Hej (: Jeg håber der nogen der kan hjælpe mig med, at finde ud af hvordan man laver en forretningsmodel til etablering af en Webshop? Jeg skal bruge det til min praktik opgave, og er gået helt i stå |
Hej Camilla.
Det er ikke anderledes end hvis du skal lave en forretningsmodel på en almindelig forretning. En forretningsmodel er en metode til at beskrive en virksomheds eksistensberettigelse til brug for vurdering af strategiske beslutninger, altså om det er rentabelt at opstarte den.
Den indeholder bla. Formål, værdier, strategi, infrastruktur, organisationens opbygning, handelsbetingelser og operationelle processer og politikker, osv osv.
En forretningsmodel er en overordnet beskrivelse af, hvad en virksomheds værdier og aktiver består i. Og så redegør den for, hvilke produkter eller services der skal udbydes, hvordan de distribueres til kunderne, hvilke markeder man vil servicere, og virksomhedens konkurrencefordele. Den totale forretningsmodel/plan indeholder selvfølgelig også risikoanalyse, SWOT, konkurrentanalyse, brancheanalyse og lagerkapacitet, personale, osv. Den er meget omfattende, så du skal nok kun foretage nogle få ting af den, og så bare beskrive resten.
Et rigtig godt værktøj at anvende til at lave en forretningsmodel er 4-P modellen af Philip Kotler. Den kender du sikkert!
Håber ikke mit svar gjorde dig mere forvirret! :0)
Med venlig hilsen
Eivind