Men nu skal jeg jo have dem ind i regnskabet. Men hvordan?
Skal jeg registrere købsprisen på mine vareforbrug konti eller på mine varesalgskonti. Jeg har også tænkt mig at køresalgsmoms af det. Tilsidst vil jeg modpostere det på en udgiftkonto "sponsering".
Lyder det helt hen i vejret?
Mette
Kan ikke logge ind via mit gamle login så har lavet en ny
Hvis du har givet noget væk, som du allerede havde købt (egne varer, beregnet til videresalg) er de jo allerede registreret på vareforbrug eller lager, og momsen er løftet af. Du skal derfor registrere udgiften i debet på din Sponsoratkonto, som placeres i nærheden af de øvrige reklameomkostninger og modpostere på enten vareforbrug eller varelager men ikke varesalg.
Debet: Sponsorat Kredit: Vareforbrug
Hvis du har købt en sponsorgave til et lotteri, skal den slet ikke ind over vareforbruget:
Debet: Sponsorat Kredit: Bank/kasse/mellemregning - alt efter, hvordan du betalte.
Anette, er der ikke forskel på hvordan man skal bogføre det, afhængig af sponsorat type?
Jeg mener da at hvis sponsoratettet ikke er "ca." 100% reklame relateret så er det ikke fuldt fradragsberettiget. Altså hvis man gerne vil sponsere det lokale sportsklub, men at det ikke direkte er salgsfremmende (men mere af støttende natur), så er det ikke fuldt fradragsberretiget? (hvis det skrives i regnskabet som du beskrev, ender det vel med at blive fuldt fradragsberettiget?).
Jo, det er klart, på den måde jeg beskriver det ovenfor, bliver det en helt fradragsberettiget udgift. Men der kan, som du helt rigtigt skriver, være variationer, se f.eks. her om sponsorater, som også henviser til SKATs skriverier om emnet.
Så salgsmomsen skal altså slet ikke figurerer nogle steder? troede egentlig man skulle svare moms af de ting. for det er netop varer jeg har købt med videresalg forøje.
Kan ikke logge ind via mit gamle login så har lavet en ny