En vigtig faktor man skal tænke over, når man starter virksomhed, er om hvilken form for kvalitet man vil sælge. Er det en dyr service, hvor man får et godt resultat!? Er det et mindre holdbart produkt, som dog ikke koster så meget!? Eller er det noget helt andet. Men hvad er kvalitet egentlig og hvem bestemmer om noget er kvalitet !? Dette spørgsmål er et spørgsmål jeg selv har været meget i tvivl om, og jeg har haft svært ved at give mig selv et fornuftigt svar. Men jeg er begyndt at forstå at kvalitet har en hel klar definition (ud fra min mening), og denne definition kan være rigtig vigtig at tage til eftertanke, når man starter en webshop eller anden virksomhed op. For lige at redegøre for hvad jeg bygger mine påstande og holdninger på, så fortæller jeg lige meget kort om mig selv :-) Jeg er en ung knægt, som har drevet virksomhed(er) siden januar 2013. Lige pt. er det dog kun min handelsvirksomhed som har min interesse. Så jeg har selv "oplevet" hvad kvalitet er og hvad kvalitet IKKE er (igennem min korte tid som virksomhedsejer). Derudover læser jeg Global Business Engineering på Aalborg Universitet, som i grove træk er en ingeniør, som skal optimere virksomheder og operations (de mindre dele af virksomheder) og deres processer. Derfor har jeg også fået en masse teori ind omkring bl.a. dette emnet :) Nåh, lad os komme til emnet: hvad er kvalitet!? Kvalitet er noget der bl.a. bliver styret af funktionalitet, pris, mængde (f.eks. har vi ikke brug for at købe kun 100 ml mælk, men derimod 1 liter. Det har altså noget med mængden det sælges i), tiden (både produktionstid, men også leveringen), placering (f.eks. betyder det meget for os, at en skole ligger tæt på hvor vi bor, hvis vores børn skal gå dér), costumerservice og et par enkle andre faktorer. Kvalitet er derfor: hvis du lover en kunde noget, som kunden så får, så har du opfyldt kundens behov og forventninger, og dette er kvalitet. Lad mig komme med et eksempel: En kunde køber en jakke på en webshop til kun 50 kr. Ud fra dette vil man måske tænke, at det kan kun være "dårlig" kvalitet, men igen hvad er kvalitet!? Kunden får allerede jakken dagen efter, og med i pakken ligger der en lille gadget og en rabatkupon, til næste gang kunden køber hos webshoppen. Samtidig med alt dette, så er produktet lavet i Italien, som har en positiv effekt på kunden, da kunden ikke er så glad for bl.a. produkter fra Kina. Alt dette som helhed har en værdi for kunden og opfylder kundens forventninger, og derfor gøres denne jakke til en kvalitet for kunden. Der er så måske nogen der sidder nu og tænker: "jamen, hvad nu hvis man køber en dyr og meget fin jakke, hvor man får en rigtig dårlig service, er dette så dårlig kvalitet?". Svaret her er både ja og nej. Det er ikke altid virksomheden som gør noget til en kvalitet. Hvis f.eks. du har en forventning til et produkt, som er dyrt og af det fineste materiale, og du så får et produkt, som hurtigt går i stykker, dårlig pasform osv., så vil du højt sandsynligt synes det er dårlig kvalitet, fordi du forventede noget, som du ikke fik. Men hvis en helt anden kunde købte det helt samme produkt, men bare havde meget lavere forventninger til produktet, så vil denne kunde højt sandsynligt synes produktet er af højere kvalitet, end den første kunde. Kvalitet er altså en subjektiv og relativ størrelse, som kun kan bestemmes ud fra kundens forventninger og hvad kunden får. Hvis vi ser en lille smule matematisk på dette, så vil denne definition kunne beskrives ud fra en matematisk formel, hvor Q er kvalitet (quality), PV_realized er kundens forventninger til produktet og PV_specified er hvad kunden får: Q = (PV_realized / PV_specified) * 100% Hvis PV_specifed bliver lavere end PV_realized, så vil Q < 100%. - dette betyder altså, hvis kunden forventninger er højere end hvad kunden får, så vil kvaliteten være mindre end 100%. For at gøre noget langt til noget kort, så er definitionen for kvalitet: "hvis det du lover kunden, er hvad kunden får!" Dette er selvfølgelig kun min mening og fortolkning af kvalitet, og selvfølgelig findes der andre definitioner, holdninger m.m. Jeg håber dette skaber lidt debat, og jeg håber på en masse andres meninger omkring dette emne :) Mvh. Daniel |
God kvalitet er en subjektiv størrelse. Ligesom 1000 kr er mange penge for nogle mens det for andre er småpenge.
Kvalitet er for mig helt uafhængig af prisen. Forstået på den måde at en vare ikke bliver en bedre kvalitet fordi prisen sænkes eller omvendt. Udtrykket "god til prisen" er derfor ikke noget salgsargument jeg bider på.
Det betyder selvfølgelig ikke at pris og kvalitet aldrig følges ad. Det gør de heldivis ofte, og forholdet mellem pris og kvalitet er afgørende for hvor glade vi er for købet. Har vi købt noget bras for dyrt føler vi os snydt. Har vi gjort et fund føler vi os heldige.
Af frygt for at blive snydt vil man derfor være skeptisk hvis man bliver tilbudt noget af en høj kvalitet for billigt. I dit eksempel med den italienske jakke til 50 kr. vil jeg uden at have set jakken fastslå at det er dårlig kvalitet.