Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Indgående moms?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:06
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle aminoer

Jeg har en virksomhed som importerer skræddersyet løsninger fra Pakistan gennem et norsk firma.

Avancen er meget lille på nuværende tidspunkt da jeg ikke har fundet ud af, hvordan det er muligt at få momsen retur fra varekøbet?

Da det er varekøb fra Norge, kan jeg vel ikke få momsen retur ligemeget hvad jeg forsøger er dette korrekt forstået?

Vh

Patrick

Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 09:20

Når du køber dine varer/ydelser eller lignede skal du ved importen betale den norske moms. Norge er ikke med i EU, derfor sådan. Men når du laver din momsangivelse korrekt med angivelse af denne købsmoms (indgående moms) så får du naturligvis momsen tilbage.. Men hvis du hele tiden får moms tilbage og intet betaler, så luk biksen, så giver den underskud.... SÅ ja, du kan fratrække din indgående moms fra køb i Norge.

MEN hvorfor køber du igennem et Norsk firma "et eller andet" i Pakistand? Jeg er blot nysgerrig og jeg MÅ bare lære noget hele tiden, ellers så falder jeg i søvn.

vh
Rainer

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:36

rainerbay:

Når du køber dine varer/ydelser eller lignede skal du ved importen betale den norske moms

Der er vel ikke moms på en faktura fra Norge. Der skal beregnes importmoms i DK og så fratrækkes købsmoms.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:44

Hej.

Det er et norsk firma som har en fabrik i Pakistan.

Varerne kommer fra Pakistan, men fakturaren fra Norge :)

Så ved en faktura på 10.000 + moms (2.500) fra Norge kan jeg smide 2.500 i indgående moms and that's it?

Tilmeldt 17. Mar 13
Indlæg ialt: 169
Skrevet kl. 09:46

Yes Sir.

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:48

Hvis du får en faktura på 10000 kr. skal du beregne importmoms på 25 % i alt  2.500 kr. Samtidig trækker du beløbet fra som købsmoms 2.500 kr. Den regnskabsmæssige  virkning er  dermed 0. 

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:54

Hej Henrik

Så hvis jeg skal skære det ud i pap - jeg kan ikke få momsen retur da den både kommer til at indgå i udgående som varekøb i andre lande samt i indgående.

Altså som du skriver: jeg betaler 10.000 for min vare og indberetter både som varekøb andre lande -2.500 og indgående 2.500 = 0

Tilmeldt 20. Apr 07
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:01

Hej Patrick,

Der er jo ingen moms at få retur. Du får regningen fra Norge uden moms. I Danmark beregner du en importmoms som du samtidig fratrækker - ligesom du har beskrevet har det 0 virkning på din moms - og du taber således intet.  Det er kun et problem hvis det norske firma har lagt moms din faktura.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)