Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Lønmodtagerløn udbetalt til enkeltmandsvirksomhed

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jun 08
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 19:05
Hvor mange stjerner giver du? :

Kære Amino 

Den korte udgave: Hvad kræver det af en arbejdsgiver at få lønmodtagerløn udbetalt til en (min) virksomhed i stedet for som lønoverførsel - således at jeg har pengene ubeskattet i virksomheden?

Uddybbende:

Jeg ønsker at starte en virksomhed (formentlig enkeltmandsvirksomhed) som skal varetage mine freelane opgaver og danne økonomisk grundlag for et par årlige projekter (Hvor der bla. tilkommer fonds og statsstøttemidler (Under 40.000.- pr. gang) )

Jeg har fået tilbudt et deltidsjob en smule fra min branche, men jeg skal delvist selv skabe mine arbejdsopgaver i stillingen og den er månedslønnet. Det korte af det lange er at jeg ingen akut behov har for løn pengene i min privatøkonomi, derfor ville jeg helst lade lønnen blive en del af den virksomhed jeg ønsker at stable på benene - og således ruste den økonomisk. Det væsentlige er altså at pengene (uden personbeskatning) er i virksomheden og kan investeres i kommende opgaver, før en del på et tidspunkt udbetales som løn.

Kan dette lade sig gøre?

Obs. Hvis nogle kan anbefale nogle rådgivere er dette også meget kærkomment

Fra Svenstrup J
Tilmeldt 18. Sep 12
Indlæg ialt: 61
Skrevet kl. 19:12
Hvor mange stjerner giver du? :

Kan da ikke se at der er noget i vejen for at du bare sender en faktura hver måned på din månedsløn + pension + feriepenge mv.

Du skal være opmærksom på at hvis ikke du har andet arbejde, kan din arbejdsgiver risikere at have samme lovmæssige forpligtigelser overfor dig som for sine "alm" ansatte herunder ferie, sociale forsikringer mv som er lovbestemt i arbejdsgiver/tager forhold.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Runway:
Den korte udgave: Hvad kræver det af en arbejdsgiver at få lønmodtagerløn udbetalt til en (min) virksomhed i stedet for som lønoverførsel - således at jeg har pengene ubeskattet i virksomheden?
det er ikke noget man bare aftaler kontraktligt det er selve abejdet som afgør om man faktisk er selvstændig og ikke bare lader som om, selv om man arbejder som lønmodtager. Du kan læse en masse om det her, og der er i det link også links til skat og andet med gode eksempler på forskellige jobs , selvstændig eller ansat - i DETTE LINK Bedømmer skat at du er lønmodtager har det både betydning for din arbejdsgiver som absolut skulle ha indbetalt din skat som a-indkomst -  og dine fradrag for "virksomhed" men læs linket godt og dets underlinks, så finder du hvad der er op og ned

Hvis du har egen risiko ved arbejdet (kan tabe penge - ikke kun ved at du ikke får betalt men driver med risiko) og arbejder for flere -annocerer din tjeneste og masse andre ting du kan se i linket, så kan du sagtens være selvstændig.

Hvis du skal lade penge stå og kun virksomhedsbeskattes skal du enten ha VSO SOM I LINKET HER eller stifte selskab.,  Du kan så nøjes med 25% acontoskat indtil du hæver penge (som ikke hæves som løn i personlig virksomhed men som overskud)

Runway:
(Hvor der bla. tilkommer fonds og statsstøttemidler (Under 40.000.- pr. gang) )
jeg går ud fra du har sikret dig, at disse midler også betales til CVR indehavere og ikke kun til personer.

god vind John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 19. Jun 08
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 20:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Mange tak for svaret, lige den type læse materiale jeg har brug for. Vil dog opklarende lige nævne at jeg allerede idag betaler min lønindkomst som B-skat, da det ikke udgør min hovedindtægt. Men reglerne er åbenbart mere komplicerede end jeg troede (Troede at alt fra en pilot til en pædagog kunne stifte et firma, som sælger pilot/pædagogtimer osv)

Det afgørende bliver måske mine kolleger i virksomheden, som fortsat vil arbejde som løn"slaver" - det er vel bevismateriale nok for SKAT..?

Tilmeldt 19. Jun 08
Indlæg ialt: 41
Skrevet kl. 20:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Frederik:

Kan da ikke se at der er noget i vejen for at du bare sender en faktura hver måned på din månedsløn + pension + feriepenge mv.

Du skal være opmærksom på at hvis ikke du har andet arbejde, kan din arbejdsgiver risikere at have samme lovmæssige forpligtigelser overfor dig som for sine "alm" ansatte herunder ferie, sociale forsikringer mv som er lovbestemt i arbejdsgiver/tager forhold.

Også tak for dit svar ;)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46442
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:58
Hvor mange stjerner giver du? :

Runway:
Det afgørende bliver måske mine kolleger i virksomheden, som fortsat vil arbejde som løn"slaver" - det er vel bevismateriale nok for SKAT..?
det vil skat slet ikke se på, de vil højst se på om du rent faktisk er selvstændig, ikke dine kollegaer, I kan jo har valgt forskelligt. En del fyres deværre og får så nyt job mod at de nu skal fakturere, så slipper arbejdsgiver ud af opsigelsestid - den arbejder man færdig, og så er man selvstændig derfra.

Det er KUN de betingelser som du kunne se i mit link som skat ser på, ikke dine kollegaers, men det er vel en god ting at du allerede er B.skatte modtager hvis ellers DET har været korrekt Big Smile Du kunne også ha et selskab, der vil skat mig bekendt ikke interessere sig for lønmodtager eller ej som de kan gøre for personlig virksomhed, men jeg tror ikke det er mange fald skat underkender, så bare se til at overhold de betingelser du har kunne læse overordnet i http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

god vind med det

John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (6 indlæg)