Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Fakturere sit eget firma med CPR nummer

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)
Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 11:15
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Tonny,

Jeg er helt enig i, at det er længe siden, at reglerne har været anvendt, hvilket nok ikke mindst skyldes, at den skattemæssige forskel på en udbetaling via løn eller udbytte efterhånden er ved at være ikke-eksisterende.

Fra Hillerød
Tilmeldt 26. Aug 10
Indlæg ialt: 2725
Fra  Erhvervs Consult Revision & Rådgivning Skrevet kl. 11:19

Martin E. Jensen:

Hej Tonny,

Jeg er helt enig i, at det er længe siden, at reglerne har været anvendt, hvilket nok ikke mindst skyldes, at den skattemæssige forskel på en udbetaling via løn eller udbytte efterhånden er ved at være ikke-eksisterende.

PræcisYes

Ydermere, hvis man gennemgår de forskellige afgørelser og domme gennem tiden, så er det faktisk meget sjældent, at SKAT har kunnet omstøde lønninger til hovedaktionærer, hvilket faktisk også bekræftes af henvisning til dommen fra 1968 jvf. dit link i dit tidligere indlæg.

Det skal følgelig pointeres, at det er ledelsens ansvar, at selskabet opretholder et tilstrækkeligt kapitalberedskab.

Tonny

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47156
Fra  John Hannover Skrevet kl. 12:17

Jeg har også fra skat tidligere fået at vide (gennem kommunikation skriftligt men ikke bindende svar) at det er OK at hoved aktionær f.eks udbetaler sin hovedløn i få portioner og meget i slutningen af et år - så længe den udbetales i korrekt år og hænger sammen med det udførte arbejde. Der er heller ikke noget i vejen for at hoved aktionær/ejer i visse år slet ikke hæver løn, hvis det sker vor at konsolidere virksomheden f.eks.

Det tror jeg stadigt holder. Det passer også lidt sammen med ex evt a-kasse dagpenge, hvor de for hovedaktionærer af ApS der har kørt flere år, beregnes ud fra de 2 bedste af seneste 5 år og hvor begrundelsen er, at der gives plads til mellemår hvor overskud er 0 og løn meget lav eller 0 og andre år der er bedre. De svingninger accepteret dér.

vh John H

6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER 
Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER

Min gratis blog www.johnhannover.com 

Fra Herlufmagle
Tilmeldt 10. Nov 06
Indlæg ialt: 3019
Fra  CFO Solutions ApS Skrevet kl. 14:59

Cookie - John Hannover:

Det tror jeg stadigt holder. Det passer også lidt sammen med ex evt a-kasse dagpenge, hvor de for hovedaktionærer af ApS der har kørt flere år, beregnes ud fra de 2 bedste af seneste 5 år og hvor begrundelsen er, at der gives plads til mellemår hvor overskud er 0 og løn meget lav eller 0 og andre år der er bedre. De svingninger accepteret dér.

Lige i dette tilfælde er der dog en problematik (som jeg slet ikke har villet gå ind i denne tråd, før du lige nævner dette), og det går ud på, at selskabet jo har solgt konsulentrådgivning til én stor dansk virksomhed. Det er måske (sandsynligvis) en timebaseret ydelse, som kunne minde om lønmodtagervilkår, hvor udgifterne i selskabet har været meget få, eller måske slet ikke været der.

I et sådant tilfælde kan jeg ikke forestille mig andet, end at SKAT ikke ønsker at hovedaktionæren anvender sin opsparing som "a-kasse", og derved fordeler indtægten (og dermed skatten) fra ét år ud på flere år.

På den måde slippes der jo for en del topskat, og personen kan "holde fri" med en større skattebesparelse, som følge af konstruktionen.

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 15:05

Martin E. Jensen:
Lige i dette tilfælde er der dog en problematik (som jeg slet ikke har villet gå ind i denne tråd, før du lige nævner dette), og det går ud på, at selskabet jo har solgt konsulentrådgivning til én stor dansk virksomhed.

jep det er jo så en helt anden problematik - om det i virkeligheden skulle ha været et lønmodtager eller honorarmodtager job - og ikke et ApS i virkeligheden - så kan der være helt andre problemer for så kan fakturering fra selskab jo være forkert - men jep - det er en anden sag - og så vil det gøre ting værre at fordele skatten over flere selskabsår (og ha fulde momsfradrag for alt - eller ville mange vel hellere ha selskab og fakturere end være lønmodtagere hvis de ser bort fra opsigelsesvarsel), hvis hele indtægten burde ha været A-skat.

Dog ville problemet jo ikke her være at indtægten som sådan fordeles over flere år, men mere tages ud på en gang hvert år - og principielt tror jeg ikke skat blander sig i om hovedaktionær hæver alt i december eller lidt hver måned.

vh

Fra Birkerød
Tilmeldt 29. Apr 11
Indlæg ialt: 1202
Skrevet kl. 17:25

En anden problematik ved lejlighedsvis udbetaling kunne være de nyligt ændrede regler for kørselsgodtgørelse, der ikke må indgå som en del af lønpakken, nogen som har dyrket den?

Derudover er jeg helt enig i betragtningen om rette indkomstmodtsger, der ikke er helt uvæsentlig - da man risikerer en 3 x beskatning, hvis det er tilfældet!

Statsautoriseret revisor - København

Tilmeldt 10. Oct 13
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 18:37

Da jeg har tænkt mig at benytte mig af samme model (fakturere mit firma) i tilfælde af jeg skulle få brug for nogle penge privat vil jeg lige være sikker på jeg har forstået det i ser ud til at være kommet frem til korrekt.

Det iorden privat at fakturerer et firma (omend det er ens eget eller en andens), så længe man holder sig under grænsen for hvornår man skal være moms registreret. Kommer man over kan man vel lade sig registrerer privat og fortsat fakturerer virksomheder (sin egen og andres)?

Det er vel ikke afgørende om det er ens egen virksomhed eller en andens virksomhed man fakturerer så længe de samme regler overholdes?

Hvis man ene person har oparbejdet al værdi i virksomheden er det vel heller ikke svært at forsvare at ens arbejde er hele virksomhedens værdi værd?

Grunden til jeg ønsker dette er at det er langt mere simpelt regnskabsmæssigt (lige umiddelbart), da jeg ikke er inde i hvordan man indberetter løn, feriepenge osv osv. og jeg ønsker ikke at bruge min tid på det. Der kan hurtigt gå for meget administration i noget der burde være ganske simpelt. Administrationen / Regnskabet bliver for mig at se lettere ved blot at betale og bogføre en faktura, og så privat svare skat som var det b-indkomst.

Lige et side spørgsmål, hvordan skal det forstås når et ApS betragtes som en selvstændig juridisk enhed. Jeg har altid troet at det også indebar at der ikke er nogen kobling mellem en som privat person og firmaet, og derfor at hvis man privat agerer over for firmaet som et hvilket som helst andet firma (som ikke er ens eget) så er der ikke noget at komme efter?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 20:33

nej  du må ikke fakturere dit ApS som person heller ikke hvis du holder dig under 50.000 kr - det vil være snyd med A-skatteregler at danne det om til Bskat fordi du synes det er svært at indberette  eller vil trække din skattebetalng ud.

Iøvrigt er der flere områder hvor du ikke bare kan se dit ApS som selvstændig juridisk person . ex dagpenge o.l. Som hovedejer har du en anden tilknytning

vh John H

Tilmeldt 10. Oct 13
Indlæg ialt: 68
Skrevet kl. 22:05

For mig virker det helt korrekt at jeg fakturerer firmaet ligesom ethvert andet firma som man udføre arbejde for, når jeg ikke er fast ansat med en fast løn - hvorfor skal det pludselig være anderledes! Det er jo fuldt ud lovligt at fakturerer et firma og påføre det som b-indkomst.

Jeg anfægter ikke at du har ret, for det har du sikkert. Det virker bare besynderligt for mig at reglerne skulle være anderledes når man ikke opnår bedre vilkår end hvis det havde været et hvilket som helst andet firma man fakturerer.

Så der er kun 2 muligheder (lige for at være sikker).
- Udbetaling af løn hvor man selv bestemmer beløbets størrelse.
- Udbetaling af udbytte - hvilket kun kan lade sig gøre efter første regnskabsår.

Så hvis jeg inden året er omme kan se jeg er 50.000 kr. i plus, så kan jeg udbetale dem til mig selv som løn istedet for at lade dem indgå som årets overskud og betale virksomhedsskat af pengene?
Jeg ønsker selvfølgelig ikke at blive dobbelt beskatte (først virksomhedsskat derefter privat skat).
Er der andre muligheder end at udbetale dem for at undgå dobbelt beskatningen?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Fra  John Hannover Skrevet kl. 22:13

MartinF-:
Udbetaling af løn hvor man selv bestemmer beløbets størrelse.
- Udbetaling af udbytte - hvilket kun kan lade sig gøre efter første regnskabsår.
ja det er de to muligheder man har for at få penge ud af et ApS man er hovedejer i og ja - man skal ha afsluttet et regnskabsår for at kunne hente udbytte. 
MartinF-:
Så hvis jeg inden året er omme kan se jeg er 50.000 kr. i plus, så kan jeg udbetale dem til mig selv som løn istedet for at lade dem indgå som årets overskud og betale virksomhedsskat af pengene?
Jep det kan du - no problemos - du kan sågar udbetale mere og få underskud der fremskrives til modregning i kommende års overskud

vh

Side 2 ud af 3 (26 indlæg)