jo vist kan du det - du kan sagtens selv framelde dig - en direktør eller bestyrelsesformand kan altid melde sig fra i erhvervs og selskabsstyrelsen ja- hvis de ved det er sådan - men det jo et gæt - den kunne være knyttet til antal anparter så I f.eks hæfter xx% i forhold til jeres anpartsandele - men det vil fremgå af kautionsdokumentet som du kan afkræve banken (og som de givet udleverer) Ud over et evt mindre fradrag i aktieindkomst, synes jeg spørgsmålet om de vil købe for 1 kr ligger lavere end afklaring af kautionen. Andreas K kan sagtens finde ud af det hvis du kontakter ham - ha som minimum anpartsaftale + købshistorik/stiftelses historik for anpartene + kautions dokument + udskrift fra CVR om dine roller i selskabet (dir/best) idag med til mødet vh John H |
Salg af anparter
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
|
Jeg har netop skrevet til ham. Så du vil anbefale at jeg træder ud af bestyrelsen ? Hvis jeg ikke ser en fremtid i firmaet? |
ja absolut- selve det at du udtræder af bestyrelsen har ikke betydning for selskabets registrering, men hvis du er eneste direktør og fratræder, så vil selskabet blive sendt til tvangsopløsning MEN de som står registreret i ledelse/bestyrelse vil få besked om det og har tid til at indsætte en ny direktør hvilket de formentlig gør, og du bør vel også meddele dem, at du er fratrådt (eller fratræder i morgen hvis det er som direktør) Uden direktør - opløsning - uden betstyrelse for ApS - ingen betydning, men du slipper for bod ved for sen indlevering af regnskaber med mere som ude af bestyrelsen og hvad skulle du lave der, hvis ikke du ønsker indflydelse og har interesse i selskabet vh John H |
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Min gratis blog www.johnhannover.com
Hej Mads Det klogeste du kan gøre at at træde ud af bestyrelsen hvid du sidder i den OG forære dine anparter til de andre kapitalejere ved en gaveerklæring, som du samtidig sender i kopi til banken, som du anmoder om et møde for at blive frigjort for din medhæftelse for banklånet. Hvis ikke bankens direktion vil frigøre dig, må du henvende dig til bestyrelsen og i givet fald indbringe spørgsmålet om din fortsatte hæftelse for Pengeinstitutankenævnet. Reglen i lov om finansiel virksomhed om at du som kautionist skal varskoes inden 6 måneder hvis hovedmandens (læs selskabets) betalingsevne svækkes, er alt for løs til at du med sikkerhed undgår at blive inddraget i efterfølgende betalinger af bankgælden. Ved at forære anparterne bort er du juridisk set i en meget stærk position over for eventuelle økonomiske krav fra de andre anpartshavere, et evt. senere konkursbo og banken. |