Hej Aminiaños Jeg har et spørgsmål som jeg vil høre om nogle juridisk kyndige kan hjælpe med. Her kommer mit spørgsmål ud fra et eksempel: Virksomhed A og virksomhed B har lavet en skriftlig aftale om at Virksomhed B skal stå for alt salg, markedsføring og service af en eneforhandler-aftale som virksomhed A for år tilbage har lavet med Virksomhed C. Aftalen mellem Virksomhed A og Virksomhed B betyder at der ikke betales nogen kommission for at få lov til at forhandle produkterne. Altså Virksomhed A skal ikke have nogen betaling af salget som Virksomhed B laver – derimod skal Virksomhed A stå for kursus-afvikling i forbindelse med opfølgning af salget og der får Virksomhed A så direkte betaling for fra kunden. Der er altså ikke penge mellem Virksomhed A og Virksomhed B hverken i forhold til markedsføring, salg og service eller kursusafholdelse. Virksomhed A er nu bekymret om hvorvidt denne aftale senere kan få konsekvenser for deres ret til eneforhandler-aftalen fordi de kun står for en meget lille del af forhandlingen nemlig kursusafholdelse som ikke vil blive særlig stor. Derfor frygter Virksomhed A at der måske findes en almen/generel lov eller lignende som vil kunne betyde at eneforhandleraftalen mellem Virksomhed A og Virksomhed C SKAL ”overdrages” til Virksomhed B efter nogle år fordi der er blevet en kutyme/en praksis som skal efterfølges på trods af at der findes en oprindelige skriftlige aftaler om at de har eneforhandler-aftalen med Virksomhed C. Altså, der laves en skriftlig aftale mellem Virksomhed A og Virksomhed B MEN, gør dét, at der ikke er penge mellem Virksomhed A og Virksomhed B noget for Virksomhed A´S ret til beholde eneforhandler-aftalen med Virksomhed C om f.eks. 3år, 5år eller 10år? Overruler kutyme en skriftlig aftale? Håber det er til at forstå:) Vh -Søndergaard- |
Hop op