsgiveren.