Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Pensionsopsparing som selvstændig?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra Odense
Tilmeldt 27. Sep 12
Indlæg ialt: 64
Fra  https://motorcykelgrej.dk Skrevet kl. 22:18
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej alle derude,

Jeg er nu næsten 26 og vil gerne i gang med at indbetale til min pension. For et par år siden, så jeg at man kunne få skattefradrag for sin indbetaling, men så vidt jeg kan se, så gælder dette kun topskat i ratepensionen.

Jeg søger lidt hjælp til, hvordan jeg bedst får startet min pensionsopsparing. Derudover vil jeg også meget gerne høre, hvad i andre har gjort?
Jeg er ret grøn på området, så i må meget gerne være forklarende, så jeg kan følge med i, hvad det er i skriver :)

Håber der er nogle, der vil give mig nogle gode ideér og dele deres egne erfaringer ;)

Mvh

Zeke

Fra Odense
Tilmeldt 27. Sep 12
Fra  https://motorcykelgrej.dk Skrevet kl. 22:42

Er der virkelig ingen herinde der tænker på pension? :D

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:12

Der er flere muligheder. Alderspension . ingen fradrag i indtægt og max 27.xxx kr pr år - beskatning af renter udbytte - PAL beskatning 15,3% mod hårdere i frie midler så dermed en vis fordel og man kommer ikke så let til at bruge dem/har også større omkostninger hvis man vil bruge dem før tids

Ratepension som du skriver fradrag i topskat men har du ikke det, så falder en god del af ideen bort ellers 50.000 for ansatte og noget med 30% af overskud for selvstændige men ved ikke om det er korrekt % faktisk

Livrente - samme sag -. ingen grænse for indbetaling hverken for erhverv eller private . og igen fradrag i topskat og har man ikke det så drop det

frie midler - beskattes noget hårdere af udbytte/renter og man kommer lettere til at bruge dem

Du kan også søge på Dana og ASE som jeg begge mener driver pensionskasser for selvstændige - dem ville jeg gi et kald tror jeg

Du kan også ha alderspensionen/raten/livrenten helt for dig selv i banken uden større omkostninger - og selv købe værdipapirer og ha i pensionsdepot og administrere kontantkontoen

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 27. Sep 12
Fra  https://motorcykelgrej.dk Skrevet kl. 23:43

Cookie! Min yndlings!

Mange tak for de vise ord, jeg tror jeg kontakter et par pensions firmaer, som dem du nævner her.

Ud fra din synsvinket, ville du da vælge alderspension? Jeg har ikke en indtægt hvor jeg når topskat lige foreløbig.

Jeg er ikke helt med på, hvad du mener med PAL beskatning 15,3% osv. vil du uddybe det lidt?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46612
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:59

Ja jeg ville vælge alderspension og selv lade dem stå på først en kontant alderspensionskonto i bank = 0 kr administration og så evt købe en aktie eller ligende og lægge i et tilhørende depot (igen generelt 0 kr adm) måske vente til der var +50.000 kr år to.

Rate og livrente gir ikke mening uden topskat

Dana og ASE som jo er a-kasser for selvstændige kan ha ordninger som kombinerer noget gruppeliv f.eks. (som kan gi en dødsfaldsdækning som kan være smart hvis man har en ægtefælle og/eloloer børn - fordi en gruppeliv giver langt mere ud, da jo heldigvis ganske få går hen og dør i indbetalingsperioden f.eks. mellem 20 år og 65 årige - så gruppeforsikringen sikrer en fornuftig udbetaling ved dødsfald, så ja prøv de to a-kassers pensions afd inden du beslutter alderspension som de sikkert også tilbyder - men mod administrations omkostning, så du så skal veje op mod fordel ved gruppeliv.

Livsforsikring kan også tegnes separat, men gruppeliv giver ofte vældig god mening i sådan en kombination.

15,3 pal skat betyder, at det udbytte/den rente du får i pensionsdepotet, uanset hvilken type, beskattes med 15,3% (kun stigningen og 0 hvis den falder og ved udbetaling reguleres også ned hvis du undervejs har betalt skat af noget der alligevel endte i 0 ved udbetaling

De 15,3% skal du holde op imod at du betaler ex 27% i udbytte/aktieskat og skat af personlige renter i obligationer, og dermed har du en skat på ca halvdelen af det du ville ha i frit depot.

du må max indbetale 27.600 på alderspension for 2013

Fordel: Du sparer skat på renter og udbytte i depot/pensionskonto i forhold til frie midler - og du vil ikke så let forfalde til at bruge dem

Bagdel, hvis du alligevel får hårdt brug for dem er der en afgift på 20% ved delvis eller fuld hævning før tids som straf for at man netop har haft fordel af lavere skat på renterne, men det vil være en klar straf hvis man forfalder til at hæve dem forholdsvis kort efter man har indsat

venligst John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Odense
Tilmeldt 27. Sep 12
Fra  https://motorcykelgrej.dk Skrevet kl. 21:32

Mange tak for det gode svar!

Jeg har kontaktet et par forskellige selvskaber og fået et par møder. Nu skal jeg se, hvad de forskellige kan tilbyde og hvad der synes mest fornuftigt for mig. Du skal have mange tak for dine uvurderlige oplysninger!

Det er fantastisk at der er mennesker som dig, der tager sig tid til, at forklare sådan noget.

Fra Næstved
Tilmeldt 24. Jun 07
Indlæg ialt: 124
Fra  OMEGA SUPPORT Skrevet kl. 19:55
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Cookie - John Hannover:
noget med 30% af overskud for selvstændige men ved ikke om det er korrekt % faktisk

det er 30 % af resultat før renter, og det gælder til og med indkomståret 2014. Herefter er det kr. 50.000.

Fra Odense
Tilmeldt 27. Sep 12
Fra  https://motorcykelgrej.dk Skrevet kl. 10:32

For lige at følge op på denne tråd, som jeg startede, så er udfaldet følgende:

Jeg har oprettet en Alderspension hvor jeg indbetaler og når jeg har en pulje at bruge, så ryger alt i aktier. (Givet min alder og det lange forløb jeg har mulighed for at generere afkast i)

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)