Jeg ville i første omgang prøve at få Coop til at indfører stregkoden på alle deres private-label varer, dem har de jo tusinder af, og der
designer de selv embalagen, så der bestemmer de vel også selv hvilken stregkode der skal på. Og hvad med at samarbejde med producenterne af økologiske produkter, nogle af dem arbejder ud fra et idealistisk perspektiv, og vil sikkert godt være med til at mindske spil, og derved udnytte resourcerne bedre.
Ja det har vi også overvejet og det kunne selvfølgelig også være en start, som endda kunne gøre deres produkter mere attraktive at købe for os forbrugere. Faktisk en rigtig god idé. Problemet er dog lidt, at de er ved at skære ned på disse produkter fx X-tra produkterne er blevet skåret en del ned på det sidste, men de har selvfølgelig stadig Coop og Sundfornuft.
Så ja vi bliver nok nødt til at tage fat i nogle af de enkelte producenter og så håbe på at andre også selv vil hoppe med på bølgen.
Hvis ingen vil tage det første skridt, så prøv om kan komme i medierne med at ingen i branchen synes at ville bekæmpe madsspil, og at det bare er tomme ord når nogle kæder slår sig op på at ville begrænse det. Det kan måske lægge pres på virksomhederne.
Netop dette har vi også overvejet, og det er helt klart noget, vi godt kunne være interesseret i.
Men I skal jo så også huske på at producenterne måske ikke er interesseret i at begrænse spild, jo mindre spild, jo færre varer sælger de jo, så hvad skal der være i det for dem? De tænker jo ikke idealistisk men i kroner og øre. Hvordan giver den nye stregkode økonomisk gevinst for producenten? Og vel at mærke en gevinst som kan modveje den tabte
omsætning de oplever når madspildet elimineres.
Ja og dette er nok vores største overvejelse og frygt omkring det at få dem til at få de nye stregkoder på, for de vil jo netop få mindre kroner og ører ud af det. Derfor har vi også overvejet om vi kan gøre det attraktivt for dem. Umiddelbart vil det jo nok ik have en økonomisk gevinst medmindre kæderne og forbrugeren vil give en lille smule ekstra.