Jeg har netop fået en ok pris på forsendelsen til nærmeste lufthavn, som ligger meget tæt på vores firmaadresse. Det drejer sig om 15 større CTN. Jeg er dog helt ubekendt med proceduren her. Bør jeg kontakte speditør, eller kan jeg selv fortolde / få den frigivet?
Kan jeg med fordel kontakte dem inden, så snart jeg ved forsendelsen er på vej, og dermed have toldpapirer m.v. klar? Kan du sige mig hvilke papirer / formularer jeg skal benytte?
Når dine ting bliver sendt fra Kina, så laver afsenderen en toldfaktura, som bruges til indfortoldningen i DK. Her beskrives produktet og toldværdien som du skal betale told af, for at få frigivet varen i lufthavnen. Du kan med fordel bede Kineserne scanne et kopi af deres customs invoice & AWB airwaybill (fragtdokument) som du kan se og tage med. Der er ikke nogen af dokumenterne der direkte er omsættelige, så det er mest for at have en korrekt reference og de korrekte oplysninger når du står i tolden (de samme papirer følger nemlig også varerne). Hvis du har de papier med, og noget ID - så burde der ikke være noget problem.
Mig bekendt kan du ikke bare komme ud i lufthavnen, og ej heller lave din egen indfortoldning (med mindre du er godkendt til dette af SKAT). Men spørg din leverandør om hvem han sender varen med (fragtfirma), og tag så kontakt til deres dansk kontor.
Mig bekendt kan du ikke bare komme ud i lufthavnen, og ej heller lave din egen indfortoldning.
Man kan sagtens afhente sit godt i lufthavnen, men det kræver at varen allerede er fortoldet eller at der bliver lavet en fortoldning på stedet (via en speditør).
Er der tale om gods som skal afhentes skal i Kastrup man forvente at det kan flere timer at få sit gods udleveret, så mange gange vil det være billigere af få en speditør til at forstår ind fortoldning og levering af godset.