Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fradrag for køb af it-udstyr til honorar udbetalt medarbejder?

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 27. Sep 12
Indlæg ialt: 64
Fra  https://motorcykelgrej.dk Skrevet kl. 21:39
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle,

Jeg har over et stykke tid benyttet mig af en freelancer som virkelig har gavnet mig. Jeg vil meget gerne vide, om det er muligt for mig, at købe en firmatelefon som hun kan benytte?

Det er nemlig hende der tager sig af selve kunde kontakten og andre gænge opgaver der kræver opkald. Så slipper jeg for at skulle bruge tid på det. Jeg er dog i tvivl om dette er lovligt, da hun ikke er ansat men bliver udbetalt via honorar.

Indtil videre har jeg bare udbetalt noget ekstra, fordi hun har benyttet sin privat telefon - hvilket ikke er optimalt.

Håber der er nogen derude, der har været i samme situation og som kender svaret :)

Med venlig hilsen

Zeke 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:52

Hvis hun er honorarmodtager og du indberetter bidragspligtig b indkomst så mener jeg godt hun ha en sådan fri telefon, hvor det vil være rådigheden som så generelt vil betyde hun beskattes med 2500 kr lagt på indtægten

Hvis hun fakturerer som freelance selskab og ikke får honorar må hun ikke ha fri telefon men hun må fakturere dig de omkostninger hun har, inkl. en telefon hun evt må ha til formålet

Med fri telefon kunne man få tanken hun var a-skatte pligtig lønmodtager men det er lovligt med honorar som så indberettes inkl., fri telefon indberetning

Bland ikke freelance arbejde der faktureres til dig fra en virksomhed

Husk når det er honorar, at du skal indberette bidragspligtig B-indkomst til skat og fri telefon - pas på skat ikke kan sige det er omgåelse af lønmodtager job - man bestemmer ikke bare selv - se evt her http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/lnmodtager-honorarmodtager-eller.html 

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 27. Sep 12
Indlæg ialt: 64
Fra  https://motorcykelgrej.dk Skrevet kl. 12:35

Hej Cookie,

Mange tak for din hurtige svar!

Det er på ingen måde for at give hende fri telefon - hun skal ikke benytte telefonen til andet, end at ringe til kunder og modtage opkald. Den er udelukkende til udlåns mens hun varetager opgaver for mig. 

Tror ikke hun går med til, at have telefonen hvis hun bliver beskattet med 2500 desværre :/

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:36

Zeke:
Det er på ingen måde for at give hende fri telefon - hun skal ikke benytte telefonen til andet, end at ringe til kunder og modtage opkald. Den er udelukkende til udlåns mens hun varetager opgaver for mig. 
tal evt med skat om en tro og love erklæring - hvor du så har pligt til at checke at der ikke er nogen andre kald (et enkelt eller to tillades men det er din pligt at checke f.eks. regninger - er det firmanumre) Kan du det så går tro og love nok for honorarmodtager

Det er ikke så almindeligt for en honorarmodtager at får frit IT udstyr og telefon til rådighed - men alt er muligt - generelt er det selve det, at telefonen er til rådighed der afgør om der skal ske indberetning og her vil du (og modtager) naturligvis begge kunne komme i fedtefadet hvis ikke tro og love erklæring er overholdt - men jeg mener en sådan er en mulighed - generelt er det ikke brugen - men muligheden/rådigheden der udløser skat af fri telefon

Jeg minder igen om, at hvis hun faktisk er lønmodtager og I bare kører honorar for at undgå opsigelse osv så kan du har problemer med hele arrangementet - og en fri telefon/rådighed over frit IT udstyr - KUNNE minde lønmodtager, uden dog at være lig med

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:27

Så længe der er tale om en mobiltelefon er der ingen problemer ved at lave en ordning baseret på tro og love erklæring. Din pligt til at kontrollere at telefonen rent faktisk benyttes til firmaformål er lempet for 2013. Du kan i princippet nøjes med at se om telefonregningen ligger på forventet niveau og at telefonen eksempelvis ikke blevet til betaling af private formål mv.  Sæt dine kruseduller på regningen så du løbende kan dokumentere at du har kontrolleret den.

/Henrik

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 16:42

jep tro og love og fint kontrollen er lempet tak. Er det korrekt at det skal være en honorarmodtager når vi overhovedet taler fri telefon, altså at der indberettes bidragspligtig b indkomst fra "arbejdsgiveren" og at man ikke kan bruge det til at give til en der fakturerer freelance via virksomhed og ikke indberettes til skat - eller er det faktisk samme sag så (mig bekendt hører tro og love sammen med fri telefon begrebet og dermed ansat eller honorar med indberetning af løn/honorar - men usikker)?

vh JohnH

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 17:04

Cookie - John Hannover:

jep tro og love og fint kontrollen er lempet tak. Er det korrekt at det skal være en honorarmodtager når vi overhovedet taler fri telefon, altså at der indberettes bidragspligtig b indkomst fra "arbejdsgiveren" og at man ikke kan bruge det til at give til en der fakturerer freelance via virksomhed og ikke indberettes til skat - eller er det faktisk samme sag så (mig bekendt hører tro og love sammen med fri telefon begrebet og dermed ansat eller honorar med indberetning af løn/honorar - men usikker)?

vh JohnH

Enig

Side 1 ud af 1 (7 indlæg)