Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Udbetaling af indskud - skal man betale skat?

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 4. Nov 13
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 20:00
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Jeg startede min virksomhed i februar 2013 og skød 12.000 kr. i virksomheden. Jeg har i oktober måned trukket 500 kr. tilbage, da jeg skulle bruge nogle penge til min private økonomi. Skal jeg betale SKAT af det? Skal jeg oplyse det nogle steder?

Håber der en der sidder med svaret :)

Vh

Alexandra

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:16

du skal ikke betale skat af penge du hæver faktisk uanset om det var penge du havde skudt ind eller ikke.

Når det er penge du har skudt ind og som du jo  har betalt skat af vil du aldrig skulle beskattes af dem igen - men i det hele taget har hævninger ikke med skat at gøre - du bliver nødt til at fat i lidt grundliggende bogføring Big Smile

Penge du skyder ind skyder du ind i status - under egenkapitalen - privat indskud. Der bør de penge du har skudt ind stå allerede idag regnskabsmæssigt. Ved at de skydes ind i status og ikke i driftsdelen af regnskabet, så påvirker de slet ikke resultatet og resultatet er det som du jo betaler skat af

Helt tilsvarende når du hæver - det sker også i status samme sted.

Du kan reelt hæve alt det du vil, også det du ikke selv har skudt ind, så vil der bare stå at du har hævet meget mere end du har skudt ind, men skat udløser det ikke, for det påvirker slet ikke dit resultat. Du vil bare ha for få penge til kreditorer, moms eller noget andet, hvis du på den måde får hævet mere end du tjener, men skat er ligeglad

Du vil med en vis sandsynlighed ha glæde af at læse om HVAD SKAL JEG FØRE AF REGNSKAB I PERSONLIG VIRKSOMHED 

og HVORDAN BESKATTES MAN I PERSONLIG VIRKSOMHED 

Med de to links vil du være lidt bedre klædt på

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Tilmeldt 4. Nov 13
Indlæg ialt: 28
Skrevet kl. 23:36

Hej igen

Tak for dit fine svar, det kunne bruges og du har selvfølgelig ret i at jeg ikke skal beskattes af penge jeg allerede har betalt skat af. Når du skriver "status", mener du så "konto start balance"(det hedder den i mit regnskab, hvor jeg har tastet beløbet ind)?

Og hvis jeg skyder penge i virksomheden løbende, skal det så også tastes ind der?

Jeg er er dog i tvivl om det du skriver med at at jeg kan hæve alt det jeg vil også det jeg ikke selv har skudt i virksomheden (så skylder jeg virksomheden penge, er det sådan det skal forstås?)

Vh

Alex

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47150
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:55

Om det er start balance - næppe for så er det jo inden du startede men det har ikke betydning, svaret er ja - det er balancen . egenkapital- mellemregning - personligt indskud og ja - penge du hæver er jo dine egne da du = virksomheden så de giver dig bare gæld til enten moms, leverandører eller andre som du selv personligt hæfter for og den gæld betyder ikke at du skal beskattes når du hæver dine egne penge

¨Læs gerne ( som jeg måske kom med sidst men ser ikke lige tilbage: http://johnhannover.blogspot.dk/2013/01/hvad-betaler-man-skat-af-i-personlig.html og læs bare stille og roligt, så håber jeg det er helt klart ¨

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)