Hej. Jeg roder rundt i det her med papegøjeplader, for at se om det kan betale sig. Der er utallige tråde på amino med det, og nogle forvirrer mere end andre, men ikke ét eneste eksempel kan jeg finde. Jeg vil derfor høre om jeg har forstået det korrekt på en meget pædagogisk måde, for det virker ret dyrt at have en bil på papegøjeplader, i forhold til bare at købe den på hvide plader. Det skal siges, at den vil blive brugt ca. 80% i firmaet, 20% privat og køre omkring 20.000-25.000 årligt: 25% af anskaffelsesværdi (dog minimum 160.000), privatbenyttelsesafgift, grøn afgift, vægtafgift og forsikring skal du betale privat (så vidt jeg har forstået). Derfor vil jeg stille et lille eksempel op, for ens private udgifter, hvis nu man køber en papegøjeplade-bil: VW Polo 1,6 TDi 105 Highline Van 5d - Årgang 2010, går 23,8 km/l, diesel, vægt: 1065 kg. - Pris: 75.000,- DKK inkl. moms Først skal 25% af anskaffelsesværdien betales, dog minimum 160.000,- DKK 160.000,- * 0.25 = 40.000,- Privatbenyttelsesafgift = 5.040,- Vægtafgift = 2.750 (halvårlig) * 2 = 5.500,- Grøn afgift = 1380 (halvårlig) * 2 = 2.760,- Forsikring = ~ 5.500,- I alt: 58.800,- Dermed bliver jeg beskattet privat af 58.000, som i rede penge jo afhænger af min trækprocent. Men lad os antage, at min trækprocent er 45%, så vil jeg skulle betale: 26.460,- om året for at køre i en Polo til 75.000 - altså lige over 1/3 af værdien af bilen. Vel at mærke, at den kun skal bruges meget lidt privat (omkring 20% af 20-25k). Dermed skal den altså køre ca. 4500 KM privat. Det bliver altså 5,88 kroner pr. km man betaler for! Det lyder umiddelbart lidt pebret...... Hvis nu det ikke var en Polo til 75.000, men en udtjent Opel Meriva fra 2006, som har en værdi af 25.000, så kunne det jo slet ikke gå at få den på papegøje plader, da man skal betale 25% af 160.000 som minimum. Så vil det jo være dyrere for dig at få den på papegøjeplader, end bare at købe den på hvide plader. Det er jo fuldstændigt vanvittigt, eller har jeg slet ikke fattet en brik af de regler her? :D Derudover, er der nogen der ved hvordan man regner forsikring af en bil, hvis den skal bruges i erhvervsmæssig sammenhæng, og det er en bil alle ansatte skal kunne bruge (5 stks.) og de er i alderen 22 til 59 år. ?!? |
Hej Justin Timberlake
Du har fuldstændig ret. Det er vanvittigt. Jeg har selv haft ren gulplade. Skulle på Affaldsstationen med firmaaffald, som jeg betalte for. Da jeg kom ud blev jeg fotograferet og kaldt til 90 min. ævle-kævle,bævle møde med Skat. De påstod at det var privat ærinde jeg havde. Jeg lod dem bare køre på - til sidst blev jeg så forbandet træt af at høre på dem, at jeg tog min telefon frem, hvormed jeg havde taget billeder af det læssede affald. Logo-tape fra leverandører og indhold i kasserne. Så holdt de k... .
Derfor har jeg solgt min gulpladebil og kører i min egen på statens takst. Og da der skulle ligge en afgørelse på: "At når der er forskellige kunder hver dag, så falder km. 20.000 reglen bort og det er fuld takst hele året", så er det jo en fin løsning.
Johnny