Jeg har en drøm om at hjælpe min mor til KBH fra det mørke jylland! Og min plan går ud på at udleje en ejerlejlighed til hende som jeg ejer igennem et APS. Jeg er klar over at det skal være et markedsbestemt husleje niveau. Er der noget jeg skal tænkte på udover at få fastsat huslejen til et realistisk niveau? Grunden til jeg ønsker at gøre det på denne måde er at jeg håber det trods alt kan blive billigere for hende end hvad kun selv kan finde på det lettere kaotiske lejemarked i kbh.
Min mor er tæt på pensionsalderen og det indgår i mit regnestykke at hun kan modtage en god sjat i boligstøtte når hun når dertil for at det overhovedet kan kan blive økonomisk muligt for hende.
Jeg håber ikke dette spørgsmål er for off-topic til Amino, men meget af det kan jeg sikkert bruge til min langsigtede plan om at have flere udlejningsejendomme.
Såfremt du køber en enkeltstående lejlighed og ikke en hel ejendom til at starte med skal du sikre dig at 1) lejligheden må ejes af et ApS og 2) lejligheden må udlejes. Oplysningerne finder du i ejerforeningens vedtægter, men det ved du sikkert alt om.
Dernæst kan du umiddelbart ikke kapitalisere en værdistigning skattefrit ved et salg ved at tage ejendommen i brug selv. Værdistigningen på lejligheden beskattes altså med 22-25% afhængig af hvor længe du har lejligheden inden du sælger den.
Jeg må indrømme at jeg er ret grøn på emnet ejendomme i APS regi. Jeg har ikke overvejet at jeg ikke kan købe hvilken som helst lejlighed og stoppe den i selskabet - god pointe! Jeg var klar over at det kunne blive et problem med andelslejligheder men ikke at det var det ved ejerlejligheder. Hvor ofte finder du at det ikke tillades?
Din pointe med værdistigningen er også noteret, men det er ikke så kritisk for mig i dette tilfælde.
Jeg ved ikke hvor normalt sådanne klausuler er men det er mit indtryk fra de lejligheder jeg selv har ejet inden jeg begynde at købe ejendomme at det er ret normalt at lejlighederne ikke må ejes af selskaber henholdsvis lejes ud. Ofte kan bestyrelsen i ejerforeningen dispensere herfra efter ansøgning. Dette særligt i tilfælde hvor du vil udleje til et nært beslægtet familiemedlem. Så finder du en lejlighed der er relevant er det bare om at gå vedtægterne grundigt igennem og er der forbud mod udlejning må du spørge bestyrelsen om du kan få dispensation.
Alternativet er en forældrekøbsstruktur med de fordele/ilemper der følger af det.