Hej Amino. Jeg håber dette spørgsmål er havnet i det rigtige sted - ellers beklager jeg |
husk moms i så faldcasperfc:har købt noget IT udstyr gennem min virksomed i marts 2013, og kunne godt tænke mig at sælge dette f.eks. via dba.dk.
den er vanskelig, for din garanti fra den oprindelige faktura vil jo ofte være en B2B garanti som ikke kan bruges af en privat person der har overtaget den, så det TROR jeg ikke fører til noget. Du laver via DBA et nyt B2C køb og kan ikke mig bekendt bruge den oprindelige garanti på andet vis, end hvis kunden kommer retur med varen, så kan du jo bruge din egen købsregning til selv at få varer repareret hvis den stadigt er inden for B2B garanticasperfc:Skal jeg, udover min egen salgsfaktura, vedlægge en kopi af den originale faktura til kunden, så vedkommende kan benytte denne i forbindelse med en evt. reklamationssag eller reperation af udstyret?
Mig bekendt gælder købeloven stadigt for brugte varer solgt fra forretning til privat B2C - med i yderste konsekvens 2 års reklamationsret - men det forudsætter jo at de normale regler for at fejlen ikke er opstået efter udløb af den egentlige garantiperiode Man kan derfor ikke ved brugte varer klage over almindeligt slid og fejl som må forventes at dukke op i en vare med den alder og tidligere brug.
Jeg mener heller ikke at batterier på bærbare computere er omfattet ud over ny købet - og ved brugt vare vil der derfor ikke normalt være dækning for batteriet, med mindre det kan påvises, at det faktisk var slidt op ved købet, men andre ved sikkert meget mere om det
vh