Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Nyopstartet tømrervirksomhed har brugt mit navn! må han det?

Side 3 ud af 4 (39 indlæg)
Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 19:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Tømrermester Møller:
Det er såmænd heller ikke de meget enslydende navne i Cvr. Registret jeg er så bekymret for, det er mere i vores markeds føring og ikke mindst mit 'synes jeg selv' gode ry i lokal området, som jeg har brugt MANGE service/interesse timer på at opbygge gennem de sidste knapt 6 år, at jeg ser et problem.

I daglig tale over hækken får fru Hansen nok ikke lige nævnt at det er ham Tømrermester Møller med tilnavnet xxxxx xxxxx xxxxx der leverer den bedste service.
I min generelle markedsføring bruger jeg jo heller ikke alle de tilnavne selvom de står på CVR.

Helt enig Møller, og jeg håber derfor også at der findes en vis form for beskyttelse mod den slags.
Er netop ikke rart at blive udsat for forveksling med en anden håndværker, der måske ikke har samme standarder som dig!
Jeg har kun kunnet finde det tidligere postede link, om at man ikke må have samme firmanavn inden for samme branche, men en ekspert inden for området kan nok give det helt rigtige svar.

Jeg vil også gerne understrege at jeg ingen ekspert er, jeg "blandede" mig blot fordi jeg netop så den problemstilling og fandt lidt på nettet der understøtter det.
Med de mange 1-stjerner jeg fik ud af det, skulle jeg da vist ikke have forsøgt at bidrage.  

Fra Ryslinge
Tilmeldt 17. Oct 09
Indlæg ialt: 5
Skrevet kl. 19:52
Hvor mange stjerner giver du? :

"Giv him an offer he can't refuse".... nogle gange kan man falde til sidste løsning, at hente inspiration fra filmen Godfarther. 

Tilmeldt 8. Oct 10
Indlæg ialt: 94
Skrevet kl. 00:32
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 4,0 stjerner givet af 1 person

Hej igen,

Jeg er jurist med speciale i immaterielle rettigheder.

Kan se at der bliver blandet nogle ting sammen herinde. Ved at oprette en virksomhed på CVR tildeles der ingen rettighed. Jeg går ud fra at der sagtens kan oprettes flere virksomheder med samme firmanavn. Det har intet at sige i forbindelse med de immaterielle rettigheder.

Tømrermester Møller har ikke tilstrækkelig særpræg, da det nærmere er generisk bestemt. Derfor kan du kun opnå særpræg og dermed varemærkebeskyttelse gennem mærkets anvendelse. Dvs på det tidspunkt dit firma er alment kendt. Da dette ikke er tilfældet har du ikke nogen varmemærkeretlig beskyttelse af dit navn. Det står alt sammen i varemærkelovens §3.

Til gengæld synes jeg du står rigtigt godt i forhold til markedsføringsloven. Blandt andet må en erhvervsdrivende ikke benytte sig af egne forretningskendetegn og lign. på en måde, der kan fremkalde forveksling med andres. (§ 18) 

Udover det kan det diskuteres om den adfærd er rimelig markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne og dig.

Jeg ved at jeg har læst retspraksis på området for mange år siden. Situationen var stort set den samme, og den tabende part (som svarer til din konkurrent) måtte flytte sin virksomhed x antal km væk. Lidt absurd - specielt da jeg mener det "kun" var 25 eller 50 km han skulle flytte. Desværre kan jeg ikke huske nok detaljer til at kunne finde sagen frem.



 

Tilmeldt 19. Jul 11
Indlæg ialt: 93
Fra  Malerfirmaet Engholm V. Maria Padua Skrevet kl. 10:37
Hvor mange stjerner giver du? :

SørenSJ:

Hej igen,

Jeg er jurist med speciale i immaterielle rettigheder.

Kan se at der bliver blandet nogle ting sammen herinde. Ved at oprette en virksomhed på CVR tildeles der ingen rettighed. Jeg går ud fra at der sagtens kan oprettes flere virksomheder med samme firmanavn. Det har intet at sige i forbindelse med de immaterielle rettigheder.

Tømrermester Møller har ikke tilstrækkelig særpræg, da det nærmere er generisk bestemt. Derfor kan du kun opnå særpræg og dermed varemærkebeskyttelse gennem mærkets anvendelse. Dvs på det tidspunkt dit firma er alment kendt. Da dette ikke er tilfældet har du ikke nogen varmemærkeretlig beskyttelse af dit navn. Det står alt sammen i varemærkelovens §3.

Til gengæld synes jeg du står rigtigt godt i forhold til markedsføringsloven. Blandt andet må en erhvervsdrivende ikke benytte sig af egne forretningskendetegn og lign. på en måde, der kan fremkalde forveksling med andres. (§ 18) 

Udover det kan det diskuteres om den adfærd er rimelig markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne og dig.

Jeg ved at jeg har læst retspraksis på området for mange år siden. Situationen var stort set den samme, og den tabende part (som svarer til din konkurrent) måtte flytte sin virksomhed x antal km væk. Lidt absurd - specielt da jeg mener det "kun" var 25 eller 50 km han skulle flytte. Desværre kan jeg ikke huske nok detaljer til at kunne finde sagen frem.



 

SørenSJ:

Hej igen,

Jeg er jurist med speciale i immaterielle rettigheder.

Kan se at der bliver blandet nogle ting sammen herinde. Ved at oprette en virksomhed på CVR tildeles der ingen rettighed. Jeg går ud fra at der sagtens kan oprettes flere virksomheder med samme firmanavn. Det har intet at sige i forbindelse med de immaterielle rettigheder.

Tømrermester Møller har ikke tilstrækkelig særpræg, da det nærmere er generisk bestemt. Derfor kan du kun opnå særpræg og dermed varemærkebeskyttelse gennem mærkets anvendelse. Dvs på det tidspunkt dit firma er alment kendt. Da dette ikke er tilfældet har du ikke nogen varmemærkeretlig beskyttelse af dit navn. Det står alt sammen i varemærkelovens §3.

Til gengæld synes jeg du står rigtigt godt i forhold til markedsføringsloven. Blandt andet må en erhvervsdrivende ikke benytte sig af egne forretningskendetegn og lign. på en måde, der kan fremkalde forveksling med andres. (§ 18) 

Udover det kan det diskuteres om den adfærd er rimelig markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne og dig.

Jeg ved at jeg har læst retspraksis på området for mange år siden. Situationen var stort set den samme, og den tabende part (som svarer til din konkurrent) måtte flytte sin virksomhed x antal km væk. Lidt absurd - specielt da jeg mener det "kun" var 25 eller 50 km han skulle flytte. Desværre kan jeg ikke huske nok detaljer til at kunne finde sagen frem.


Jeg tror sgu at jeg sagsøger Arla, de lavede engang en smør ved navnet Engholm.

Jeg vil også ringe til et Landbrug i Spørring og forlange, at de river hele l....t ned, det hedder nemlig osse Engholm.

:-)


 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:33
Hvor mange stjerner giver du? :

SørenSJ:
Ved at oprette en virksomhed på CVR tildeles der ingen rettighed. Jeg går ud fra at der sagtens kan oprettes flere virksomheder med samme firmanavn
Det mener jeg ikke man kan faktisk - man kan nok når vi taler Personlig virksomhed som jeg har fremhævet, for de hedder i princip personens navn - men jeg mener ikke man får registrering af et selskab igennem, hvis man tager et allerede brugt navn (ex Arla) men stensikker er jeg ikke

SørenSJ:
Tømrermester Møller har ikke tilstrækkelig særpræg, da det nærmere er generisk bestemt. Derfor kan du kun opnå særpræg og dermed varemærkebeskyttelse gennem mærkets anvendelse. Dvs på det tidspunkt dit firma er alment kendt. Da dette ikke er tilfældet har du ikke nogen varmemærkeretlig beskyttelse af dit navn. Det står alt sammen i varemærkelovens §3.
godt - og som jeg ventede er det ikke let at beskytte navn med så lidt særpræg desværre.

Trådstater kan dog sikker stadigt med fordel tale med den nye Møller og se om ikke de skal enes om en lidt anden beskrivelse på biler og reklamer :)

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 11:41
Hvor mange stjerner giver du? :

John, nu synes jeg godt nok du glemmer at "quote" den sidste del af Sørens svar, inden du konkluderer at der ikke er noget at gøre ;-)

"Til gengæld synes jeg du står rigtigt godt i forhold til markedsføringsloven. Blandt andet må en erhvervsdrivende ikke benytte sig af egne forretningskendetegn og lign. på en måde, der kan fremkalde forveksling med andres. (§ 18) 

Udover det kan det diskuteres om den adfærd er rimelig markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne og dig."
 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Hansen:
John, nu synes jeg godt nok du glemmer at "quote" den sidste del af Sørens svar, inden du konkluderer at der ikke er noget at gøre ;-)

"Til gengæld synes jeg du står rigtigt godt i forhold til markedsføringsloven. Blandt andet må en erhvervsdrivende ikke benytte sig af egne forretningskendetegn og lign. på en måde, der kan fremkalde forveksling med andres. (§ 18) 

Udover det kan det diskuteres om den adfærd er rimelig markedsføringsskik under hensyntagen til forbrugerne og dig."
Det var ikke hensigten, det var bare hensigten af sige at selv navnet går ikke at beskytte - og jeg tror en kamp om markedsføringsskik bliver besværlig, hvis det kun drejer sig om ordene

Tømrermester Møller - Det ene en beskrivelse af uddannelse/titel - det andet et navn. 

Jeg har derimod hele tiden slået på at der ikke må bruges et loge med navnet der ligner den gamles - og vel dermed er der mulighed for at slå på det hvis det er skrevet ens på bilen - men selve navnet er ikke en god kamp - heller ikke i markedsføringsloven. At forbyde en læge der hedder hansen, at kalde sig Læge Hansen på døren - fordi en anden har Hansen har lægeklinik - er op ad bakke helt som tømrermester Møller TROR jeg

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 11:54
Hvor mange stjerner giver du? :

SørenSJ:
Kan se at der bliver blandet nogle ting sammen herinde. Ved at oprette en virksomhed på CVR tildeles der ingen rettighed. Jeg går ud fra at der sagtens kan oprettes flere virksomheder med samme firmanavn. Det har intet at sige i forbindelse med de immaterielle rettigheder.

Tak for dit gode svar Søren.
I forhold til det udklip jeg har sakset, synes jeg det ser ud til at jurister har lidt forskelligt syn på det. Jf. dette svar
http://startvaekst.dk/ekspertsvar/57789/2002

http://startvaekst.dk/navngivning-af-virksomhed

Og her et citat fra dkpto.dk:

Det er Erhvervsstyrelsen, der registrerer virksomhedsnavne og navne på aktie- og anpartsselskaber i Danmark. Alle virksomhedstyper, herunder personligt ejede virksomheder, skal registreres hos Erhvervsstyrelsen. Herfra vil de modtage et CVR-nummer (CVR: Det Centrale Virksomheds Register). Du kan registrere din virksomhed elektronisk eller bruge de anmeldelsesblanketter og vejledninger, som du kan printe ud fra siden.

Registrerede virksomheds- og selskabsnavne er ligesom varemærker beskyttet mod, at andre bruger identiske eller lignende forretningskendetegn. Bliver du opmærksom på, at andre får registreret et virksomheds- eller selskabsnavn, der ligger for tæt på dit virksomhedsnavn kan du få slettet registreringen. Det kan dog kun ske ved, at du anlægger en sag ved domstolene, da du ikke kan fremsætte indsigelse mod virksomheds- og selskabsnavne. 

 

Jeg synes det lyder til at være lidt i modstrid med sådan som jeg opfatter det du skriver. Kan du kaste lidt uddybende lys over det? :-)

 

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 46427
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jesper Hansen:
Registrerede virksomheds- og selskabsnavne er ligesom varemærker beskyttet mod, at andre bruger identiske eller lignende forretningskendetegn.
jeg tror problemet ligger i, at man ikke ville få registreret Læge Hansen som selskabs eller virksomhedsnavn som varemærkebeskyttet. En titel og et efternavn som masser andre kan ha, vil ikke ha "registrerings-højde". Det kræver et særpræg at få noget registreret, man kan ikke registrere ex Hansen som firmanavn i Danmark tror jeg. Det tror jeg også gælder tittel Tømrermester og navn Møller sat sammen - som læge hansen

vh

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Aabenraa
Tilmeldt 13. Nov 11
Indlæg ialt: 915
Skrevet kl. 12:41
Hvor mange stjerner giver du? :

Det tror jeg du har ret i. Varemærkebeskyttelse er noget helt andet.
Men jeg synes nu at de præciserer klart og tydeligt, at du kan lægge sag an, hvis en anden har registreret et firma med samme navn.
Lidt længere ned på siden fremgår det faktisk specifikt, hvorfra varemærke og firmaregistreringen afviger.
Blandt andet at virkshomedsregistreringen kun giver beskyttelse inden for et lille område, f.eks. en by, og dermed kunne der være noget at komme efter for trådstarter.

Hvis du gider så er hele teksten her :-) http://ip-guiden.dkpto.dk/navn--logo/beskyt-dit-navn-og-logo/varemaerker-kontra-virksomhedsnavne.aspx

Jeg må så også sige at det giver rigtig meget mening at der eksisterer sådanne regler. Prøv at forestille dig at du i mange år er blevet kendt som en dygtig maler under navnet Maler Hansen i dit område. Så starter der en klamphugger op med samme firmanavn, der laver dårligt arbejde, og nu går snakken om at Maler Hansen skal man holde sig fra...  Det ville glæde mig, hvis reglerne er sådan indrettet at man kan gøre noget, og derfor er det her en rigtig god tråd.

Side 3 ud af 4 (39 indlæg)