Hej Aminoer, Har lovet at hjælpe min svigerinde, da hun gerne vil i gang med salg på nettet. Hun har ikke det store budget, og vil gerne starte op i det små, men meget gerne lægge masser af tid i det. Hun overvejer at starte op med en Facebookshop da denne jo er gratis at oprette, hun har et godt netværk, så er sikker på det kan give hende et kick-off, som kan generere nok penge til derefter at åbne webshop. Jeg selv har ikke erfaringer med Facebook shops, så kan ikke rådgive hende omkring dette, men jeg synes det er en super god måde at komme i gang på. Har i nogle erfaringer, og givet fald, skal man vælge et firma til at opsætte en shop derinde, eller kan man selv? |
Hej,
Jeg har endnu ikke set ét eneste system til Facebookshops som jeg ikke havde mistænkt for primært at gavne udbyderen af shopløsningen frem for shopejeren. Personligt kunne jeg ikke, i mit eget firma, finde på at sælge en kunde en Facebook shopløsning. Jeg synes simpelthen ikke, at det er et seriøst produkt.
Årsagen er primært, at Facebook rent teknisk ikke er særligt optimalt indrettet i forhold til at være "vært" for butikker. Det ville kræve en længere teknisk udredning omkring folk adfærd på Facebook, udfordringerne i forhold til Facebook mobil-apps og meget andet, men det korte af det lange er, at konverteringen (både i forhold til besøgende der falder over shoppen og besøgende som bliver ledt til den på baggrund af annoncer) på en Facebookshop uværgeligt vil blive langt, langt mindre end den kan være på en rigtig webshop. Og der er meget færre muligheder for optimering.
På sigt er det man måske sparer ved at gå ud og lave en eller anden lille, ikke specielt teknisk velfungerende shop på Facebook, i med tiden slet ikke en besparelse, men tværtimod et tab i form at elendig konvertering og dermed tabt omsætning.
I øvrigt tvivler jeg ærligt talt op, at det er specielt meget dyrere at starte en rigtig webshop op når det kommer til stykket. Jeg kan varmt anbefale et system som Shoporama, der er simpelt, driftsikkert og uden alle mulige tåbelige ekstragebyrer. 650,- kr. om måneden (er det vist) for det hele. Dertil kommer så nogle omkostninger ved opstart (design og så videre - hvis man ikke kan selv), men her har jeg også hørt priser på 10-15.000 for en butik hvor man så bare skal lægge sine varer ind. Kontakt selv Shoporama og forhør dig. Bagmændene, Morten & Morten, er nogle fine og hjælpsomme fyre og der bliver talt lige ud af posen, så hvis de ikke mener, at Shoporama er den rette løsning for en, ja så får man det at vide.
Når vi er nede i dé beløb, jeg her nævner, så vil jeg anse der for decideret tåbeligt at spilde en masse tid på at forsøge at få en halv Facebookløsning i gang når man kunne bruge selv samme tid til at køre med aviser i nogle måneder og så tjene mere end rigeligt til at få en superfin webshop der fungerer.
Mvh
David Lorentzen,
Socialization