Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Har jeg bogført dette korrekt?

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)
Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 09:34
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg har siden januar haft lejet en server og betalt for et regnskabsprogram på månedlig basis.

Disse to udgifter har jeg betalt fra mit eget kreditkort, og aldrig rigtig fået ført ind i mit firmaregnskab - det skal lige siges at der er tale om en enkeltmandsvirksomhed.

Det er jo total hul i hovedet, da jeg går glip af en del penge som jeg ikke har trukket fra indtil nu, så i går besluttede jeg mig for at gå tilbage fra januar og frem til nu og bogføre disse udgifter i mit regnskabssystem (Billys Billing).

Jeg oprettede alle udgifter, med bilag og det hele. Men her kommer min bekymring.

Når man opretter en udgift i Billy's Billing, skal man vælge hvilken bankkonto udgiften er blevet trukket fra. Jeg har jo betalt alle disse udgifter fra min private bankkonto indtil nu. Jeg har 3 konti registreret i systemet (drift, moms og skat). Jeg ville ikke trække udgifterne fra nogen af de 3, så jeg valgte at lave en ny der hedder "Privat udlæg".

Er det ok? Nu står der et ret så stort underskud på den bankkonto i systemet, skal jeg bare udligne den ved at registrere et privat indskud på den konto?

Jeg kan ikke udbetale udgifterne til mig selv som et udlæg, da der ikke står penge på kontoen, hvilket også er grunden til at jeg betaler disse udgifter fra min private konto hver måned.

På forhånd tak

Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 09:40
Hvor mange stjerner giver du? :

Skal lige siges at med hensyn til moms i gamle perioder går jeg bare ud fra at jeg laver en moms efterangivelse - med mindre jeg kan få lov til at flytte dem ind i den nye periode?? Jeg indberetter moms halvårligt - og fra sidste periode (1. halvår) er der kun et par hundrede kroner i moms jeg skal have tilbage. Serverudgiften er nemlig fra England og dermed momsfrit. Kan jeg bare indberette momsen fra sidste halvår, næste gang jeg skal indberette? Det er som sagt kun et par 100 kroner.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 11:32
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis privatudlæg er en bankkonto kan du godt udligne den ved at indskyde private penge og kreditere privat konto i egenkapitalen.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 11:38
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du vil flytte 1 halvårs moms til 2 halvår er du nød til at angive en 0 angivelse for 1 halvår. 

Du må da have fået rykker.

Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 11:42
Hvor mange stjerner giver du? :

kah:

Hvis du vil flytte 1 halvårs moms til 2 halvår er du nød til at angive en 0 angivelse for 1 halvår. 

Du må da have fået rykker.

Jeg har allerede afregnet og betalt 1. halvårsperiode. Der har været noget købs- og salgsmoms fra andre indtægter og udgifter i 1. halvår.

Men af disse udgifter som jeg nu har ført ind i regnskabet, stammer der jo en del fra 1. halvår, og derfor ser momsregnskabet en smule anderledes ud. Jeg ved at jeg kan lave en moms efterangivelse med differencen, men idét differencen kun er et par hundrede kroner, tænkte jeg om jeg blot kunne flytte det ind i næste momsperiode og indberette det for 2. halvår når den tid kommer.

Tilmeldt 9. Dec 10
Indlæg ialt: 1103
Skrevet kl. 11:46
Hvor mange stjerner giver du? :

Hvis du har glemt nogle bilag fra 1 halvår tager du bare med i 2 halvår.

Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 11:49
Hvor mange stjerner giver du? :

kah:

Hvis du har glemt nogle bilag fra 1 halvår tager du bare med i 2 halvår.

Super, tak!

Og med hensyn til bogføringen af bilagene.

Jeg har jo som sagt oprettet en bankkonto i regnskabssystemet som hedder "privat udlæg". Nu står der et underskud, da jeg oprettede udgifterne og trak dem fra denne konto. Alle udgifterme som jeg har betalt fra min private bankkonto. Skal jeg udligne den konto ved et privat indskud i regnskabssystemet, eller skal den bare blive stående i minus? Og kan jeg bare benytte den bankkonto til fremtidige udgifter som jeg har lavet privat udlæg for? 

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 12:16
Hvor mange stjerner giver du? :

Jeg ved ikke hvordan det er i Billy's Billing, men normalt er der i kontoplanen en konto der hedder Mellemregning som netop er til det mellemværende der er mellem dig og virksomheden. Dvs. hvis firmaet lægger ud for dig (det kan være at du ved et uheld er kommet af sted uden andet end firmadankortet så du har været nødt til at bruge det til et privat køb), bruger du den, og hvis du lægger ud for firmaet som du har gjort, bruger du den. Du kan selvfølgelig godt løbende udligne hvis du vil, men det er ikke nødvendigt. Som det er nu, har dit firma en gæld til dig.

~
Anja 

Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 12:19
Hvor mange stjerner giver du? :

Anja Lysholm:

Jeg ved ikke hvordan det er i Billy's Billing, men normalt er der i kontoplanen en konto der hedder Mellemregning som netop er til det mellemværende der er mellem dig og virksomheden. Dvs. hvis firmaet lægger ud for dig (det kan være at du ved et uheld er kommet af sted uden andet end firmadankortet så du har været nødt til at bruge det til et privat køb), bruger du den, og hvis du lægger ud for firmaet som du har gjort, bruger du den. Du kan selvfølgelig godt løbende udligne hvis du vil, men det er ikke nødvendigt. Som det er nu, har dit firma en gæld til dig.

~
Anja 

Det giver også god mening. Der er ingen kontoplan for mellemregning i Billys Billing så vidt jeg ved. Så jeg oprettede min egen, men det er en bankkonto da man skal vælge en bankkonto som betaler de udgifter som bliver bogført.

Jeg tænker bare om det påvirker mit regnskab i form af aktiver/passiver? For lige nu figurerer der en (fiktiv) bankkonto i mit regnskabssystem med et underskud på et par tusinde. Tænker derfor om den skal udlignes ved privat indskud, så der står 0 på den.

Fra Haslev
Tilmeldt 26. Jul 07
Indlæg ialt: 1525
Fra  Billigt Speak Uforklarbar v/Anja Lysholm Skrevet kl. 12:28
Hvor mange stjerner giver du? :

R-M:

Jeg tænker bare om det påvirker mit regnskab i form af aktiver/passiver? For lige nu figurerer der en (fiktiv) bankkonto i mit regnskabssystem med et underskud på et par tusinde. Tænker derfor om den skal udlignes ved privat indskud, så der står 0 på den.

Du skal i hvert fald ikke lave (endnu) et privat indskud når det er firmaet der skylder dig penge. Så skal du i stedet udligne ved f.eks. reelt at udbetale dig selv pengene fra bankkontoen (den rigtige) og så modpostere på mellemregningen (den du har kaldt Privat indskud). Så går den i nul.

~
Anja 

Side 1 ud af 3 (21 indlæg)