Hvad gør I når kunden forsøger at overrule jeres betalingsbetingelser med sine egne. I dette tilfælde løbende måned + 40 dage. Synes det er en lang frist at gi. Meninger imødeses. Tak.
Det er jo typisk for visse store danske firmaer at have deres egen helt urealistiske betalingsbetingelser. Hvis du ikke synes betingelserne er rimelige så bør gå i en dialog med dem om hvad du kan tilbyde. Min egen erfaring er at man alt afhængig af produkt kan forhandle med firmaerne.
Er det en lille kunde, ville jeg holde fast i mine egne betingelser. Men er det derimod en stor kunde som for eksempel TDC eller ISS ville jeg være mere large, da de som regel har et større maskineri, hvad angår godkendelse og betaling af regninger. Men det går også an på hvad regningen er for og om der er tale om et længerevarende samarbejde, eller det er en lille enegangs betaling.
. Men er det derimod en stor kunde som for eksempel TDC eller ISS ville jeg være mere large, da de som regel har et større maskineri, hvad angår godkendelse og betaling af regninger.
Sikke da en gang vrøvl, de store firmaers proces er ofte meget strømlignet så vil uden problem kunne klare en sådan betaling indenfor 14 dage. Det eneste det reelt handler er deres Cash flow - de tjener rigtigt mange penge på at leverandørerne leger bank for dem.
. Men er det derimod en stor kunde som for eksempel TDC eller ISS ville jeg være mere large, da de som regel har et større maskineri, hvad angår godkendelse og betaling af regninger.
Sikke da en gang vrøvl, de store firmaers proces er ofte meget strømlignet så vil uden problem kunne klare en sådan betaling indenfor 14 dage.
OK- jeg synes ikke det var så vrøvlet. Tag ex Carlsberg, som ja - tjener penge på at lade kunderne være bank for dem. Deres procedure, hvis en indkøber skal ha ændret deres meget lange betalinger, er meget kompliceret - og selvfølgeligt ikke strømlignet.
Tværtimod sørger sådanne virksomheder da for, at proceduren kræver OP i systemet og der vil generelt være meget klare regler for at sig NEJ til kortere betalingstid fra firmaets side, ellers ville reglen jo smuldre. Reglerne kan kræve dispensation skal helt op på direktionsgangen.
Jeg er derfor ENIG i at man selvklart skal prøve fast at kræve sine egne betalingsbetingelser overholdt . men UENIG i at det skulle være superlet over for de helt store som har dikteret de lange betalinger helt fra toppen (og der menes TOPPEN)
vh John H
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
Du kan enten acceptere, afvise eller forhandle. Jeg har lige for 3 uger siden sendt et tilbud med sædv. 14 dags betingelser. Kunden ringede og accepterede tilbud, dog skal betalings betingelser ændres til løbende måned + 45 dage. Jeg sagde med det samme, at jeg er ikke en bank, og hvis de vil fastholde deres krav, må de finde en anden rådgiver. Vi blev enige om 30 dage netto.
Uhh... bare det at du nævner Carlsberg i denne sammenhæng giver mig gåsehud. De har en rigtigt god service, og de levere et rigtigt godt produkt. Men når det kommer til betalinger, så er det virkelig op af bakke. Jeg har som regel ikke haft noget problem med at udskyder et par betalinger, men de er rigtigt gode til at hæve pengene før tid, eller et forkert og større beløb. Og det virker som om at de godt kan lide at bruge deres kunder som bank, eller misforstår jeg den?
det virker som om at de godt kan lide at bruge deres kunder som bank, eller misforstår jeg den?
Nej det tror jeg ikke du gør. Det er ret almindeligt at de helt store har nogle meget klare beslutninger helt fra topledelse, om betaling og at gi sig i forhold til de regler er ikke lettere end at sælge øllet med rabat til et eller andet værtshus.
Man kan vel regne med, at HVIS de er 100% afhængige af en leverandør (eller kunde) så gir de sig - men generelt er det op ad bakke med en del store virksomheder, at ændre betalingsbetingelser.
http://lmgtfy.com/?q=carlsberg+betalingsbetingelser vil vise, at det er alment kendt problem. Det er jo ikke ulovligt eller noget, men helt enkelt en stor virksomheds rådighed at diktere hvor de kan. De giver sig som nævnt givet hvis det er 100% vigtigt for dem - men det er vanskeligt at ændre. Det er en del af prisen for at ha en så god kunde - og de betaler til den tid de siger og de betaler hver gang
vh
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER