Hej Aminoer Dette scenarie er ikke fiktivt - det er desværre en situation vi står i lig nu. Men for at opretholde god ro og orden har jeg med vilje ikke nævnt firmanavne :o) 1: Vi bestiller en vare (møbel) hos en leverandør. 2: Leverandøren sender varen til os. 3: Varen modtages af os og sendes videre til en slutkunde samme dag. Der er ikke foregået nogle former for udpakning eller ompakning. Varen sendes videre præcis som den er modtaget. 4: Slutkunden åbner pakken og indholdet er tydeligt skadet. Der er INGEN mærker eller skrammer på indpakningen. Billeddokumentation laves. 5: Slutkunden reklamerer selvfølgelig til os helt som forventet og som han skal og fremsender også billeder. 5: Vi reklamerer til vores leverandør da vi mener der er tale om en fejl enten i produktionen eller under indpakningen. Billeder fremsendes. 6: Leverandøren frasiger sig ethvert ansvar og mener det skyldes hårdhændet behandling af produktet (mulig transportskade). Spørgsmålet er så: Vi er jo MEGET sikre på det i hvert fald ikke er transportskade da emballagen var 100% intakt og på ingen måde skadet. Fejlen er ikke sket ved hverken udpakning eller ibrugtagning, da varen endnu ikke er taget ud af emballagen. Skaden kunne tydeligt ses da han åbnede den ene ende af pakken. Hvor står vi i denne sag... kan leverandøren virkelig frasige sig ethvert ansvar vedr. produktionsfejl, herunder også skader i forb. med håndtering og indpakning fordi de mener det er "vores" skyld. Det skal tilføjes at der er IKKE skrevet nogle former for kontrakter, ej heller accepteret leveringsbetingelser ved bestillingen hos leverandøren. Da det som sagt er en aktuel sag ville referencer/links til regler vedr. dette være HØJT værdsat. |
En vare kan godt blive beskadiget under transport uden det er gået ud over emballagen.
Som kunde har du pligt til at undersøge varen ved modtagelse og reklamere over skader og mangler med det samme. Denne pligt har du forsømt ved at sende varen videre til tredje part og du kan dermed ikke reklamere til din leverandør.
Men du/din kunde kan reklamere til det fragtfirma, som du har brugt til at sende varen til slutkunden. Måske de vil erstatte varen.
---
Din leverandørs handelsbetingelser er gældende, hvis de er tilgængelige f.eks. i butik, på hjemmeside eller tidligere tilsendt.