Jeg har fundet en dygtig gut, som jeg gerne vil have ind som virksomhedspraktikant. Jeg har et ApS og har ellers ingen ansatte. Er der noget særligt jeg skal være opmærksom på i forbindelse med, at få en virksomhedspraktikant ind eller er det virkelig bare, at udfylde en blanket til jobnet, og intet andet administrativt bøvl?
Uddybning af reglerne eller gode råd i den forbindelse modtages meget gerne.
Er der noget særligt jeg skal være opmærksom på i forbindelse med, at få en virksomhedspraktikant ind eller er det virkelig bare, at udfylde en blanket til jobnet, og intet andet administrativt bøvl?
Mig bekendt skal der være tale om en reel stilling som din praktikant er praktikant til. Dvs. at der skal være et minimum af sandsynlighed for at det rent faktisk kan blive til et job. Men ring til dit lokale jobcenter og spørg dem. Kom gerne med svaret her da der sikkert er mange som godt kan bruge svaret...
I den er det tydeligt, at der både skal være en stillingsbetegnelse og en praktikbeskrivelse. Egentlig ville jeg bare høre om der var nogen, der havde erfaringer med den slags. Jeg har set mange opslag fra praktikanternes side, men knap så mange fra arbejdsgivernes. Det får mig til at tro, at det ikke er så udbredt. Men jeg synes virkelig, at det er en god mulighed for, at få én kompetent ansat ind i nogle uger, som man ellers ikke ville have råd til. Derfor er jeg også lidt skeptisk omkring hvad der evt. måtte være af ulemper eller administrative forpligtelser i forbindelse med det.
Men hvis der vitterligt ikke er nogen, som har erfaringer med den slags, så tror jeg bare, at jeg køre dialogen videre med jobcenteret. Tak for input!
Den udfyldes og sendes til det jobcenter, hvor den ledige er tilknyttet. Hvis jobcenteret så godkender virksomhedspraktikken, så er der ikke andet administrativt, der skal klares. Hverken før, under eller efter virksomhedspraktikken.
Det er en meget simpel ordning rent administrativt for virksomheden.
Men når det er sagt, så er det altid en god ide at gå i dialog med det lokale jobcenter. :-)
Hej Henrik, må jeg lige spørge hvad du mener med at gå i dialog med det lokale jobcenter. For fremtiden eller i den konkrete sag? Hvis vedkommende selv har fundet virksomheden er der vel ingen grund til at blande dem ind i det...
Hvis vedkommende er ledig og skal i enten virksomhedspraktik eller job med løntilskud, så kommer du ikke uden om at blande jobcenteret ind i det (det jobcenter hvor vedkommende er tilmeldt som ledig). De skal nemlig godkende og lave lidt papirarbejde inden opstart.
Jeg er lidt nysgerrig efter at høre hvordan denne historie endte.
Jeg skal selv forsøge at få en virksomhedspraktik med et lille iværksætterfirma, og frygter at der vil være problemer med at der blot er en person i virksomheden inden jeg evt. ankommer.