|
Hej. Jeg har netop startet et I/S med en partner og i den forbindelse har der, som alle jo nok oplever kun været udgifter og vi har dermed et underskud. Underskuddet er lavt, da vi gerne har villet kunne starte, kun ud fra personligt indskud. Igår skete der det uheldige at min computer stod af og dermed skal jeg ud og erhverve en ny. Jeg har i den forbindelse fundet en brugt til 5.500,- som jeg meget gerne vil have, men jeg er lidt i tvivl om reglerne hvis jeg køber det over virksomheden.
Kan jeg stadig trække fra når jeg køber en brugt? Vil SKAT acceptere jeg indskyder 5.500,- for derefter at at købe en computer? Håber I kan hjælpe mig med de tre spørgsmål! |
Peter S Nielsen:Jeg har i den forbindelse fundet en brugt til 5.500,- som jeg meget gerne vil have, men jeg er lidt i tvivl om reglerne hvis jeg køber det over virksomheden.
ingen problemer du køber den og trækker den fra selve prisen uden moms
selve prisen 100% men er den med moms, så skal momsen deles så du kun fratrækker halvdelen af momsen (bogfør i to linjer så du først kører maskinen uden moms og så i næste linje 12,5% moms - selve maskinen må virksomheden betale helt så længe den bruges derPeter S Nielsen:Hvis den er til 50 / 50 % brug privat og erhvervsmæssigt, vil jeg så kunne trække 50 % eller 100 %?
og det var så et jaPeter S Nielsen:Kan jeg stadig trække fra når jeg køber en brugt?
ja du må skyde ind og du må hæve helt som du vil, skat er helt ligeglad. Det foregår over status - gamle mellemregning - i egenkapitalen, indskud ejer - og tilgode ejer og da det slet ikke sker i driften så påvirker det ikke resultatet og dermed er skat helt ligeglade. Der er mange der ikke forstå, at de må hæve alt det det de vil i personlige virksomheder (og I/S er en sådan) når den ikke køres efter VSO - I skal bare gerne være lidt enige OG kunne se hvem der har skudt hvad ind og hvem der har hævet hvad. Enigheden kommer ud fra det som står i jeres nødvendige I/S AFTALE det bør i haPeter S Nielsen:Vil SKAT acceptere jeg indskyder 5.500,- for derefter at at købe en computer?
Det med at hæve og skyde ind hænger godt sammen med dette indlæg om HVORDAN BESKATTES MAN I PERSONLIG VIRKSOMHED SOM I/S
God vind med det
vh John Hannover
Bliv gratis medlem