Jeg er helt nyoprettet bruger, på forhånd undskyld hvis dette forum er lagt i forkert kategori eller andet.
Til sagen: Jeg har i min virksomhed besluttet af importere en vare fra Tyskland. Jeg modtager en faktura hvor samlet beløb der skal betales er 208 EUR.
Mit spørgsmål er så, er det den SAMLEDE pris jeg skal betale inkl. moms ? Hvis jeg trækker 25% fra de 208 EUR, har jeg så prisen ex moms ? ( den som er relevant for mig )
Det jeg studser over er at der i bunden af fakturaen står " Proforma Invoice for export excluding V.A.T " <- dette læser jeg som om de 208 er EX moms, hvilket dog forkommer mig mærkeligt da modtager ikke kræver momsen oveni de 208 EUR
Håber et klog person gider bruge 2 min på at hjælpe ham den nystartede :)
Det jeg studser over er at der i bunden af fakturaen står " Proforma Invoice for export excluding V.A.T " <- dette læser jeg som om de 208 er EX moms, hvilket dog forkommer mig mærkeligt da modtager ikke kræver momsen oveni de 208 EUR
Det er ganske simplet fordi du ikke du ikke har sat dig ind i reglerne for erhvervskøb indenfor EU .... måske du skulle læse lidt på lektien.
Du skal ikke betale moms af dine varekøb i andre EU lande når der er tale om erhvervskøb. reglerne har været forklaret her på Amino mindst 1000 gange før så søg i de gamle indlæg.
din virksomhed betaler ikke moms ved import fra EU. Derimod så skal du beregne 25% af det fulde beløb og tillægge som salgsmoms varekøb EU og hvis det er rent til virksomheden, så bogfører du helt samme beløb under købsmoms. Du skal således ikke betale moms og ikke trække noget fra som du vil kunne se klart i dette uddybende link http://johnhannover.blogspot.dk/2013/04/moms-ved-import.html Normalt har dit regnskabsprogram en konto der hedder noget med varekøb EU som selv klarer moms bogføringen, ellers må du gøre det manuelt
Venlig hilsen John
6 stærke Ivæksætterbøger - e-bøger/paperbacks - letlæste I LINK HER Intro til regnskab - og Fradrag - e-bøger letlæste I LINK HER
OK - så var det også som først antaget. Beløbet er det endelige beløb som jeg skal bruge, hvis så produktet skal sælges videre skal der påligges 25% moms til evt. dansk køber.
Det der forvirrede mig var linjen "Proforma Invoice for export excluding V.A.T"