Hej Alle, Jeg har læst meget, men synes alligevel ikke helt, at jeg kan blive klog på reglerne indenfor barsel. Vi står ikke i en situation nu, men jeg tænkte, at det vil være en god idé at få helt styr på det, og vide hvordan det fungerer, når den dag pludselig kommer. Det er både vedr. ansatte og hvis jeg selv står i situationen at jeg skal afholde barsel. Jeg er direktør i et selskab, så hvordan står jeg i forhold til at afholde barsel, og hvad kan jeg få dækket? Hvis jeg står i situationen en dag, vil jeg dele barselsperioden ud, så jeg arbejder halv tid og har barsel halv tid, dvs. barselsperioden bliver vel bare ud over en længere periode end normalt? Men hænger det sådan sammen eller? Så ansatte, hvordan er hvorledes? Virksomheden indbetaler jo til barsel.dk, men kan man forsikre sig mere? Så man ikke skal supplere sin ansattes løn op. Sidst men ikke mindst hvem kan man ringe til og få en afklaring på sine spørgsmål. Jeg håber i kan hjælpe :) |
stinelvestergaard:Jeg er direktør i et selskab, så hvordan står jeg i forhold til at afholde barsel, og hvad kan jeg få dækket?
hvis du er direktør i det A/S og ikke ejer, så er du dækket af det som står i din kontrakt - direktører har kun den at forholde sig til i princippet mener jeg
Er du hoved ejer, så skal du google barsel for selvstændige og her skal du ha optjent ret enten i forvejen som lønmodtager eller gennem din indtægt som selvstændig - barsel.dk må kunne gi dig satserne men optjeningskravet er som for ansatte. Den med dele barsel for chefen (eller ansatte) ved jeg intet om
De ansatte følger deres egne regler for henholdsvis funktionærer og timelønnede og også der må du google men ja -. efter (ca) 6 mdr går du over på dagpenge og du får i perioden dækket hvad der svarer til dagpenge - og vil du betale fuldt kan du forsikre dig for resten af beløbet - vist nok også hos barsel.dk som ekstra forsikring - den må du kunne finde ved at google . forsikring barsel eller forsikring barselsdagpenge
Det er ret kompliceret og det er ikke let at finde nogen der lige vil svare på alt, men barsel.dk og udbetaling danmark er to gode steder at prøve at ringe til - de kan reglerne generelt. Du kan også se om der er support hos nemrefusion.dk som kan tilgås bla.a fra virk.dk mener jeg eller direkte. Det er der du skal udfylde alt elektronisk når du søger om refusion eller barselsdagpenge til ejer. (jeg går ikke ud fra, at du er medlem af en arbejdsgiverforening for den kan givet også)
vh