Hej
Jeg startede min virksomhed i februar 2013 og skød 12.000 kr. i virksomheden. Jeg har i oktober måned trukket 500 kr. tilbage, da jeg skulle bruge nogle penge til min private økonomi. Skal jeg betale SKAT af det? Skal jeg oplyse det nogle steder? Håber der en der sidder med svaret :) Vh Alexandra |
du skal ikke betale skat af penge du hæver faktisk uanset om det var penge du havde skudt ind eller ikke.
Når det er penge du har skudt ind og som du jo har betalt skat af vil du aldrig skulle beskattes af dem igen - men i det hele taget har hævninger ikke med skat at gøre - du bliver nødt til at fat i lidt grundliggende bogføring
Penge du skyder ind skyder du ind i status - under egenkapitalen - privat indskud. Der bør de penge du har skudt ind stå allerede idag regnskabsmæssigt. Ved at de skydes ind i status og ikke i driftsdelen af regnskabet, så påvirker de slet ikke resultatet og resultatet er det som du jo betaler skat af
Helt tilsvarende når du hæver - det sker også i status samme sted.
Du kan reelt hæve alt det du vil, også det du ikke selv har skudt ind, så vil der bare stå at du har hævet meget mere end du har skudt ind, men skat udløser det ikke, for det påvirker slet ikke dit resultat. Du vil bare ha for få penge til kreditorer, moms eller noget andet, hvis du på den måde får hævet mere end du tjener, men skat er ligeglad
Du vil med en vis sandsynlighed ha glæde af at læse om HVAD SKAL JEG FØRE AF REGNSKAB I PERSONLIG VIRKSOMHED
og HVORDAN BESKATTES MAN I PERSONLIG VIRKSOMHED
Med de to links vil du være lidt bedre klædt på