Og nogle af ideerne kunne skabe vækst ret hurtigt, hvis jeg havde penge til at arbejde med det fuld tid.
Vil det sige du søger en investor der også skal betale din løn under opstarten og indtil projektet måske giver overskud, så du slet ikke skal investerer noget som helst selv overhovedet, ikke engang gratis tid?
Jeg har flere ideer jeg gerne vil søge kapital til, eksempelvis gennem Amino Kapital, men hvordan får man afprøvet sin idé inden man betaler for at søge Kapital?
Omkring selve ideen, så husk at den som udgangspunk er nul og niks værd. Der er millioner af mennesker der har millioner af ideer, og gode ideer er i overflod. Der hvor en ide bliver noget værd er når den går fra ide til at være et reelt projekt, med brugere og omsætning. En dårlig ide der bliver eksekveret godt er mere værd end en god ide der bliver eksekveret dårligt.
Hvis man opretter et indlæg og søger feedback på ideen, så risikerer man at miste den til nogle der allerede har penge til at starte op og hvis man ikke søger feedback og "bare" kaster sig ud i ansøgningen, kan det vise sig at være penge ud ad vinduet.
I langt de fleste tilfælde er det penge ud af vinduet at søge investorer hvis man INTET putter i projektet selv på forhånd og undervejs. Hvis det skal lykkes skal man være superekspert på et eller andet område så ideen får tilført værdi, så investor ved på forhånd at du kan tilføre enormt meget værdi, udover ideen som jo ikke er noget værd (som udgangspunkt).
Mine bedste råd hvis du vil søge investorer:
- Læg MASSER af timer i dit projekt inden du søger
- Få en simpel version af din ide op at stå, så du har noget at fremvise til investor
- Husk at det er DIG du skal sælge overfor investor og i mindre grad din ide (mange fokuserer kun på at sælge ideen, og glemmer helt de selv skal komme med andet end ideen). Det er ikke interessant at investere i din ide, hvis ikke du er eksperten der kan udføre den.
- Husk at jo mere du selv investerer af tid og penge inden du søger investor, jo større er chancen for at finde en.
Grunden til det er vigtigt at du fokuserer på hvor du kan bidrage med værdi, er at investor jo potentielt kan vælge mellem millioner af gode ideer fra millioner af mennesker, men der er ikke mange der har kompetencerne til virkelig at give et projekt værdi og eksekvere det.
Værdi kan være mange ting, men det er ikke f.eks. knofedt og gå-på-mod, som mange mener er en kvalitet, for det er forventeligt fra enhver der vil starte op. Hvis ideen afhænger af man skal sælge en digital ydelse til en masse virksomheder, så kan en super kompetence være at man har erfaring med kold kanvas, hvis succes afhænger af man skal have trafik fra Google ja så er solidt SEO-kendskab en stor fordel, hvis der skal udvikles en eller anden bruger-platform er det godt hvis man er PHP- eller .NET ekspert (eller hvad det nu skal laves i) osv. osv.
Omkring det med at arbejde og starte noget op samtidig:
Det er super du gerne vil arbejde med ideerne fuld tid og have løn under vejs, det vil de fleste, men hvorfor ikke starte op ved siden af dit arbejde i stedet? Du har alle muligheder for at lave en "working version", så du har noget at fremvise investor.
Mit bedste råd er at bruge ALT den tid du har på et lave din næste ide selv, i en simpel udgave, og først når du har noget der virker, søger du efter investorer så du kan udvide ideen/platformen og skalere den op.
Hvis du alligevel vil i gang med at søge, så overvej hvor meget du selv ville smide efter en person med en god ide, der intet har investeret selv. Overvej også hvor meget af projektet investor skal have. Hvis du ikke investerer noget som helst selv, er der jo ikke mange procent af projektet til dig.