Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Valg af selskabsform - Selvstændig IT-konsulent

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Dyssegård
Tilmeldt 13. Sep 07
Indlæg ialt: 631
Fra  onlineeffekt.dk Skrevet kl. 10:50
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har for nylig besluttet mig for at stoppe som fastansat projektleder og istedet kaste mig ud i en karriere som selvstændig konsulent indenfor IT projektledelse, kvalitetssikring og rådgivning.

I den anledning har jeg netop moms-registreret en enkeltmandsvirksomhed, men jeg er usikker på om et ApS havde været et bedre valg.

Mine overvejelser går primært på:

Skattemæssige forhold (herunder kørselsfradrag og fradrag for udgifter til mobiltelefoni, bredbånd, m.m..)
Sikring af eksisterende personlig formue mod erstatningskrav fra kunder - eksempelvis hvis min rådgivning skulle bringe kunden i uføre.

Jeg har planer om at tegne en basis erhvervsansvarsforsikring gennem TopDanmark, men er usikker på hvor godt den sikrer min personlige formue (TopDanmark konsulenten var ikke særlig velinformeret omkring dette produkt)

Bør jeg ændre min enkeltmandsvirksomhed til et ApS (evt. to inklusiv et holdingselskab) - Er der en venlig sjæl, som kan give mig et godt råd ?

Tak for hjælpen. 

Fra København
Tilmeldt 9. Jul 07
Indlæg ialt: 210
Skrevet kl. 11:28

Hvor vidt du skal ændre din virksomhed til et ApS (eller 2 - mht. holding) afhænger af dine risici ifm. drift af virksomheden. Vurderer du, at der indtil flere risici, som vil kunne medføre større erstatningskrav bør du omdanne til et ApS. Du kan derefter vælge at stifte et holdingselskab, hvis du mener, at risiciene er så store at der er fornuft i at afdække dit opsparede overskud ved at flytte det op i holdingselskabet. - sagt på en anden måde, kommer det også lidt an på hvor mange penge der årligt opspares i selskabet. Du har altid mulighed for at tage pengene ud som udbytte til 28/43% skat. Så hvis overskuddet i virksomheden sandsynligvis ikke vil overstige ca. 100.000 efter skat årligt, så ville jeg ikke stifte et holdingselskab i din situation (selvfølgelig også lidt afhængigt af din privatøkonomi, som jeg ikke har noget kendskab til).

Mht. fradragsretten for telefon, internet, kørsel etc. er der ikke forskel imellem, at være ansat i et ApS eller drive personlig virksomhed. 

Mvh. Karsten

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 11:38

Hej!

Hvis du vil sikre dig mod mulige erstatningskrav, som ikke kan angribe din personlige formue, vil selskabs-formen

være oplagt

Du vil næppe kunne sikre din personlige formue ved at tegne en basis erhvervsforsikring.

Hvis du evt. mangler hjælp til oprettelse at selskaber, gør vi det gerne.

Du kan læse mere om os på www.ppconsult.eu

/Peter 

Fra Kolding
Tilmeldt 27. Mar 07
Indlæg ialt: 81
Skrevet kl. 12:45

Hej Troels,

Valg af selskabsform afhænger af en række overvejelser af både selskabsretlig og skatteretlig karakter.

Vedr de selskabsretlige kan bla nævnes kapitalkrav til etablering, den begrænsede hæftelse ved ApS/A/S (en risikovurdering), lovgivningskrav ved aps-enkeltmandsvirksomhed er ulovreguleret fsva de selskabsretlige regler.

Vedr de skatteretlige kan særligt nævnes fradragsretten i ægtefælles indkomst (hvis du har sådan en) for underskud i de første år og det forhold at skattesubjektet ikke er "dig selv" ved aps.

Der er mange andre faktorer, der spiller ind. Du er velkommen til at ringe for en uforpligtende snak. mvh Jon, 82282032

Jon, jst@lett.dk, tlf 82282032
Fra 9500 Hobro
Tilmeldt 7. Aug 06
Indlæg ialt: 269
Skrevet kl. 16:51

Hej Kollega :-)

Jeg har selv valgt en ApS løsning. De væsentligste grunde til dette er.

• 1) Beskyttelse af mine personlige værdier.
  • 2) Adskillelse af privat og firmaøkonomi.

Imod taler er krav omkring f.eks. revision.

Hvis du tror at du kan risikere større erstatningskrav, hvis du er uheldig at kvaje dig, så bør du overveje et selskab.

ps... Held og lykke med projektet...

Free Gant Chart Viewer for Microsoft Dynamics NAV.

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)