Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fotograf og kunders ophavsret?

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 1. Dec 09
Indlæg ialt: 55
Skrevet kl. 17:17
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej alle,

Jeg vil lige høre hvis en kunde som har være med i en konkurrence om at vinde en gratis bryllupsfotografering har ret til sige om jeg må bruge billederne i min portefølje eller på min hjemmeside?

Glæder mig til høre hvad loven siger om denne situation?

Fra Århus
Tilmeldt 17. Oct 10
Indlæg ialt: 500
Skrevet kl. 17:31

Hvis der ikke er nævnt noget om brugen i vilkårene for konkurrencen, er det dig der har rettighederne til billederne.

Lige som billeder du ellers tager, med mindre du i dine handelsbetingelser giver rettighederne til kunden.

Teddy 

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 18:08
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 2 person

Der kan så være noget omkring offentliggørelse af billeder, hvor man tydeligt kan genkende personer. Og det er jo helt sikkert tilfældet med et bryllupsfoto.
Det er ikke tilladt at offentligøre billeder af personer uden deres accept, og dermed kolliderer det med ønsket om at lægge dem på en hjemmeside. 

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra DK- Struer
Tilmeldt 26. Dec 06
Indlæg ialt: 2831
Fra  Ifindu.dk Skrevet kl. 18:15

Få hjælp til at det tekniske omkring Web og Grafisk -  https://icode.dk

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47201
Fra  John Hannover Skrevet kl. 23:31

helt korrekt som Jan D skriver - men lad mig bare tillægge, at det da også var tosset at blive uvenner med nogen i unøde, så hvis du vil kunne bruge billederne offentligt, så bed dog om lov og få det på skrift. Det er da surt at skabe uvenner under alle omstændigheder - og et bryllupsbillede kan jo være ganske privat - så det er klart man ikke bare ALTID ønsker dem hængt op i vinduet på strøget eller på nettet Big Smile

Det samme gælder skole fotos som ikke bare må offentligøres - heller ikke af institutionen hvor børnene går idag - De må ikke offentligøre billeder de tager af børnene i hverdagen mig bekendt - netop for privacy beskyttelse, De må hænge ting op i institutionen men ikke offentliggøre ungerne.

vh

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 09:34

Få altid tilladelse, også selv om du i nogle situationer har din fulde ret til at offentligt gøre billederne. Der er ikke noget værre, end kunder der er utilfredse over x,y,z, og sviner dig til på div fora.

Når de nu har vundet, kan du passende præsentere dem for en kontrakt, hvor der står at billederne må bruges i markedsførings sammenhæng. Hvis de siger nej, er det jo op til dig, om du mener at det er værd at tage kampen op, eller bare skyde billederne og få det overstået.

Næste gang, husker du at skrive i konkurrencen, at billederne vil blive brugt på nettet, og det er er betingelsen for at deltage ;)

Fra Regstrup
Tilmeldt 6. Oct 10
Indlæg ialt: 543
Fra  Kalundborg Auto ApS Skrevet kl. 09:41

Faktisk en snak der har været på mange fotosider.

men hvad jeg ved mange er kommet frem til er det Fotograf der har ophavsretten.

https://www.retsinformation.dk/Forms/r0710.aspx?id=129901#K1

kan anbefalde at læse overstående link.

Men lave en kontrakt på det. Vi snakket jo TFP billeder (gratis)

kintrakter findes der et hav af på nettet men aftal med kunden hvilke billeder du må bruge på din hjemmeside og skrive det ned og underskriv begge parter

Skrot Amoks http://skrotamoks.dk

Fra Greve
Tilmeldt 21. Sep 09
Indlæg ialt: 554
Fra  dymagic Skrevet kl. 10:04

Jan Deleuran:

Der kan så være noget omkring offentliggørelse af billeder, hvor man tydeligt kan genkende personer. Og det er jo helt sikkert tilfældet med et bryllupsfoto.
Det er ikke tilladt at offentligøre billeder af personer uden deres accept, og dermed kolliderer det med ønsket om at lægge dem på en hjemmeside. 

Faktisk et lidt "sjovt" tilfælde... Brudeparret må ikke bruge billederne på deres hjemmeside uden en kontrakt (en mundtlig aftale er også bindende, men få det for guds skyld på papir), da fotografen har ophavsretten... og fotografen må ikke bruge billederne uden en modelkontrakt, da der er tale om portrætfotos/modelfotos.

Side 1 ud af 1 (8 indlæg)