Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Bogføring af kørselsudgifter ved kundemøder

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Nov 13
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 15:17
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har fået en kunde i Jylland.

Jeg skal over til møde med ham i næste uge, og i den forbindelse ville jeg høre angående reglerne for at trække min rejseudgifter fra. Jeg kører i bil derover. Der er ca. 257 km hver vej (514 km i alt).

Jeg har læst at jeg skal benytte kørselsgodtgørelse i denne forbindelse, som er 3,82 kr. pr. km, så jeg kan altså trække (kr. 3,82 x 514 km) kr. 1.963,48 fra i kørselsudgifter? Og dertil kommer der særskildte udgifter til Broafgift?

Er det bare at lave et køreark hvor jeg skriver km. ved start og antal km. ved ankomst, og det samme på vejen hjem? Så får jeg jo det akurate kilometerforbrug. Skal jeg så bare scanne dette ark ind og bruge det som bilag for mine kørselsudgifter? Samt kvitteringen for 2 x brobizz og lave en særskilte udgifter for det?

Håber i kan hjælpe.

Jeg håbet at jeg har forstået det rigtigt? Der er nemlig både kørselsgodtgørelse (som man vidst bruger til kundemøder etc.) og så er der jo befordringsfradrag (som man vidst bruger i sin DAGLIGE kørsel til og fra arbejde efter de første 24km (arbejder hjemme så det er der ikke noget af).

På forhånd tak! :)

EDIT: Har det nogen betydning at det ikke er mig der sidder bag rettet, men min kone der kører og at jeg sidder på passagersædet? Jeg har ikke selv kørekort :-) og min kone har lovet at køre mig til og fra kunden. I vores egen bil naturligvis.

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Indlæg ialt: 696
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 15:28

Hej,

P43T:
Jeg har læst at jeg skal benytte kørselsgodtgørelse i denne forbindelse, som er 3,83 kr. pr. km, så jeg kan altså trække (kr. 3,83 x 514 km) kr. 1.968,62 fra i kørselsudgifter? Og dertil kommer der særskildte udgifter til Broafgift?

Så vidt jeg er orienteret, er den 3,82 kr. pr. kørt km op til 20.000 km, hvor den så falder til 2,13 kr./km.

Men ja, du har helt ret. Såfremt det er i din egen (eller ægtefælles) bil naturligvis.

P43T:
Er det bare at lave et køreark hvor jeg skriver km. ved start og antal km. ved ankomst, og det samme på vejen hjem? Så får jeg jo det akurate kilometerforbrug.

Ja, det kan du sagtens. Jeg ville lave et skema lignende:

dato - fra adresse - til adresse - antal km - beskrivelse.

P43T:
Skal jeg så bare scanne dette ark ind og bruge det som bilag for mine kørselsudgifter? Samt kvitteringen for 2 x brobizz og lave en særskilte udgifter for det?

Ja, det ville jeg gøre.

KH. Lars

Find massere af billige iPhone og iPad covers på www.phonewear.dk

Tilmeldt 4. Nov 13
Indlæg ialt: 47
Skrevet kl. 15:34

Hov, ja kr. 3,82 selvfølgelig - min fejl.

Har det nogen betydning at det ikke er mig der sidder bag rettet, men min kone der kører og at jeg sidder på passagersædet? Jeg har ikke selv kørekort :-) og min kone har lovet at køre mig til og fra kunden. I vores egen bil naturligvis.

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 15:36

Umiddelbart vil jeg tro, du så kun kan få befordringsfradraget. Jeg er faktisk ikke sikker.

KH. Lars

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47149
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:36

Jeg vil bare pippe op om at skattefri kørepenge efter min opfattelse ikke omfatter bro penge f.eks. så den ville jeg faktisk tage som en ren firmaudgift og ikke blande ind i kørepenge. Vær opmærksom på at selv om moms måtte fremgå, er der ikke fradrag for moms hvis det er en hvidpladebil i har benyttet - så er det bare hele beløbet som udgiftsfradrag

kørepengene tager du så hvis det skal være helt korrekt heller ikke ud af virksomheden men når året er gået, så laver du dit korrekte driftsregnskab og kommer til driftsresultatet.

Dette driftsresultat skal du så korrigere skattemæssigt, du skal f.eks. lægge penge til for gaver du har givet (driftsomkostning men ikke skatte omkostning) - repræsentation, fortæring og andet som kunne være med begrænset fradrag OG - her trækker du så dit kørsels regnskabs resultat fra, så du får beløbet som fradrag i indkomsten.

Det har ikke betydning for skatten men den slags ting, gaver, kørsels osv skal man føre helt normalt i selskabets drift i det omfang de findes, og så skal man lave den der korrektion fra drift til skatte resultat når man selvangiver. Læs evt denne for mere om kørsel og befordringsfradrag  http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Højbjerg
Tilmeldt 13. May 12
Fra  PhoneWear Skrevet kl. 18:39

Cookie - John Hannover:
Jeg vil bare pippe op om at skattefri kørepenge efter min opfattelse ikke omfatter bro penge f.eks. så den ville jeg faktisk tage som en ren firmaudgift og ikke blande ind i kørepenge.

Som jeg læser det, er det også præcis det, trådstarter mener :-) 

Cookie - John Hannover:
Læs evt denne for mere om kørsel og befordringsfradrag  http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/krselsgodtgrelse-ogbefordringsfradrag.html 

Husk i øvrigt at ændre satsen i dit blogindlæg (3,83 kr./km - den er 3,82 kr./km).

KH. Lars

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 18:46

Lars Thomsen:
Husk i øvrigt at ændre satsen i dit blogindlæg (3,83 kr./km - den er 3,82 kr./km).
tak - gør det omgående - fint med korrekturlæsere til mine store fingreBig Smile

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1109
Skrevet kl. 18:58
Gennemsnit 1,0 stjerner givet af 1 person

Selvfølgelig kan du få kørselsfradrag selv om det er din kone der køre, se kommer ikke og kigger hvem der køreSmile

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 19:52

Nu handler skat for de fleste forhåbentlig ikke så meget om hvem der kommer og kigger men om hvad loven siger? Ellers kan rådgivningen herinde blive ret spøjs Big Smile

Jeg mener dog heller ikke der er spor i vejen for at man har chauffør på som ex en ægtefælle - er det ren firmakørsel og i egen (ægteparrets bil), så er den god nok stadigt.

Eneste problem kunne være, hvis man havde familien med og turen faktisk var for at besøge mormor i esbjerg, mere end firmakørsel, men da vi ikke har mindste grund til at mistænke snyd her, så burde den være helt fin.

vh

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)