|
Jeg har et par spørgsmål vedrørende momsfradrag på udgifter i forbindelse med rejser. Hvis en medarbejder er på rejse i Danmark er jeg med på at man på følgende udgifter kan fratrække moms: 1. Hotel med 1/2 moms 2. Morgenmad på hotel med 1/4 moms Men jeg er usikker omkring udgifter til mad og drikke på turen. Kan der fratrækkes 1/4 moms af dette (f.eks. sandwich fra en café og lignende) eller er det kun ved restaurantbesøg (hvis dette overhovedet kan fratrækkes når der ikke er tale om direkte repræsentation)? |
ja hotel med 1/2 moms hvis det er uden morgenmad og hvis ikke det fremgår, at det er rent hotel og ikke som det ofte er, hotel med morgenmad, så med 1/4 moms for hele hotellet. Få evt skrevet på regningen - morgenmad ikke inkl. e.l.
Øvrig bespisning restaurant osv 1/4 moms og resten fuldt fradrag så længe vi taler personale under rejse (ikke noget de tager hvis de er uden en dag fra morgen til til eftermiddag for så er vi ovre i noget med fast frokost osv som medarbejder skal beskattes af) - under rejse fuldt fradrag for bespisning med 1/4 moms
Et lille råd dog - overvej at gi skattefri diæter i stedet (let at google) eller i alle fald sæt regler, I giver morgenmad, frokost/sandwich og middag samt hotel nat. Sæt også (og jeg taler ikke skat) for Hotel video, minibar osv - hvad vil du acceptere, mere for at der ikke skal komme en masse små ting, yankibars osv ind og rode
Vi havde selv i min virksomhed som jeg husker det for det som medarbejderen fik lov at køre på firmakortet
Fly: Economi class - med mindre andet for rejser ud over 6 timer aftales (og normalt nej til business)
Hotel klasse xxx max kr. 1000 per nat (kan være forkert husket tal men giver god nok plads)
Ekstra transport - standard klasse
Morgenmad
Frokost - restaurant/sandwich osv inkl, soft drink eller øl
Middag +Rimelig standard - et glas vin eller en øl + vand
Hotel video - et stk per 3 dages udenlandsophold
Minibare - en softdrink per aften
Resten var på medarbejderens egen regning generelt.
Har man mange der rejser, er klare regler skønne for bogholderiet og man slipper for historier om hvordan 2 sælgere sammen prøvede at tømme Phillip Starck baren på Penisnsular hotel i Hong Kong på firmakortet ![]()
vh
Bliv gratis medlem