Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Juridisk spørgsmål ift. kontrakt og praksis

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Fra Århus
Tilmeldt 27. Mar 13
Indlæg ialt: 110
Fra  www.Motoriklegetoj.dk Skrevet kl. 13:36
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminiaños

Jeg har et spørgsmål som jeg vil høre om nogle juridisk kyndige kan hjælpe med.

Her kommer mit spørgsmål ud fra et eksempel:

Virksomhed A og virksomhed B har lavet en skriftlig aftale om at Virksomhed B skal stå for alt salg, markedsføring og service af en eneforhandler-aftale som virksomhed A for år tilbage har lavet med Virksomhed C.

Aftalen mellem Virksomhed A og Virksomhed B betyder at der ikke betales nogen kommission for at få lov til at forhandle produkterne. Altså Virksomhed A skal ikke have nogen betaling af salget som Virksomhed B laver – derimod skal Virksomhed A stå for kursus-afvikling i forbindelse med opfølgning af salget og der får Virksomhed A så direkte betaling for fra kunden.

Der er altså ikke penge mellem Virksomhed A og Virksomhed B hverken i forhold til markedsføring, salg og service eller kursusafholdelse.

Virksomhed A er nu bekymret om hvorvidt denne aftale senere kan få konsekvenser for deres ret til eneforhandler-aftalen fordi de kun står for en meget lille del af forhandlingen nemlig kursusafholdelse som ikke vil blive særlig stor. Derfor frygter Virksomhed A at der måske findes en almen/generel lov eller lignende som vil kunne betyde at eneforhandleraftalen mellem Virksomhed A og Virksomhed C SKAL ”overdrages” til Virksomhed B efter nogle år fordi der er blevet en kutyme/en praksis som skal efterfølges på trods af at der findes en oprindelige skriftlige aftaler om at de har eneforhandler-aftalen med Virksomhed C.

Altså, der laves en skriftlig aftale mellem Virksomhed A og Virksomhed B MEN, gør dét, at der ikke er penge mellem Virksomhed A og Virksomhed B noget for Virksomhed A´S ret til beholde eneforhandler-aftalen med Virksomhed C om f.eks. 3år, 5år eller 10år? Overruler kutyme en skriftlig aftale?

Håber det er til at forstå:)

Vh

-Søndergaard-

Fra Århus
Tilmeldt 27. Mar 13
Fra  www.Motoriklegetoj.dk Skrevet kl. 15:34

Hop op

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46617
Fra  John Hannover Skrevet kl. 17:10

-Søndergaard-:
Altså, der laves en skriftlig aftale mellem Virksomhed A og Virksomhed B MEN, gør dét, at der ikke er penge mellem Virksomhed A og Virksomhed B noget for Virksomhed A´S ret til beholde eneforhandler-aftalen med Virksomhed C om f.eks. 3år, 5år eller 10år? Overruler kutyme en skriftlig aftale?
Kotumer der overroler regler? Det findes der jo eksempler på, men dit er så tilpas kompliceret at et svar på forum - også at langt mere juridisk begavede, efter min mening vil indehold hasard.

Derimod vil jeg sige, at det jo er klart nok at C kommer til at ha langt mere med B at gøre hen af vejen og C givet vil KUNNE ha en vis interesse i, at der ikke nødvendigvis skal stå A imellem i eneforhandler aftalen. Jeg ville derfor

Se aftalen igennem og den opsigelsesvilkår. Ofte ville en forhandler der bliver opsat kunne kræve en vis sum i forhold til det tab han får og det vil være i forhold til omsætningen og hvis den i forhold til produkterne er tæt på 0 vil der erstatning også være det. Det er derfor nok smart at se, hvor hurtigt kan jeg A bliver opsagt - for så kan C jo gøre det og lave ny aftale med B

I aftalen med B indlægge, at han ikke nogensinde må indgå en aftale med C eller ligende selskaber om eneforhandler af den type produkter som du som A har skaffet ham ret til. Derved får en mulig prop i at B løber med aftalen, men det er en kompliceret aftale og du skal ´ha jurist på, og selv da er aftaler altid noget som nogle "smarte" mennesker finder alle mulige moralske grunde til at bryde - når det passer i deres kram

venligst John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Århus
Tilmeldt 27. Mar 13
Fra  www.Motoriklegetoj.dk Skrevet kl. 08:44

Hej John

Tak for dit svar:)

Som jeg forstår dig skal det bl.a. nævnes ift. opsigelsesvilkår hvordan Virksomhed A og Virksomhed C må agere. 

Du skulle vel ikke have nogle steder, hjemmesider, eksempler eller virkelige sager om denne sag?

Flere må gerne stadig sparke ind med deres viden

Go dag

-Søndergaard-

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)