Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Problem med varer stoppet i tolden! HJÆLP!

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)
Tilmeldt 8. May 11
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 16:47
Hvor mange stjerner giver du? :

Hej Amino

Jeg står meget et rimelig stort problem, som jeg virkelig håber nogen har erfaring med eller nogen som har nogle forslag til at få det løst. Mit problem er:

Jeg har købte nogle Iphone 4 LCD skærme med Touchskærm fra Kina. De er så blevet stoppet i tolden, fordi at de mente at værdien var for lav - det er dog ikke vigtigt. Efter de så er blevet stoppet i tolden, har de fundet ud af, at der står "Apple" på kable til LCD-skærmen. Da jeg bestilte skærmene fra Kina fik jeg oplyst at LCD-skærmen var original og Touchskærmen var en kopi. 

Jeg har så fået et brev fra told, hvor der står at varerne er tilbageholdt, da der muligvis er tale om varemærkeforfalskning og Apple vil blive kontaktet. 

Nu har jeg så fået et brev fra Apple, hvor de skriver at varerne er falske - tror ikke de har været at kigge på dem - det lyder mere som en vurdering, da brevet kommer fra en tysk konsulent hos Apple. I brevet står der at der står falsk varemærke på LCD-kablet, og at de derfor skal destrueres ifølge "Rådets forordning nr. 1383, artikel 11*". 

Nu tænker jeg så lidt, er det noget jeg kan gøre her? Skærmene er jo ikke falske - der står apple på kablerne fordi de er originale. Der er tale om et køb på omkring 3.000 DKK, så ved ikke om jeg bare skal lade den ligge, og om det Apple her gør er lovligt/rigtigt? 

Mvh Fortvivlet Aminobruger 

*Artikel 11

1. Hvis toldmyndigheder har suspenderet frigivelsen af eller taget varer, der er under mistanke for krænkelse af en intellektuel ejendomsret, i bevaring, mens de befandt sig i en af de i artikel 1, stk. 1, omhandlede situationer, kan medlemsstaterne i overensstemmelse med national lovgivning fastsætte, at der med rettighedsindehaverens samtykke anvendes en lempelig procedure, der giver toldmyndighederne mulighed for at afstå disse varer til tilintetgørelse under toldkontrol, uden at det er nødvendigt at fastslå, om der har været tale om en krænkelse af en intellektuel ejendomsret i henhold til de nationale retsbestemmelser. Med henblik herpå sørger medlemsstaterne i overensstemmelse med deres nationale lovgivning for, at følgende betingelser er opfyldt:

- at rettighedsindehaveren inden for en frist på ti arbejdsdage eller tre arbejdsdage, hvis der er tale om letfordærvelige varer, efter modtagelse af meddelelsen omhandlet i artikel 9, skriftligt meddeler toldmyndighederne, at de varer, der er genstand for den omhandlede procedure, krænker en intellektuel ejendomsret, som omhandlet i artikel 2, stk. 1, og giver disse myndigheder klarererens eller vareihændehaverens skriftlige samtykke i, at de afstås til tilintetgørelse. Med toldmyndighedernes samtykke kan klarereren, ihændehaveren eller ejeren af varerne give denne oplysning direkte til toldmyndighederne. Dette samtykke formodes at være givet, når klarereren, ihændehaveren eller ejeren af varerne ikke specifikt har modsat sig tilintetgørelsen inden for den fastsatte frist. Denne frist kan i særlige tilfælde forlænges med ti arbejdsdage

- at tilintetgørelsen, med mindre andet er fastsat i national lovgivning, finder sted for rettighedsindehaverens regning og på dennes ansvar, og at der forud herfor systematisk vil blive udtaget prøver, som opbevares af toldmyndighederne på betingelser, som gør det muligt for dem at fremlægge et fyldestgørende bevismateriale under retssager i den medlemsstat, hvor det måtte vise sig nødvendigt at anvende dette.

2. I alle andre tilfælde, eller hvis deklarereren, ihændehaveren, eller ejeren modsætter sig eller rejser indsigelse mod tilintetgørelsen, finder den i artikel 13 omhandlede procedure anvendelse.

Fra Silicon Valley (USA)
Tilmeldt 31. Mar 05
Indlæg ialt: 4047
Fra  InspireAnalytics Inc. Skrevet kl. 16:53
Gennemsnit 5,0 stjerner givet af 1 person

Hvis de virkelig er originale, må du da kunne få hjælp af din leverandør til at bevise det. 

Men tro mig, kinesere kan kopiere alt, endda trykke et navn på et kabel, selvom de ikke har rettigheder til det. 

Mvh Carsten

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 16:55

Carsten Jacobsen:
Men tro mig, kinesere kan kopiere alt, endda trykke et navn på et kabel, selvom de ikke har rettigheder til det. 

Og de er rigtige dygtige til dette :-(

Tilmeldt 8. May 11
Indlæg ialt: 18
Skrevet kl. 17:24

Men er det mit ansvar at bevise at de er originale? Må det ikke være Apples ansvar at bevise det modsatte? Umiddelbart havde han ingen bevis for at LCD'erne er originale - desværre. 

Er der ikke noget andet jeg kan gøre? eller andre regler jeg kan bruge eller udnytte? 

Mvh Forvirret AminoBruger

Fra Lyngby
Tilmeldt 26. Jan 08
Indlæg ialt: 1543
Fra  Sjællands ejendomsservice Toprobot.dk Skrevet kl. 17:30

Det er dit ansvar , og bevise dette over for skat mm. desværre

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 17:36
Alexanderdupond:

Men er det mit ansvar at bevise at de er originale? Må det ikke være Apples ansvar at bevise det modsatte? Umiddelbart havde han ingen bevis for at LCD'erne er originale - desværre. 

Er der ikke noget andet jeg kan gøre? eller andre regler jeg kan bruge eller udnytte? 

Mvh Forvirret AminoBruger

Originale Apple reservedele er som udgangspunkt ikke i salg, så på den led er det forholdsvist let for Apple at fastslå at det er kopier. Der findes dog enkelte der har været i stand til at skaffe originale dele som medarbejderne på fabrikken har smuglet med ud, men det er så hælervarer, hvilket ikke er bedre :o)

Når du handler med kinesere skal du vide, at alt hvad de sælger er originalt. I hvert fald hvis du spørger dem. Sandheden er dog oftest en anden.

Der er ret stor fokus på disse reservedele for tiden. Alene i denne uge har jeg talt med tre værksteder der har mistet for mellem 50 og 100.000 kr. Så du skal nok bare være glad for at du ikke mister mere end du gør.

Du står med en skidt sag, og jeg ville ikke selv bruge mere tid på den hvis jeg var i dit sted.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Fra Roskilde
Tilmeldt 24. Aug 06
Indlæg ialt: 4506
Fra  Istol.dk Skrevet kl. 17:36

Alexanderdupond:
Skærmene er jo ikke falske - der står apple på kablerne fordi de er originale.

Njaaaaa...... deeeeettt tror jeg så ikke du skal regne med. "Apple" købt i Kina?? Jeg vil sige at der er 99,99999% sikkerhed for at de IKKE er ægte - uanset hvad du har fået at vide af din leverandør, og uanset hvilken dokumentation de har fremvist.

Jeg tror blot du skal være glad for at du ikke bliver ramt af et sagsanlæg fra Apple, og så acceptere det tab på 3000kr. 

Hilsen Morten

Tilmeldt 23. May 08
Indlæg ialt: 3316
Fra  Easypie ApS Skrevet kl. 14:22

Ved import udenfor EU er det udelukkende dit ansvar - du kan derfor ikke tørre den af på din leverandør. 

Tilmeldt 29. Jul 12
Indlæg ialt: 257
Fra  FixApple Skrevet kl. 14:34

WideEyes.dk & AAimport.dk:

Alexanderdupond:
Skærmene er jo ikke falske - der står apple på kablerne fordi de er originale.

Njaaaaa...... deeeeettt tror jeg så ikke du skal regne med. "Apple" købt i Kina?? Jeg vil sige at der er 99,99999% sikkerhed for at de IKKE er ægte - uanset hvad du har fået at vide af din leverandør, og uanset hvilken dokumentation de har fremvist.

Jeg tror blot du skal være glad for at du ikke bliver ramt af et sagsanlæg fra Apple, og så acceptere det tab på 3000kr. 

Hilsen Morten

Hej Morten!

Det ser ikke ud så som du ved hvad du taler om, så nu vil jeg gerne forklare dig hvorfor mange leverandører kan have original lcd'er uden at have stjålet dem fra Foxconn. Landet ligger således, for dem der ikke stjæler reservedele fra Foxconn, at de ikke selv kan producere disse original dele. I stedet kan de producere så gode kopier at man ikke kan se forskel på selve skærmen.

Men hvad sker der med alle de skærme som går i stykker på en iPhone?

Disse skærme bliver i nogen tilfælde udskiftet med kopier, eller med original dele. Dette kan lade sig gøre fordi jeg og mange andre virksomheder sælger de skærme hvor glasset er gået i stykker men lcd'en stadig virker. Disse dele sælges ofte til kinesiske virksomheder, som så sætter et nyt stykke glas på, og wupti, en original lcd med en kopi digitizer.

Mvh. Mads

Fra København
Tilmeldt 13. Feb 10
Indlæg ialt: 3636
Fra  My-phoneshop.dk Skrevet kl. 15:03

Mads Henrichsen:
Hej Morten!

Det må være mig du svarer.

Og jeg er helt med på at de køber LCD'et (vi får også de obligatoriske 30 - 40 henvendelser om ugen), men du har under alle omstændigheder produceret/importeret en kopi, da digitizeren ikke er original.

Mobiltelefoner, mobiltilbehør, mobilreparation: https://www.my-phoneshop.dk

Side 1 ud af 2 (11 indlæg)