Jeg har et AS i Norge, og en filial af det norske selskab i Danmark. Lige nu er der begrænset aktivitet i det norske selskab, men stadigvæk en del faste udgifter. Disse udgifterne vil jeg så dække ved at overføre midler fra filialen i Danmark til det norske selskab.
Kan jeg bare overføre penger mellem filial og hovedselskab uden videre ? Hvordan skal dette bogføres ?
jeg ville tro - på tværs af landegrænser, at der var krav om mindsterente mellem norsk A/S og filial fra DK der låner penge op - men ved ikke hvordan sambeskatning mellem dem sker
Ellers ja, så må lån være en af måderne - umiddelbart kunne det være noget med diskonto + 4% som jeg husker det. Har du ikke en revisor på dette som kunne se om der var andre måder, udbytte fra 2013 overskud i DK op til det norske når den tid kommer eller andet.
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Ellers ja, så må lån være en af måderne - umiddelbart kunne det være noget med diskonto + 4% som jeg husker det. Har du ikke en revisor på dette som kunne se om der var andre måder, udbytte fra 2013 overskud i DK op til det norske når den tid kommer eller andet.
Uden sambeskatning kan det bestemt ikke betale sig, hvad man kunne, hvis lovligt, var at det norske selskab sendte en regning til det danske, muligt det kan lade sig gøre uden de store problemer.
Uden sambeskatning kan det bestemt ikke betale sig, hvad man kunne, hvis lovligt, var at det norske selskab sendte en regning til det danske, muligt det kan lade sig gøre uden de store problemer.
jeg ved ikke om der sker sambeskatning men ved nu heller ikke om 4% skattepligtig ind i DK rente og tilsvarende ud som fradrag i Norge var så voldsomt slemt - men tror ikke man kommer uden om rente
Den med regningen er givet ikke lovligt hvis den ikke dækker over noget reelt arbejde udført fra Danmark - da det jo medfører ren skatteflytning af penge og vil være en type transferpricing som myndighederne er meget på vagt overfor mellem mødre og døtre på tværs af grænser. Her flytning af dansk overskud = væk med skat - og ind i norsk underskud som måske ikke kan udnyttes og derfor ikke skat i norge, så uden reelt arbejde og markedspris er fakturering mellem selskaber med det ene formål at flytte penge - ikke noget jeg vil råde til (har siddet med svensk moder og døtre i ni lande og samtidigt dir i DK og fy hvor de spurgte og krævede underskrifter omkring transferpricing og koncerninterne transaktioner
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Der er vel intet der hindrer at moder hiver nettobeløb (overskud efter skat) hjem. Det er samme juridiske enhed.
det var det jeg nævnte med udbytte (men jo klarere beskrevet. at det er i form af overskud efter skat helt som med dansk holding fra drift) så er det vel bestemt det letteste (forudsat der er et overskud )
hvis det skal være lån, må det så ske rentefrit mellem norsk mor og dansk filial for lige at afklare den samtidigt - når det er samme juridiske enhed selv om hvert sit land?
vh
@ Jeg ville som dig bruge mindsterente plus 4 procent. Eller overveje om en markedsrente ville være fordelagtigt.
Som nævnt i tråden kan det overvejes om nogle af de udgifter der afholdes i Norge kan viderefordeles til DK. Der kan være tale om ledelse, royalitet mv.
Det nemmeste ville være en faktura fra norsk mor til dansk datter, og i vores tilfælde er det i norsk mor brugt tid på opsøgende salg i Norge på vegne af dansk datter. Så burde den vel være god nok med en faktura, ikke ?