Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Konsekvenser ved udeblivelse efter opsigelse?

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 19. Jul 13
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 09:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg tager endelig springet og starter mit eget!

Jeg skal derfor sige mit nuværende job op, og vil derfor høre om jeg bare kan blive væk, selvom jeg har én måneds opsigelse? 

Jeg har tænkt mig at sige op d. 31 i denne måned, men har muligvis allerede brug for at gå fuldtid på mit eget med det samme og vil derfor høre om det er ulovligt at udeblive efter opsigelse?

På forhånd tak :)

Fra København
Tilmeldt 30. Mar 05
Indlæg ialt: 1324
Fra  Altero Design Skrevet kl. 09:53

Alt er sikkert spændende for dig og jeg kan godt forstå du gerne vil i gang med dit eget.

Du bør dog lige stoppe op og tænke dig om.

Det er aldrig nogen god ide at "smække med døren" - hvilket du vil gøre hvis du bare bliver væk, så hvis jeg var dig, så ville jeg blive den sidste måned og så skære ned på nattesøvnen i den periode - det er trods alt kun én måned :-)

Om det er lovligt eller ej aner jeg ikke.

Og så held og lykke med med dit eget :-)

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47218
Fra  John Hannover Skrevet kl. 09:56

Ja det er klart at man skal overholde aftaler herunder opsigelsesvarlser fra begge sider. Konsekvensen kan jeg ikke svare på, det kunne jo være din arbejdsgiver var helt tilfreds med at du forsvandt med det samme, men det kunne også være arbejdsgiveren ville bruge kræfter på at sagsøge - og han ville vinde givet vist. da det jo var klart brud på aftale. Specielt hvis det du skal som selvstændig kunne genere ham, ville det være naturligt at han gik efter en sag - men konsekvensen bliver et gæt - men aftaler er til for at blive holdt - det vil du sikkert ved lejlighed ha lyst til at nævne for dine kommende kunder

Hvis du vil forhandle med arbejdsgiver om at være fri fra dag 1 - så gør det hurtigt - for så har han lidt tid nu til at få ting der er udleveret og overføre dit abejde til andre, så i så fald, tag tyren ved hornene og se om I kan blive eninge, og ellers, tag den ekstra måned med er mit råd

vh John H

Tilmeldt 18. Mar 13
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 09:57

Hej Ukendt,

Om det ligefrem er ulovligt ved jeg ikke, du mister dog din løn i perioden.

Nu kender jeg ikke din situation eller forhold til din chef/leder, men jeg syntes som udgangspunkt det er en dårlig idé bare at blive væk. Jeg er fortaler for at man altid prøver at lukke sine døre på en ordentlig måde. I bund og grund syntes jeg faktisk det er lidt respektløst at sige op på den sidste dag og så blive væk. Prøv at sætte dig i den omvendte situation hvis det var dit firma?

Det kan være du får brug for relationen på et senere tidspunkt i din karriere?

Der kan være omstændigheder jeg ikke kender, men er der noget der forhindrer dig i allerede nu at tage en snak med din chef og fortælle ham/hende at du ønsker at sige op? På den måde har de måske lidt tid til at finde en afløser og du kan stoppe omgående efter udgangen om måneden, endda med god samvittighed :-)

Held og lykke med din eget firma :-)

Tilmeldt 11. Nov 08
Indlæg ialt: 270
Skrevet kl. 10:01
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Når du engang har fået startet dit eget op, ville du så selv synes det er en rimelig adfærd hvis en af dine medarbejdere vælger den løsning du foreslår?

Det er i bund og grund et spørgsmål om moral og du udviser dårlig moral - og man skal huske på at Danmark er et lille papkasse-land hvor alle kender alle og du skal nok på et eller andet tidspunkt støde ind i nogen fra din tidligere arbejdsplads eller nogen der kender nogen. Måske har en kommende kunde brug for at tage reference på dig, hvad ville din foreslåede adfærd så sige om dig?

/Arco

Tilmeldt 19. Jul 13
Indlæg ialt: 70
Skrevet kl. 10:05

Lad mig starte med at sige jeg er 100% enig i at man aldrig skal brænde sine broer, og at det er super dårlig stil det jeg nævner. Denne tråd er dog ikke oprettet for at få bekræftede hvor dårlig stil det er, men derimod om der er regler omkring det.

Så lad os alle blive enige om at man ikke bør gøre sådan, og at man altid bør snakke med sine arbejdsgivere omkring en løsning.

Men jeg er bare nysgerrig om der findes regler i denne sammenhæng?

Fra 3210 Vejby
Tilmeldt 2. Mar 11
Indlæg ialt: 47218
Fra  John Hannover Skrevet kl. 10:07

jsn.soendergaard:
Om det ligefrem er ulovligt ved jeg ikke,
Det er et klart brud på en lov, nemlig aftaleloven fra 1917. Den dækker alle aftaler, mundtlige som skriftlige og aftalebrud kan jo naturligvis føre til krav om erstatning forudsat de kan påvises, og det er jo nemt i en ansættelseskontrakt.

OM arbejdsgiver her gider køre en sag kan være et spørgsmål. Nåp vi er jo enige jsn - man skal lukke døre på en pæn og ordentlig måde og heller ikke starte sin selvstændige karriere på et aftalebrud, når det er højst muligt arbejdsgiver gerne slipper for den måneds løn, bare opsigelsen nu gives hurtigt og arbejdsopgaverne hurtigt overdrages i god ånd til andre.

vh

Tilmeldt 18. Mar 13
Indlæg ialt: 48
Skrevet kl. 10:18

Cookie - John Hannover:
jsn.soendergaard:
Om det ligefrem er ulovligt ved jeg ikke,
Det er et klart brud på en lov, nemlig aftaleloven fra 1917. Den dækker alle aftaler, mundtlige som skriftlige og aftalebrud kan jo naturligvis føre til krav om erstatning forudsat de kan påvises, og det er jo nemt i en ansættelseskontrakt.

Tak for oplysning John. Var selv i gang med at søge nettet for lidt håndgribelige fakta på området. Altid rart at blive lidt klogere :-)

Cookie - John Hannover:
Nåp vi er jo enige jsn - man skal lukke døre på en pæn og ordentlig måde og heller ikke starte sin selvstændige karriere på et aftalebrud, når det er højst muligt arbejdsgiver gerne slipper for den måneds løn, bare opsigelsen nu gives hurtigt og arbejdsopgaverne hurtigt overdrages i god ånd til andre.

Ja det var faktisk pudsigt at der kom så mange enslydende svar mens jeg var ved at forfatte mit eget.

Min erfaring siger mig også, som John skriver, at arbejdsgiver ofte vil være villige til at lade dig gå før tid hvis overdragelse af arbejdsgaver kan ske på en sober og fornuftig måde. De færreste har interesse i at have en medarbejder som højst sandsynligt ikke er motiveret for det videre forløb.

Ved godt det er lovgivningen du søger svar på, vil bare lige kommentere at du jo kan tilbyde at de kan ringe til dig hvis de har spørgsmål til de opgaver du arbejdede på og som skal fortsættes i opsigelseperioden, det signalerer ihvertfald "god stil".

Fra København
Tilmeldt 30. Jul 07
Indlæg ialt: 2196
Skrevet kl. 13:46

Hej,

Ved opsigelse har du mulighed for at tage en restferie i sidste del af opsigelsesperioden. Dette vil gøre, at du frigives hurtigere.

Arbejdsgiver vil normalt set altid gerne se på om du kan stoppe endnu tidligere, da han slipper for at betale dig løn i perioden og ikke har en uengageret og umotiveret medarbejder gående. Spørgsmålet er, om dit arbejde og din stilling er så vigtig for ham, at han umuligt kan undvære dig i perioden til en anden er kommet på plads. I så fald, så er du svær at slippe før tid.

De færreste er dog så dygtige og så uundværlige, at en arbejdsgiver ikke kan undvære vedkommende.

Jeg ville klart råde dig til at bede om fritstillelse (hvis du har haft dit job i mange år og har gjort det fantastisk) eller få lov til at gå hjem uden løn.

Danmark er afsindigt lille og med alle de forskellige sociale netværk og fora, så kan jeg love dig for, at den beslutning om bare at skride, vil straffe dig senere. Det er dumt og det er uanstændigt og det kommer tilbage til dig som sur karma.

Jeg har i mit liv tonsvis af gange mødt mennesker igen i en helt anden relation end før. Disse har somme tider kunnet påvirke min fremtid, så havde jeg opført mig dumt overfor dem tidligere, så havde det straffet sig lige der! Desuden har jeg mødt mennesker, som har givet gode gerninger tilbage, så det kan altid klart betale sig at være flink og rar og holde aftaler!

Held og lykke med det nye. 

Side 1 ud af 1 (9 indlæg)