Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvem står med bevisbyrden?

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)
  • 1
Fra Frederikssund
Tilmeldt 11. Aug 12
Indlæg ialt: 3
Fra  ParrotCenter.dk Skrevet kl. 10:28
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Aminoer

Dette scenarie er ikke fiktivt - det er desværre en situation vi står i lig nu. Men for at opretholde god ro og orden har jeg med vilje ikke nævnt firmanavne :o)

1: Vi bestiller en vare (møbel) hos en leverandør.

2: Leverandøren sender varen til os.

3: Varen modtages af os og sendes videre til en slutkunde samme dag. Der er ikke foregået nogle former for udpakning eller ompakning. Varen sendes videre præcis som den er modtaget.

4: Slutkunden åbner pakken og indholdet er tydeligt skadet. Der er INGEN mærker eller skrammer på indpakningen. Billeddokumentation laves.

5: Slutkunden reklamerer selvfølgelig til os helt som forventet og som han skal og fremsender også billeder.

5: Vi reklamerer til vores leverandør da vi mener der er tale om en fejl enten i produktionen eller under indpakningen. Billeder fremsendes.

6: Leverandøren frasiger sig ethvert ansvar og mener det skyldes hårdhændet behandling af produktet (mulig transportskade).

Spørgsmålet er så:

Vi er jo MEGET sikre på det i hvert fald ikke er transportskade da emballagen var 100% intakt og på ingen måde skadet. Fejlen er ikke sket ved hverken udpakning eller ibrugtagning, da varen endnu ikke er taget ud af emballagen. Skaden kunne tydeligt ses da han åbnede den ene ende af pakken.

Hvor står vi i denne sag... kan leverandøren virkelig frasige sig ethvert ansvar vedr. produktionsfejl, herunder også skader i forb. med håndtering og indpakning fordi de mener det er "vores" skyld.

Det skal tilføjes at der er IKKE skrevet nogle former for kontrakter, ej heller accepteret leveringsbetingelser ved bestillingen hos leverandøren.

Da det som sagt er en aktuel sag ville referencer/links til regler vedr. dette være HØJT værdsat.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 10:54

En vare kan godt blive beskadiget under transport uden det er gået ud over emballagen.

Som kunde har du pligt til at undersøge varen ved modtagelse og reklamere over skader og mangler med det samme. Denne pligt har du forsømt ved at sende varen videre til tredje part og du kan dermed ikke reklamere til din leverandør.

Men du/din kunde kan reklamere til det fragtfirma, som du har brugt til at sende varen til slutkunden. Måske de vil erstatte varen.

---

Din leverandørs handelsbetingelser er gældende, hvis de er tilgængelige f.eks. i butik, på hjemmeside eller tidligere tilsendt.

Fra Frederikssund
Tilmeldt 11. Aug 12
Indlæg ialt: 3
Fra  ParrotCenter.dk Skrevet kl. 12:26

Hej Karsten

Vi er helt klar over at varen skal undersøges når den modtages - præcis som slutkunden også har gjort. Det gør vi selvfølgelig også selv når den modtages og INDEN vi sender varerne videre. Men vi bryder selvfølgelig ikke emballagen til en vare der er pakket grundigt indfor at checke om indholdet er intakt inden vi sender det videre til en slutkunde. Det kan jeg ikke forestille mig der er mange butikker der gør, men er det virkelig påkrævet  :o)

Tilmeldt 15. May 12
Indlæg ialt: 2492
Skrevet kl. 09:41

RasmusSvinding:

Hej Karsten

Vi er helt klar over at varen skal undersøges når den modtages - præcis som slutkunden også har gjort. Det gør vi selvfølgelig også selv når den modtages og INDEN vi sender varerne videre. Men vi bryder selvfølgelig ikke emballagen til en vare der er pakket grundigt indfor at checke om indholdet er intakt inden vi sender det videre til en slutkunde. Det kan jeg ikke forestille mig der er mange butikker der gør, men er det virkelig påkrævet  :o)

Hvis du vil undgå lignende sager fremover så ændrer du proceduren.
Her er der INTET der bliver sendt videre uden det har været pakket ud og tjekket. Og da det er elektronik bliver det også testet inden videresalg. Det er kvalitetskontrol, som det godt kan betale sig at bruge tid på.
Tilmeldt 25. Sep 13
Indlæg ialt: 170
Skrevet kl. 09:50

Nu ved jeg ikke hvor meget du har fortalt leverandøren (at i har sendt pakken videre til en af jeres kunder). Men uden at være ekspert på området, forestiller jeg mig dog at idét du har modtaget pakken fra dem, står de ikke længere til ansvar overfor hvad du gør med pakken.

Skaden kan jo have været sket under transport fra dig til kunden, og i det tilfælde er det ikke deres ansvar. 

Generelt er det en meget god idé altid at tjekke pakker man modtager igennem, inden man sender dem videre. Eller måske lave en dropshipping aftale med dem, så de sender pakkerne direkte ud til jeres kunder. 

Side 1 ud af 1 (5 indlæg)