Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hjælp. Vi har idéen til at spare flere hundrede millioner på madspild men mangler én ting...

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Esbjerg
Tilmeldt 24. Oct 13
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 21:18
Hvor mange stjerner giver du? :
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Jeg er med i et projekt, hvor vi er ved at udvikle et system, som kan mindske madspildet. Dette er projektets primære formål, men det er et meget komplekst system og app. Udover at mindske madspildet kan vores system også spare folk for meget tid både personalet i supermarkedet, men også privatpersoner i hjemmene.

Det er et projekt som startede med et skoleprojekt, hvor vi vandt Young Interprice og efterfølgende var vi både i TV2-Nyhederne og Jyskevestkysten.

Vi har siden arbejdet på projektet og udviklet på det samt arbejdet med designet.

Derudover har vi haft kontakt til GS1, som står for alle de stregkoder, som vi ser bag på varerne i supermarkederne. Grunden til, at vi har været i kontakt med disse er, at vi gerne skal have nogle flere informationer omkring holdbarhedsdatoen lagret i stregkoden for at projektet kan gennemføres, og det er den ène ting, vi mangler for at kunne gennemføre projektet. GS1 har allerede udviklet en ny stregkode, som gør dette muligt, og hvor butikkerne kan holde de scannere, som de har på nuværende tidspunkt.
Vi kontaktede så Coop, for at høre, hvad de synes om vores idé, da vi ved, at de arbejder meget i kampen imod madspild. Til vores glæde synes de virkelig godt om projektet. Problemet ligger dog i, at denne nye stregkode skal indføres for at projektet kan føres ud i livet med den fulde funktion.

Stregkoden er udviklet, men producenterne er ikke begyndt at bruge dem på deres varer.

Vi vil høre, om i har nogle forslag til, hvad der kan gøres for at producenterne vil begynde at benytte disse nye stregkoder. De vil nok blive indført, men som det ser ud nu vil det først blive om 10 år, og det vil vi gerne prøve at skubbe til. Vi er meget åbne for alle forslag og, hvis i har nogle kontakter, som i tror kunne være interessante vil vi også meget gerne høre mere. Hvis i ønsker mere information må i også meget gerne skrive til min mail: jeppe@madagenterne.dk

Fra Kolding
Tilmeldt 15. Nov 08
Indlæg ialt: 560
Fra  CoolSlips.dk Skrevet kl. 21:44

I skal have fat i de store spillere på markedet til at starte med. Dem som bruger rigtig mange stregkoder. Arla f.eks. De er nok også interesseret i det. Det er nemmere når de store hopper med på vognen at få andre med.

Fra København SV
Tilmeldt 22. Mar 07
Indlæg ialt: 606
Fra  DetMads ApS Skrevet kl. 21:57

Hej Jeppe

Du tillader ikke PM beskeder via Amino.
Jeg er meget interessede i at komme i kontakt med dig.

Er der mulighed for du kan skrive mig en PM? 

Fra Esbjerg
Tilmeldt 24. Oct 13
Skrevet kl. 07:11

Det kunne være en idé at starte med at gå til Arla ja.
Vi skal jo gerne have det på alle varer, men man må selvfølgelig også se realistisk på det og man må derfor forsøge at starte et sted.

Andre forslag?

Fra Esbjerg
Tilmeldt 24. Oct 13
Skrevet kl. 08:28

Er der evt. nogen, som har en idé om, hvor meget det vil koste, ca. at købe en robot, som vil kunne sætte disse stregkoder på varerne, og hvor meget denne vil koste i drift. 

Tænker det nok er svært at sige et beløb, men et ca. tal?

Stadig meget åbne for alle forslag. 

Venlig hilsen

Jeppe

Madagenterne

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 08:48
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Måske dit "lobby-arbejde" skulle rettes mod forretningerne!

Hvis COOP f.eks. "kræver" dine stregkoder på de varer de har i deres sortiment, var der nok nogle grossister der ville tage det op!

Er konceptet ekstremt politisk korrekt osv. skal andre nok følge med.

(nu har du/I vel husket at tage patent på ideen?)

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 09:23

Jeg ville i første omgang prøve at få Coop til at indfører stregkoden på alle deres private-label varer, dem har de jo tusinder af, og der designer de selv embalagen, så der bestemmer de vel også selv hvilken stregkode der skal på. Og hvad med at samarbejde med producenterne af økologiske produkter, nogle af dem arbejder ud fra et idealistisk perspektiv, og vil sikkert godt være med til at mindske spil, og derved udnytte resourcerne bedre.

Hvis ingen vil tage det første skridt, så prøv om kan komme i medierne med at ingen i branchen synes at ville bekæmpe madsspil, og at det bare er tomme ord når nogle kæder slår sig op på at ville begrænse det. Det kan måske lægge pres på virksomhederne.

Men I skal jo så også huske på at producenterne måske ikke er interesseret i at begrænse spild, jo mindre spild, jo færre varer sælger de jo, så hvad skal der være i det for dem? De tænker jo ikke idealistisk men i kroner og øre. Hvordan giver den nye stregkode økonomisk gevinst for producenten? Og vel at mærke en gevinst som kan modveje den tabte omsætning de oplever når madspildet elimineres.

Fra Odense
Tilmeldt 5. Oct 05
Indlæg ialt: 868
Skrevet kl. 09:28

Lige en enkelt ting mere: Synes faktisk at flere butikker er bleve gode til at finde og nedsætte varer der snart løber på dato, hvilket uden tvivl har nedbragt spildet i butikkerne. Og på en måde som godt nok tager lidt medarbejder tid, men som for mig som forbruger er endnu nemmere end hvad jeg kan se en app kan blive. Jeg skal bare gå hen til en bestemt køledisk, så ligger det nedsatte kød på rad og række, i en kurv står det nedsatte brød osv...

Men glæder mig alligevel til at se jeres app, men som sagt: den skal godt nok være god for at jeg kommer til at bruge den, jeg skriver ikke engang indkøbsseddel når jeg handler...

Fra Esbjerg
Tilmeldt 24. Oct 13
Skrevet kl. 10:30

Fru Hartmann:

Måske dit "lobby-arbejde" skulle rettes mod forretningerne!

Hvis COOP f.eks. "kræver" dine stregkoder på de varer de har i deres sortiment, var der nok nogle grossister der ville tage det op!

Er konceptet ekstremt politisk korrekt osv. skal andre nok følge med.

(nu har du/I vel husket at tage patent på ideen?)

Hej Fru Hartmann 

Vi har som sagt forsøgt at kontakte COOP og de synes som sagt godt om idéen, men de mente ikke det var muligt for dem at tvinge det igennem, da flere producenter leverer til hele EU og til andre supermarkeder. Jeg havde selv tanken at de burde kunne det men umiddelbart lyder det ikke til, at de kan, meeeen man kan selvfølgelig prøve. De svarer dog ikke så hurtigt nu her, så jeg skal måske lige have rykket dem igen, og vi overvejer også at kontakte andre kæder fx Rema 1000.

Vi snakkede også med GS1 om det og til vores overraskelse lød det på dem, som om, at det er butikkerne der er problemet og som ikke vil have de nye stregkoder, og vi synes derfor også det virker lidt mærkeligt, når vi fortæller GS1 at butikkerne gerne vil have de nye stregkoder, at de så ikke vågner op og forsøger at kontakte fabrikkerne. Det virker nemlig ikke til, at det har haft nogen påvirkning på dem desværre, men det kan være der er nogen som har en idé om, hvordan det hænger sammen?

Vi har ikke taget patent nej, og det er der flere årsager til både økonomiske, men også det at det er svært at tage patenter på apps og programmer, i hvert fald hvad vi har hørt.

Fra Esbjerg
Tilmeldt 24. Oct 13
Skrevet kl. 10:43

Rasmus Fredslund Hansen:
Jeg ville i første omgang prøve at få Coop til at indfører stregkoden på alle deres private-label varer, dem har de jo tusinder af, og der designer de selv embalagen, så der bestemmer de vel også selv hvilken stregkode der skal på. Og hvad med at samarbejde med producenterne af økologiske produkter, nogle af dem arbejder ud fra et idealistisk perspektiv, og vil sikkert godt være med til at mindske spil, og derved udnytte resourcerne bedre.

Ja det har vi også overvejet og det kunne selvfølgelig også være en start, som endda kunne gøre deres produkter mere attraktive at købe for os forbrugere. Faktisk en rigtig god idé. Problemet er dog lidt, at de er ved at skære ned på disse produkter fx X-tra produkterne er blevet skåret en del ned på det sidste, men de har selvfølgelig stadig Coop og Sundfornuft. 

Så ja vi bliver nok nødt til at tage fat i nogle af de enkelte producenter og så håbe på at andre også selv vil hoppe med på bølgen.

Rasmus Fredslund Hansen:
Hvis ingen vil tage det første skridt, så prøv om kan komme i medierne med at ingen i branchen synes at ville bekæmpe madsspil, og at det bare er tomme ord når nogle kæder slår sig op på at ville begrænse det. Det kan måske lægge pres på virksomhederne.

Netop dette har vi også overvejet, og det er helt klart noget, vi godt kunne være interesseret i.

Rasmus Fredslund Hansen:
Men I skal jo så også huske på at producenterne måske ikke er interesseret i at begrænse spild, jo mindre spild, jo færre varer sælger de jo, så hvad skal der være i det for dem? De tænker jo ikke idealistisk men i kroner og øre. Hvordan giver den nye stregkode økonomisk gevinst for producenten? Og vel at mærke en gevinst som kan modveje den tabte omsætning de oplever når madspildet elimineres.

Ja og dette er nok vores største overvejelse og frygt omkring det at få dem til at få de nye stregkoder på, for de vil jo netop få mindre kroner og ører ud af det. Derfor har vi også overvejet om vi kan gøre det attraktivt for dem. Umiddelbart vil det jo nok ik have en økonomisk gevinst medmindre kæderne og forbrugeren vil give en lille smule ekstra.

Side 1 ud af 3 (26 indlæg)