Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Kan jeg trække penge ud fra et ApS, og overføre til en partner som er på vej ud af virksomheden på lovlig vis?

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)
  • 1
Fra København
Tilmeldt 14. Nov 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 13:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej

Sagen er kort, at min partner og jeg ikke er helt enige om hvordan tingene skal fortsætte, jeg vil gerne fortsætte med virksomheden, og han skal have sit indskud tilbage som han har lagt ift. oprettelse af ApS.

Hvordan kan man gøre dette uden, at han som udgangspunkt, bliver beskattet af det? Jeg vil sådan set gerne tage beskatningen, såfremt dette er en mulighed.

Jeg håber der er en som ved hvordan man kan gøre på lovlig vis.

Jeg ser frem til at høre fra jer derude.

Med venlig hilsen

Michael

Tilmeldt 3. Oct 10
Indlæg ialt: 1504
Skrevet kl. 13:31

Michael:

Sagen er kort, at min partner og jeg ikke er helt enige om hvordan tingene skal fortsætte, jeg vil gerne fortsætte med virksomheden, og han skal have sit indskud tilbage som han har lagt ift. oprettelse af ApS.

Metoden du gør dette på er at du køber ham ud til anpartsværdien af hans anparter. Du kan som udgangspunkt ikke trække firmaets penge ud til en anpartshaver, idet at han jo såledse stadig er anpartshaver.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 13:39

Michael:

Hej

Hvordan kan man gøre dette uden, at han som udgangspunkt, bliver beskattet af det? Jeg vil sådan set gerne tage beskatningen, såfremt dette er en mulighed.

Jeg håber der er en som ved hvordan man kan gøre på lovlig vis.

Jeg ser frem til at høre fra jer derude.

Med venlig hilsen

Michael

Hej Michael

Du kan ikke bruge selskabets penge til at købe din partner ud.

Du skal købe din partners anparter med private midler, som opgøres til en aftalt værdi mellem jer eller evt. til selskabets værdi.

Hvis du skal bruge selskabets penge, så skal de først udbetales som udbytte eller løn, hvorefter du kan betale din partner.

Tonny

Fra København
Tilmeldt 14. Nov 12
Indlæg ialt: 16
Skrevet kl. 14:08

Hej Tonny 

Tak for dit hurtige og gode svar! 

Du skriver man kan bruge selskabets penge såfremt man udbetaler dem som udbytte. Kan jeg så overføre f.eks. kr. 40.000 til mig selv i form af udbytte? Herefter overfører jeg de kr. 40.000 til ham? 

Med venlig hilsen 

Michael

Tilmeldt 3. Oct 10
Skrevet kl. 14:15

Michael:

Du skriver man kan bruge selskabets penge såfremt man udbetaler dem som udbytte. Kan jeg så overføre f.eks. kr. 40.000 til mig selv i form af udbytte? Herefter overfører jeg de kr. 40.000 til ham? 

man udbetaler ikke udbytte sådan, udbytte udbetales af firmaets overskud, efter skat og kun hvis egenkapitalen er iorden. Du kan udbetale pengene som løn, det er eneste mulighed.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 14:40

Michael:

udbytte skal vedtages på den ordinære generalforsamling hvor selskabets årsregnskab godkendes - Før udbytte betales selskabsskat af overskuddet.

Så beskattes modtager med i dit tilfælde 27% udbytte skat af sådanne 40.000 (hvis du ikke har andet udbytte) og det svarer ca til alm. skat på samlet 44% (først 25% selskabsskat og så 27 % udbyttesat af resterende 75%). Det er i samlet skat ligemeget om du tager det som udbytte eller løn inden han får pengene.

Du kan ikke i år bare her og nu hæve 40.000 i udbytte. Der vil være lagt noget der ligner 44% skat af dig eller selskab/dig inden du kan ha 40.000 at betale din partner ved hjælp af sådan et udbytte. 

Hvis selskabet har kørt flere år, så kan værdien af anparterne godt skattemæssigt være noget andet end de 40.000 kr for halvdelen af det oprindelige (både langt mere eller mindre), så jeg ville tage en revisor til at få det billigst muligt helt korrekt - f.eks. Tonny fra ErhvervsConsult som har svaret tidligere i tråden, den løser han

vh John Hannover

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 16:13

Søren.Pedersen:

Michael:

man udbetaler ikke udbytte sådan, udbytte udbetales af firmaets overskud, efter skat og kun hvis egenkapitalen er iorden. Du kan udbetale pengene som løn, det er eneste mulighed.

Ikke helt korrekt!

Der kan i løbet af året besluttes at foretage et ekstraordinært udbytte jvf. http://erhvervsstyrelsen.dk/file/237120/Vejledning_udbyt

Nu fremgår det ikke af oplysningerne fra trådstarter, hvordan egenkapitalen er sammensat, men det er klart, at der ikke kan udloddes udbytte af den oprindelige indskudskapital.

Tonny

Tilmeldt 3. Oct 10
Skrevet kl. 16:27

Tonny Skov Pedersen:

Nu fremgår det ikke af oplysningerne fra trådstarter, hvordan egenkapitalen er sammensat, men det er klart, at der ikke kan udloddes udbytte af den oprindelige indskudskapital.

Man må ligeledes formode at udbyttet udbetales i lige rater i forhold til den anpartsprocent som anpartshaveren har.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47143
Fra  John Hannover Skrevet kl. 21:08

Tonny Skov Pedersen:

nej præcis - og hvis der er en kapital at udlodde udbytte af - ud over indskudskapitalen, kunne man så ikke formode, at det ikke var skatteneutralt at overtage halvdelen af selskabet for halvdelen af den oprindelige indskudspital, med andre ord at enten skulle man op med mere end 40.000 kr eller man fik en skat af den besparelse man fik ved ikke at betale den reelle halvdel af værdien  (type goodwill)?

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 21:36

Det er en skam i ikke har et holdingselskab hver. Så havde i kunnet hive udbyttet op heri uden udbytteskat og handle imellem holdingselskaberne. Dette ville jo kun kunne finansiere en vis andel af din partners anparter, men lidt har vel også ret.

Statsautoriseret revisor - København

Side 1 ud af 1 (10 indlæg)