Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Hvad er kvalitet?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Jan 13
Indlæg ialt: 344
Fra  Trade A Lot Skrevet kl. 09:31
Hvor mange stjerner giver du? :
Hej Aminoer
En vigtig faktor man skal tænke over, når man starter virksomhed, er om hvilken form for kvalitet man vil sælge. Er det en dyr service, hvor man får et godt resultat!? Er det et mindre holdbart produkt, som dog ikke koster så meget!? Eller er det noget helt andet. Men hvad er kvalitet egentlig og hvem bestemmer om noget er kvalitet !?

Dette spørgsmål er et spørgsmål jeg selv har været meget i tvivl om, og jeg har haft svært ved at give mig selv et fornuftigt svar. Men jeg er begyndt at forstå at kvalitet har en hel klar definition (ud fra min mening), og denne definition kan være rigtig vigtig at tage til eftertanke, når man starter en webshop eller anden virksomhed op.

For lige at redegøre for hvad jeg bygger mine påstande og holdninger på, så fortæller jeg lige meget kort om mig selv :-) Jeg er en ung knægt, som har drevet virksomhed(er) siden januar 2013. Lige pt. er det dog kun min handelsvirksomhed som har min interesse. Så jeg har selv "oplevet" hvad kvalitet er og hvad kvalitet IKKE er (igennem min korte tid som virksomhedsejer). Derudover læser jeg Global Business Engineering på Aalborg Universitet, som i grove træk er en ingeniør, som skal optimere virksomheder og operations (de mindre dele af virksomheder) og deres processer. Derfor har jeg også fået en masse teori ind omkring bl.a. dette emnet :)

Nåh, lad os komme til emnet: hvad er kvalitet!? Kvalitet er noget der bl.a. bliver styret af funktionalitet, pris, mængde (f.eks. har vi ikke brug for at købe kun 100 ml mælk, men derimod 1 liter. Det har altså noget med mængden det sælges i), tiden (både produktionstid, men også leveringen), placering (f.eks. betyder det meget for os, at en skole ligger tæt på hvor vi bor, hvis vores børn skal gå dér), costumerservice og et par enkle andre faktorer. Kvalitet er derfor: hvis du lover en kunde noget, som kunden så får, så har du opfyldt kundens behov og forventninger, og dette er kvalitet.

Lad mig komme med et eksempel:
En kunde køber en jakke på en webshop til kun 50 kr. Ud fra dette vil man måske tænke, at det kan kun være "dårlig" kvalitet, men igen hvad er kvalitet!? Kunden får allerede jakken dagen efter, og med i pakken ligger der en lille gadget og en rabatkupon, til næste gang kunden køber hos webshoppen. Samtidig med alt dette, så er produktet lavet i Italien, som har en positiv effekt på kunden, da kunden ikke er så glad for bl.a. produkter fra Kina. Alt dette som helhed har en værdi for kunden og opfylder kundens forventninger, og derfor gøres denne jakke til en kvalitet for kunden.

Der er så måske nogen der sidder nu og tænker: "jamen, hvad nu hvis man køber en dyr og meget fin jakke, hvor man får en rigtig dårlig service, er dette så dårlig kvalitet?". Svaret her er både ja og nej. Det er ikke altid virksomheden som gør noget til en kvalitet. Hvis f.eks. du har en forventning til et produkt, som er dyrt og af det fineste materiale, og du så får et produkt, som hurtigt går i stykker, dårlig pasform osv., så vil du højt sandsynligt synes det er dårlig kvalitet, fordi du forventede noget, som du ikke fik. Men hvis en helt anden kunde købte det helt samme produkt, men bare havde meget lavere forventninger til produktet, så vil denne kunde højt sandsynligt synes produktet er af højere kvalitet, end den første kunde. Kvalitet er altså en subjektiv og relativ størrelse, som kun kan bestemmes ud fra kundens forventninger og hvad kunden får.

Hvis vi ser en lille smule matematisk på dette, så vil denne definition kunne beskrives ud fra en matematisk formel, hvor Q er kvalitet (quality), PV_realized er kundens forventninger til produktet og PV_specified er hvad kunden får:

Q = (PV_realized / PV_specified) * 100%
Hvis PV_specifed bliver lavere end PV_realized, så vil Q < 100%. - dette betyder altså, hvis kunden forventninger er højere end hvad kunden får, så vil kvaliteten være mindre end 100%.

For at gøre noget langt til noget kort, så er definitionen for kvalitet:
"hvis det du lover kunden, er hvad kunden får!"

Dette er selvfølgelig kun min mening og fortolkning af kvalitet, og selvfølgelig findes der andre definitioner, holdninger m.m.

Jeg håber dette skaber lidt debat, og jeg håber på en masse andres meninger omkring dette emne :)

Mvh. Daniel

Er din tekst eller billede blevet kopieret?
Lad Kopieret.dk hjælpe dig med din sag - "no cure, no pay"

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 610
Skrevet kl. 10:17

God kvalitet er en subjektiv størrelse. Ligesom 1000 kr er mange penge for nogle mens det for andre er småpenge.

Kvalitet er for mig helt uafhængig af prisen. Forstået på den måde at en vare ikke bliver en bedre kvalitet fordi prisen sænkes eller omvendt. Udtrykket "god til prisen" er derfor ikke noget salgsargument jeg bider på.

Det betyder selvfølgelig ikke at pris og kvalitet aldrig følges ad. Det gør de heldivis ofte, og forholdet mellem pris og kvalitet er afgørende for hvor glade vi er for købet. Har vi købt noget bras for dyrt føler vi os snydt. Har vi gjort et fund føler vi os heldige.

Af frygt for at blive snydt vil man derfor være skeptisk hvis man bliver tilbudt noget af en høj kvalitet for billigt. I dit eksempel med den italienske jakke til 50 kr. vil jeg uden at have set jakken fastslå at det er dårlig kvalitet.

Fra København
Tilmeldt 1. Aug 13
Indlæg ialt: 60
Skrevet kl. 10:22
Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Jan 13
Fra  Trade A Lot Skrevet kl. 11:33

Nikolai:
Jeg kan følge dig i de fleste af dine vendinger, men jeg har lidt svært ved at se hvad du helt specifikt mener ER kvalitet? Er der noget der er fastlagt fra starten? Altså at noget bare er kvalitet, og sådan er det bare ? Hvordan kan du sige noget er noget bras, hvis en anden siger det er kvalitet, og hvem har så ret ? Jeg ved godt at du skriver det er en subjektiv størrelse, som jeg også selv skriver, men jeg er lidt i tvivl om du "mener" eller er enige i hvad jeg skriver eller ej :)

Mht til det du skriver her:

Nicolai Lundgaard:
I dit eksempel med den italienske jakke til 50 kr. vil jeg uden at have set jakken fastslå at det er dårlig kvalitet.

Igen, hvorfor fastslå at det er dårlig kvalitet ? Hvad nu hvis jeg synes det er god kvalitet, fordi mine forventninger måske ikke var så høje ? Vil f.eks. Ralph Lauren altid være god kvalitet eller er det også subjektivt ? :)

Maria:
Jeg har nu læst indlægget, og kan faktisk meget godt lide det. Men efter min egen definition på kvalitet, så er jeg stadig lidt uenig med aldrig at købe kvalitet :) For hvis kvalitet er en subjektiv størrelse, hvem bedømmer så om noget er kvalitet eller ej? Jeg er enig om at man ikke skal købe noget, hvor man ved man bliver skuffet, og det virker lidt som om at indlægget måske mere handler om at lade vær med at købe noget der er for dyrt, i forhold til hvad du får ud af det!? 

Mvh. Daniel ;) 

Fra København
Tilmeldt 1. Aug 13
Skrevet kl. 11:59

Hej Daniel

Er glad for at du kan lide indlægget. Det handler jo egentligt om de ord man sætter på sine ydelser - man må gerne købe kvalitet, det vigtige er om man kender de parametre som du selv efterspørger - nemlig hvad der udgør kvalitet. Dvs. at man jo faktisk køber et produkt - ikke på grund af kvaliteten - men på grund af de standarder man selv har sat - og så kan man jo ligeså godt sætte ord på dem og navigere efter det. 

kvalitet betyder jo i sig selv ingenting - det er en samlet betegnelse for de behov vi hver især individuelt ønsker opfyldt ved et produkt.

Fra Frederiksberg
Tilmeldt 5. Nov 12
Indlæg ialt: 610
Skrevet kl. 12:59

Daniel Emil Kristensen:
Mht til det du skriver her:
Nicolai Lundgaard:
I dit eksempel med den italienske jakke til 50 kr. vil jeg uden at have set jakken fastslå at det er dårlig kvalitet.

Igen, hvorfor fastslå at det er dårlig kvalitet ? Hvad nu hvis jeg synes det er god kvalitet, fordi mine forventninger måske ikke var så høje ? Vil f.eks. Ralph Lauren altid være god kvalitet eller er det også subjektivt ? :)
Det er subjektivt :) 

Hvis jeg skal "definere" kvalitet vil det være "en række positive egenskaber ved et produkt som adskiller det fra gennemsnittet", men hvad der er positivt for nogle vil være negativt eller uden betydning for andre.

At sige at man aldrig skal købe kvalitet holder ikke. Hvis bare der konsensus mellem køber og sælger om hvad kvalitet er. Den formel du stiller op synes jeg mere beskriver kvaliteten af købsoplevelsen end kvaliteten af den købte vare.

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Jan 13
Fra  Trade A Lot Skrevet kl. 13:23

Maria, det lyder som om du har fat i det jeg prøver at fortælle - godt at høre - Og vi er nok ikke så langt væk fra hinanden i forhold til hver vores definition af kvalitet :)

Maria Edlefsen:
Dvs. at man jo faktisk køber et produkt - ikke på grund af kvaliteten - men på grund af de standarder man selv har sat

Præcis, men igen: er kvalitet ikke de standarder man sætter sig ? :) Jeg tror desværre at den generelle borger har fået det indtryk af kvalitet, at det er et produkt, som er lavet af dyrt, godt og/eller specielt materiale (hvis vi ser bort fra serviceydelser og ikke fysiske ting), men dette er vel kun noget som er med til at give kvalitet en størrelse ?!:)

Nicolai Lundgaard:
Hvis jeg skal "definere" kvalitet vil det være "en række positive egenskaber ved et produkt som adskiller det fra gennemsnittet", men hvad der er positivt for nogle vil være negativt eller uden betydning for andre.

Præcis, igen det subjektive :)

Nicolai Lundgaard:
At sige at man aldrig skal købe kvalitet holder ikke.

Misforstå mig ikke. Det har jeg aldrig sagt - det var blot overskriften på det blogindlæg Maria linkede til :)

Nicolai Lundgaard:
Den formel du stiller op synes jeg mere beskriver kvaliteten af købsoplevelsen end kvaliteten af den købte vare.

Ja, det gør den også. Men kvalitet har ikke kun noget med materialet og funktionaliteten at gøre. Det udgør en stor helhed af en oplevelse og forventninger. Man kan sagens sælge et billigt og dårligt produceret produkt, men hvis f.eks. hvis købsoplevelsen er super god og som helved er langt over forventningerne, så vil man have tendens til at kalde det for kvalitet (igen ser vi bort fra service og ikke fysiske produkter). Jeg mener altså at kvalitet er MEGET mere end bare funktionalitet, hvor materialevalg og holdbarhed er inde under :) 

Fra København
Tilmeldt 1. Aug 13
Skrevet kl. 13:33

Det er lidt sjovt - at det er de "matrielle/hårde værdier" der lægges vægt på - nu tænker jeg lige højt.... kvalitet kan vel også være fx.

Ting der passer til ens selvopfattelse

Ting der gør en glad

Ting som er rare at have på (uden at det har noget med materiale at gøre)

Ting som får en til at se pænere ud

Ting som har en personlig værdi

eller hvad ?

Fra Aalborg
Tilmeldt 27. Jan 13
Fra  Trade A Lot Skrevet kl. 13:49

Maria Edlefsen:

Det er lidt sjovt - at det er de "matrielle/hårde værdier" der lægges vægt på - nu tænker jeg lige højt.... kvalitet kan vel også være fx.
Ting der passer til ens selvopfattelse
Ting der gør en glad
Ting som er rare at have på (uden at det har noget med materiale at gøre)
Ting som får en til at se pænere ud
Ting som har en personlig værdi
eller hvad ?

Jo, enig :) - kvaliteter i livet :)

Men med min definition, mener jeg, at den kan bruges på alle kvaliteter, men som du selv siger, så tænkes der meget materielt, når der snakkes om kvalitet (det gør jeg garanteret også selv), og det er bl.a. også derfor jeg kommer med de eksempler som jeg gør (materielle eksempler).

Men hvis man har en personlig værdi, som man ser som en kvalitet, så har det vel også noget med ens forventninger til ens værdi, og hvad personen egentlig får ud af værdien (i forhold til forventningen). Men jeg tror helt klart man skal tænke en del mere abstrakt, når vi kommer ud sådan noget. Men det er hvert fald en god og spændende ting du har taget op dér :)  

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)