Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp. Vi har idéen til at spare flere hundrede millioner på madspild men mangler én ting...

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 10:48
Hvor mange stjerner giver du? :

Rasmus Fredslund Hansen:

Lige en enkelt ting mere: Synes faktisk at flere butikker er bleve gode til at finde og nedsætte varer der snart løber på dato, hvilket uden tvivl har nedbragt spildet i butikkerne. Og på en måde som godt nok tager lidt medarbejder tid, men som for mig som forbruger er endnu nemmere end hvad jeg kan se en app kan blive. Jeg skal bare gå hen til en bestemt køledisk, så ligger det nedsatte kød på rad og række, i en kurv står det nedsatte brød osv...

Men glæder mig alligevel til at se jeres app, men som sagt: den skal godt nok være god for at jeg kommer til at bruge den, jeg skriver ikke engang indkøbsseddel når jeg handler...

Ja du har ret i de er blevet bedre til det, og lige netop dette vil vi også hjælpe dem til at effektiviserer, og Coop har netop gjort meget i det. (Jeg arbejder selv i Fakta, så jeg kender lidt til det) Vores app og system vil komme til at samarbejde med dette system, for dig som forbruger vil det være det samme lige i det konkrete eksempel men for butikken vil det kræve meget mindre tid.

Vi glæder os også selv meget og håber vi kan få den ført ud i livet. 

Det er netop sådan nogle som dig vi også gerne vil have til at bruge den. Folk som ikke gider selv at skulle skrive ting, og derfor kan jeg godt afslører at du med vores app ikke engang behøves skrive indkøbsliste for at kunne bruge appen og få meget stor glæde af det, men det er også til folk, som skriver alle holdbarhedsdatoer på deres varer ned i hånden, og ja dem er der faktisk nogle af selvom det ikke er mange.

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Indlæg ialt: 1537
Skrevet kl. 10:53

Hej Jeppe

Stor respekt for jeres ide. Dog tror jeg ikke at i alene kan gå ud og påvirke de enkelt butikskæder. - Jeg mener der var en idelogisk gruppe af mennesker der startede en slags forening mod madspild - du kan gå ind her http://fvm.dk/foedevarer/indsatsomraader/madspild/ og se, hvem der mere officielt kæmper for sagen, samt hvad regeringens politik er på området.

Jeg foreslår at hvis i har den helt rigtige løsning på dette, så er det om at gå den lange vej via miljøministeriet, og her kunne man måske forinden lave en alliance med en af de anerkendte foreninger, så der var lidt mere vægt bag ordene. Hvis i her kan præsentere en banebrydende ide, så er jeg ret sikker på at man på en eller anden måde kan få støtte, både i form af sparring men også penge til at kunne udvikle ideen. Efterfølgende er der garanteret også mulighed for tilskud fra EU - men igen det kræver jo at ideen er unik og at i kan overbevise en mase folk.

Om man så samtidig kunne lave en case med f.eks. Coop - hvor man går ind og siger at i tester ideen på X antal produkter, hvor Coop har størst spild ville jo nok være en mere overkommenlig opgave. Men trods at de store kæder fortæller en masse om at de vil mindske spild, så tænker de først og fremmest på omkostning vs. indtjening.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 24. Oct 13
Skrevet kl. 11:27

Bendtsen:

Dog tror jeg ikke at i alene kan gå ud og påvirke de enkelt butikskæder. - Jeg mener der var en idelogisk gruppe af mennesker der startede en slags forening mod madspild - du kan gå ind her http://fvm.dk/foedevarer/indsatsomraader/madspild/ og se, hvem der mere officielt kæmper for sagen, samt hvad regeringens politik er på området.

Overvejelsen med at vi ikke kan gøre det selv har vi helt klart også været omkring. Derfor er vi også interesserede i samarbejde med investor, hvis denne har noget at bidrage med, som kan bruges. Alternativt kunne det også være samarbejde med foreninger som du skriver, og vil da lige prøve at se mere på linket. Jeg mener dog at netop Coop i hvert fald har skrevet under på, at de vil mindske madspildet med xx procent, men kan ikke huske hvor meget.

Bendtsen:
Jeg foreslår at hvis i har den helt rigtige løsning på dette, så er det om at gå den lange vej via miljøministeriet, og her kunne man måske forinden lave en alliance med en af de anerkendte foreninger, så der var lidt mere vægt bag ordene. Hvis i her kan præsentere en banebrydende ide, så er jeg ret sikker på at man på en eller anden måde kan få støtte, både i form af sparring men også penge til at kunne udvikle ideen. Efterfølgende er der garanteret også mulighed for tilskud fra EU - men igen det kræver jo at ideen er unik og at i kan overbevise en mase folk.

Det er jo altid svært at sige om ens egen idé er banebrydende for som vestjyde vil man nok altid holde lidt igen, men jo vi har i hvert fald ikke mødt nogen, som ikke synes vores idé var god indtil videre, hverken til Young Interprice, Coop, GS1 eller andre vi har snakket med om idéen. Der har selvfølgelig været nogle løbende nødvendige udviklinger og det er også derfor at vi i længere tid har arbejdet på denne udvikling. 

Umiddelbart virker det dog lidt umuligt for 4 x 18-19 årige at komme over og snakke med miljøministeriet, men det kunne bestemt være interessant, men det er lige det, hvordan man gør. Du nævner en alliance med en anerkendt forening, og ja men hvilken? ;) Vi har haft noget kontakt til Stop madspild eller stop spild af mad eller hvad de hedder, som har været en del i pressen, meeen vi blev desværre ikke behandlet specielt pænt og valgte derfor ikke at have nogen kontakt fremover med hende/dem.

Bendtsen:
Om man så samtidig kunne lave en case med f.eks. Coop - hvor man går ind og siger at i tester ideen på X antal produkter, hvor Coop har størst spild ville jo nok være en mere overkommenlig opgave. Men trods at de store kæder fortæller en masse om at de vil mindske spild, så tænker de først og fremmest på omkostning vs. indtjening.

Netop denne synes vi kunne være interesant for at se idéen i praksis og om det har de fordele vi regner med. Ja du har helt ret i det med indtjening, men det skulle ikke gerne være noget problem for butikkerne.

(Kan desværre ikke give stjerner...)

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 11:33

Jeppe - Madagenten:

Fru Hartmann:

Måske dit "lobby-arbejde" skulle rettes mod forretningerne!

Hvis COOP f.eks. "kræver" dine stregkoder på de varer de har i deres sortiment, var der nok nogle grossister der ville tage det op!

Er konceptet ekstremt politisk korrekt osv. skal andre nok følge med.

(nu har du/I vel husket at tage patent på ideen?)

Hej Fru Hartmann 

Vi har som sagt forsøgt at kontakte COOP og de synes som sagt godt om idéen, men de mente ikke det var muligt for dem at tvinge det igennem, da flere producenter leverer til hele EU og til andre supermarkeder. Jeg havde selv tanken at de burde kunne det men umiddelbart lyder det ikke til, at de kan, meeeen man kan selvfølgelig prøve. De svarer dog ikke så hurtigt nu her, så jeg skal måske lige have rykket dem igen, og vi overvejer også at kontakte andre kæder fx Rema 1000.

Vi snakkede også med GS1 om det og til vores overraskelse lød det på dem, som om, at det er butikkerne der er problemet og som ikke vil have de nye stregkoder, og vi synes derfor også det virker lidt mærkeligt, når vi fortæller GS1 at butikkerne gerne vil have de nye stregkoder, at de så ikke vågner op og forsøger at kontakte fabrikkerne. Det virker nemlig ikke til, at det har haft nogen påvirkning på dem desværre, men det kan være der er nogen som har en idé om, hvordan det hænger sammen?

Vi har ikke taget patent nej, og det er der flere årsager til både økonomiske, men også det at det er svært at tage patenter på apps og programmer, i hvert fald hvad vi har hørt.

Alene implementeringen af nye stregkoder koster en formue :)  Så selvfølgelig skal kravet komme fra forbrugerne, før det er interessant for virksomhederne. 

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Skrevet kl. 11:54

Hej Jeppe

Alder er ingen hindring! I må bare gå på med krum hals. Hvis ideen er unik (også med jysk tilbageholdenhed) og i formår at kommunikere dette til de rigtige personer, så kan i nå langt. Jeg tror som Jakob skriver at der skal være et krav for forbrugerne før der sker de store ændringer, eller alternativ et krav fra myndighederne :)

Held og lykke med projektet.

Tilmeldt 8. May 07
Indlæg ialt: 4467
Fra  Remy Skrevet kl. 11:56

Super bare kon igang :-)

Fra Esbjerg
Tilmeldt 24. Oct 13
Skrevet kl. 12:24

Jacob:
Alene implementeringen af nye stregkoder koster en formue :)  Så selvfølgelig skal kravet komme fra forbrugerne, før det er interessant for virksomhederne. 

Ja eller lovgivning, og man vil også kunne arbejde på at producenterne kunne se fordele i det, hvilket dog virker lidt svært som det er lige nu, men ja umiddelbart er det letteste, hvis forbrugerne stiller det som krav, og det var også derfor vi forsøgte at gå til Coop. Det viste sig så at de umiddelbart ikke kan, og de mente man skulle have kontakt til flere af de store i EU for at få det ændret. Der tænker jeg bare at producenterne jo i forvejen ofte skriver speciel stregkode på varer til DK, i hvert fald så vidt jeg har forstået, da de ofte starter med (5700) eller i hvert fald 5.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 24. Oct 13
Skrevet kl. 12:26

Bendtsen:

Hej Jeppe

Alder er ingen hindring! I må bare gå på med krum hals. Hvis ideen er unik (også med jysk tilbageholdenhed) og i formår at kommunikere dette til de rigtige personer, så kan i nå langt. Jeg tror som Jakob skriver at der skal være et krav for forbrugerne før der sker de store ændringer, eller alternativ et krav fra myndighederne :)

Held og lykke med projektet.

Ja det er selvfølgelig rigtigt. Jeg tror det er svært at få myndighederne til at sætte krav til at implementere denne nye stregkode, selvom det vil være lettest for os, hvis de gjorde det ;)

Mange tak. I kan også følge med på Facebook, hvis det er https://www.facebook.com/Madagenten

Fra Lyngby
Tilmeldt 19. Dec 08
Skrevet kl. 12:29

Hej Jeppe

Har sendt dig en mail.

Mht. stregkoder, så har du ret i at de første cifre er landekode. Men udenlandske stregkoder virker bestemt også i DK - det bestemmer reelt blot hvor firmaet der har produceret den specifikke vare er registreret. Dog som du selv nævner er der firmaer der køber produkter i deres egen emballage (private label) hvor de reelt får deres egen danske stregkode på varen, trods varen er produceret uden for Danmark. - Så det er ikke bare lige til.

En anden udfordring er, hvis man kigger på hele logistikken, så bliver stregkoden på en specifik vare normalt først scannet når den går ud af butik, dvs. man skal også ind og lege med stregkoder på kolli/paller før at det hele kan spille sammen og dermed også blive en fordel for butikkerne. Og det er nok en større omgang, ikke sagt at det dermed er umuligt.

MVH

Michael

Fra Esbjerg
Tilmeldt 24. Oct 13
Skrevet kl. 12:35

Bendtsen:

Hej Jeppe

Har sendt dig en mail.

Mht. stregkoder, så har du ret i at de første cifre er landekode. Men udenlandske stregkoder virker bestemt også i DK - det bestemmer reelt blot hvor firmaet der har produceret den specifikke vare er registreret. Dog som du selv nævner er der firmaer der køber produkter i deres egen emballage (private label) hvor de reelt får deres egen danske stregkode på varen, trods varen er produceret uden for Danmark. - Så det er ikke bare lige til.

En anden udfordring er, hvis man kigger på hele logistikken, så bliver stregkoden på en specifik vare normalt først scannet når den går ud af butik, dvs. man skal også ind og lege med stregkoder på kolli/paller før at det hele kan spille sammen og dermed også blive en fordel for butikkerne. Og det er nok en større omgang, ikke sagt at det dermed er umuligt.l

Jep jeg har set og svaret.

Ja det er jeg godt med på for i butikkerne er det ikke alle stregkoder som starter med samme landekode, men en meget stor procentdel gør faktisk, og ja det skyldes netop det du beskriver.

Vi har snakket med Unilever, som fx har Knorr, og de sagde at der på kolli/paller faktisk allerede er en speciel stregkode, hvor holdbarhedsdatoen for produkterne er lagret i, men ja det kan selvfølgelig være forskelligt.

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)