Jeg er igang med at udarbejde et loyalitetsprogram til turistbranchen. Jeg vil gerne have at turister kan tjekke ind forskellige steder og blive belønnet. I den forbindelse er jeg lidt i tvivl om hvilken teknologi jeg skal vælge til det. Nedenunder har jeg prøvet at liste nogle krav op, så håber jeg der er nogle der kan vejlede mig.
De krav jeg har er:
- Det skal være nemt for turisten at tjekke ind.
- Man skal kunne anvende sin mobil telefon
- Scanneren/tjek ind terminalen, skal være enkel da den skal kunne placeres "high-end" steder
- Der skal kunne lagres mere data på kortet en bare et ID
Det jeg tænker vil det være mest smart at give turistene en unik QR kode, de kan scanne, eller vil det være smartere at give dem et NFC kort de kan scanne. Hvad er fordele og ulemper?
Det er rigtig set med svindel Tommy, men man vil ikke få noget ud af og svindle med en QR kode, da det er den som indeholder bruger ID. Så hvis du kopiere en QR kode, så sikre du at en anden optjener point.
Min problem stilling med QR koden er den klient der skal scanne koden. Hvad skal det være? Jeg skal på en eller anden måde have gjort det muligt at når turisten tjekker ind med sin QR kode skal det registreres på turistens konto. Den klient skal fungere som værende selvbetjening og være prisbillig, så er der nogle herinde der har et forslag til en klient så hører jeg gerne.
Så ville jeg kigge efter hvad "håndscannere" du kan få til pc'er, typisk kan du få en håndscanner til 3-500kr der kan scanne CODE-128, den kan indeholde alfa-numeriske tal i valgfri længde.
Så skal din software på den stationer bare stå og vente på en stregkode og så udføre en handling derfra, det kan faktisk løses med en raspberry pi (jeg har lavet dørsystem på den måde).
Okay min antagelse af under 500kr i anskaffelse tager jeg i mig, jeg tror det billigste jeg har fundet er ca. 1000kr (inkl moms) per scanner til stregkoder.
Kan være en NFC scanner er billigere, dog ser jeg det nemmere at generere stregkoder og printe ud i forbindelse med kvitteringer eller andet.
Det lyder som en fornuftig løsning med en stregkode scanner og en rasberry pi. Hvor svært er det at kode til, nu ikke fordi jeg selv skal kode det mere for jeg skal finde ud af hvad det vil koste mig.
Om det skal være det ene eller det andet, ja det er sådan set ligemeget det, der er det vigtigste er at det fungere og kan anvendes i flere henseender. Det vigtigste er at det kan indeholde mere end bare et ID, men række af data. Det skal indeholde flg data:
Det er rigtigt. Det jeg bare gerne vil have, er at jeg skal kunne tracke hvad det er for en type turister der tjekker ind hvor. Derfor så skal det vel kunne rumme noget mere. Eller er det mig der opfatter det forkert?
Du har en backendserver et sted hvor touristen bliver oprettet når de får udleveret deres rfid-nøglering eller en printet stregkode, de er begge en unik ID.
Når de så skanner deres ID ved en terminal sender terminalen den unikke ID, klokkeslet og noget terminal-id til backend-serveren, der så kan registrere at turist nummer 123 har besøg flg. sted.