Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af poster inden stiftelse af selvskab

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Børkop
Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 26
Fra  Børne-Shoppen I/S Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej,

Min kammerat og jeg er igang med en webshop, som gerne skal åbne først i december. Vi har i den forbindelse tænkt os, at skifte til I/S til virksomheden, så den også kan momsregistreres. Problemet for os er, at min makker endnu ikke er fyldt 18 år, men gør det først 3. december. Vi vil utrolig gerne åbne senest d. 5-6 december, så vi kan nå at få en smule julehandel med.

Mit spørgsmål er; Hvis vi bestiller varer hjem inden stiftelsen af det I/S, og dermed uden at have et CVR nr. Er det så muligt at bogføre disse bilag når CVR nummeret er kommet, og vi er blevet momsregistreret? Jeg tænker man kan lave et eller andet med, at vi ligger ud for varerne, også betaler firmaet os for dem bagefter?  Jeg skulle meget gerne have mulighed for at modregne momsen... Eller er den eneste mulighed, at vi smører charmen på overfor leverandøren, og først får dem til at fakturere når selvskabet er oprettet? 
Ydermere, kan jeg opkræve momsen fra f.eks. d. 5 december, selvom den endelig registrering sikkert først ligger 10-12 dage senere, afhængig af sagsbehandlingstiden fra Erhvervs og Selskabsstyrelsen? 

Håber mit spørgsmål er til at forstå :-)

Mvh
Morten 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:53
Hvor mange stjerner giver du? :

Du må ikke kræve moms før du er momsregistreret under nogen omstændigheder. Det vil hvis du vil ha IVS tidligst ske inde i Januar

Stiftelse tager lige lidt tid inkl. momsgodkendelse

I må derfor ikke ha et eneste salg inden du er registreret og har fået momsgodkendelsen og regn med, at hvis I kan stifte fra 3/12 og frem, så kan det inkl. moms godkendelsen godt tage en uges tid.

Sælger du noget inden I er stiftede, så er det som ikke momsregistreret og så kan du ikke trække momsen fra for de varer du køber inden.

Faktura dato har intet med tingene at gøre her, det ville ligne skattesvindel og det skal du ikke starte med - Ingen salg før du er fuldt registreret

HVIS du IKKE vil sælge før du er registreret, så giver det ikke mening at købe længe inden men du kan i princip godt købe - bare du absolut ikke sælger noget før du er registreret og så vil skat/moms generelt acceptere, at du tager det lager som du har købt, for at være klar til at sælge efter registrering ind i dit nye regnskab, også momsmæssigt. Har du har et eneste salg inden bortfalder den mulighed.

Du kan således godt ha et lager klar men husk også, at hvis det er varer fra uden for EU, så må du intet importere før I har CVR OG I skal være IMPORTREGISTREREDE som du kan læse, inden I kan få varer ind fra uden for EU til videresalg, ellers hænger de i tolden og I får bod. Læs linket hvis det er fra uden for EU. I så fald må du ikke købe før registrering i alle fald

Brug også tiden på en "livsvigtig" I/S aftale mellem jer. I/S uden en sådan er som at sejle på en armeret sø-mine. Læs I/S AFTALE 

Brug også tiden på at forberede regnskab/regnskabsprogram og alt andet kedelig administration

Rigtig god vind med projektet i alle fald - der kommer flere Jul og et godt Julesalg vil ofte kræve ganske lang markedsføring så 3/12 eller 15/12 vil ikke gøre verden til forskel

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Børkop
Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 26
Fra  Børne-Shoppen I/S Skrevet kl. 14:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej John, og tusind tak for svaret.

Har jeg forstået det rigtigt, hvis jeg konkludere følgende;

Jeg må gerne købe varelager, få lavet hjemmesiden mv., også tage de bilag med over i regnskabet og lave en momsopgørelse, hvor disse ting er med, selvom de er købt inden oprettelsen af selskabet fandt sted? 

Varerne er fra Sverige af, så der skulle ingen import problemer være :-) 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Ja - du må bare ikke sælge noget som helst uden moms. faktisk ved jeg ikke om det at det er I/S I skal starte kan spille ind, men det tror jeg ikke. Der er ikke lovhjemmel i det, men en helt klar kutyme om at ting som op til opstart er købt alene med det formål at kunne drive virksomheden må bogføres i virksomheden inkl. moms når det ankommer. Jeres problem her vil kan være, at uden momsnummer så må Sverige selskabet ikke sælge til jer uden svensk moms og der ved bliver varen dyrere og I kan IKKE tage betalt svensk moms ind vil jeg mene, så den vil I vel tabe. I kan ikke tage svensk moms ind i et dansk regnskab, men må bogføre den som en omkostning i stedet for vil jeg bestemt mene.

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Børkop
Tilmeldt 8. Nov 13
Indlæg ialt: 26
Fra  Børne-Shoppen I/S Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Super. Tusind tak for hjælpen John, det har givet os en del mere klarhed over disse ting, skats hjemmeside kan godt være en jungle at finde rundt i.. 

Tilmeldt 8. Jun 11
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 18:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Du kan således godt ha et lager klar men husk også, at hvis det er varer fra uden for EU, så må du intet importere før I har CVR OG I skal være IMPORTREGISTREREDE som du kan læse, inden I kan få varer ind fra uden for EU til videresalg, ellers hænger de i tolden og I får bod. Læs linket hvis det er fra uden for EU. I så fald må du ikke købe før registrering i alle fald.

Hej John.

Hvis jeg har indkøbt domæne og hosting hos et dansk firma i mit eget navn forud for registreringen, kan det så bogføres lovligt?

Hvis man køber varer uden for EU inden man har stiftet virksomhed i eget navn, er der så ingen mulighed for at det kan overføres til virksomheden? Vil det være muligt at bogføre fakturaen efter at man har et EORI nummer?

Tak for et i forvejen godt indlæg.

 - Mark

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:13
Hvor mange stjerner giver du? :

Overordnet er det muligt i personlig virksomhed.- Ny EU dom skulle angive det også er muligt i selskaber men jeg tør ikke svare

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 8. Jun 11
Indlæg ialt: 71
Skrevet kl. 20:49
Hvor mange stjerner giver du? :

Cookie - John Hannover:

Overordnet er det muligt i personlig virksomhed.- Ny EU dom skulle angive det også er muligt i selskaber men jeg tør ikke svare

Fint, jeg prøver at finde lidt flere informationer omkring det :-)

Mh Mark

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)