Hej Amino Jeg står meget et rimelig stort problem, som jeg virkelig håber nogen har erfaring med eller nogen som har nogle forslag til at få det løst. Mit problem er: Jeg har købte nogle Iphone 4 LCD skærme med Touchskærm fra Kina. De er så blevet stoppet i tolden, fordi at de mente at værdien var for lav - det er dog ikke vigtigt. Efter de så er blevet stoppet i tolden, har de fundet ud af, at der står "Apple" på kable til LCD-skærmen. Da jeg bestilte skærmene fra Kina fik jeg oplyst at LCD-skærmen var original og Touchskærmen var en kopi. Jeg har så fået et brev fra told, hvor der står at varerne er tilbageholdt, da der muligvis er tale om varemærkeforfalskning og Apple vil blive kontaktet. Nu har jeg så fået et brev fra Apple, hvor de skriver at varerne er falske - tror ikke de har været at kigge på dem - det lyder mere som en vurdering, da brevet kommer fra en tysk konsulent hos Apple. I brevet står der at der står falsk varemærke på LCD-kablet, og at de derfor skal destrueres ifølge "Rådets forordning nr. 1383, artikel 11*". Nu tænker jeg så lidt, er det noget jeg kan gøre her? Skærmene er jo ikke falske - der står apple på kablerne fordi de er originale. Der er tale om et køb på omkring 3.000 DKK, så ved ikke om jeg bare skal lade den ligge, og om det Apple her gør er lovligt/rigtigt? Mvh Fortvivlet Aminobruger *Artikel 11 1. Hvis toldmyndigheder har suspenderet frigivelsen af eller taget varer, der er under mistanke for krænkelse af en intellektuel ejendomsret, i bevaring, mens de befandt sig i en af de i artikel 1, stk. 1, omhandlede situationer, kan medlemsstaterne i overensstemmelse med national lovgivning fastsætte, at der med rettighedsindehaverens samtykke anvendes en lempelig procedure, der giver toldmyndighederne mulighed for at afstå disse varer til tilintetgørelse under toldkontrol, uden at det er nødvendigt at fastslå, om der har været tale om en krænkelse af en intellektuel ejendomsret i henhold til de nationale retsbestemmelser. Med henblik herpå sørger medlemsstaterne i overensstemmelse med deres nationale lovgivning for, at følgende betingelser er opfyldt: - at rettighedsindehaveren inden for en frist på ti arbejdsdage eller tre arbejdsdage, hvis der er tale om letfordærvelige varer, efter modtagelse af meddelelsen omhandlet i artikel 9, skriftligt meddeler toldmyndighederne, at de varer, der er genstand for den omhandlede procedure, krænker en intellektuel ejendomsret, som omhandlet i artikel 2, stk. 1, og giver disse myndigheder klarererens eller vareihændehaverens skriftlige samtykke i, at de afstås til tilintetgørelse. Med toldmyndighedernes samtykke kan klarereren, ihændehaveren eller ejeren af varerne give denne oplysning direkte til toldmyndighederne. Dette samtykke formodes at være givet, når klarereren, ihændehaveren eller ejeren af varerne ikke specifikt har modsat sig tilintetgørelsen inden for den fastsatte frist. Denne frist kan i særlige tilfælde forlænges med ti arbejdsdage - at tilintetgørelsen, med mindre andet er fastsat i national lovgivning, finder sted for rettighedsindehaverens regning og på dennes ansvar, og at der forud herfor systematisk vil blive udtaget prøver, som opbevares af toldmyndighederne på betingelser, som gør det muligt for dem at fremlægge et fyldestgørende bevismateriale under retssager i den medlemsstat, hvor det måtte vise sig nødvendigt at anvende dette. 2. I alle andre tilfælde, eller hvis deklarereren, ihændehaveren, eller ejeren modsætter sig eller rejser indsigelse mod tilintetgørelsen, finder den i artikel 13 omhandlede procedure anvendelse. |
Hvis de virkelig er originale, må du da kunne få hjælp af din leverandør til at bevise det.
Men tro mig, kinesere kan kopiere alt, endda trykke et navn på et kabel, selvom de ikke har rettigheder til det.
Mvh Carsten