Hov. Du er ikke logget ind.
DU SKAL VÆRE LOGGET IND, FOR AT INTERAGERE PÅ DENNE SIDE

Frigivelse af etableringskonto midler - synes at være en uoverstigelig barriere

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)
  • 1
Tilmeldt 20. Feb 13
Indlæg ialt: 17
Skrevet kl. 12:24
Hvor mange stjerner giver du? :

Goddag alle i gode aminoer.

Forskellige steder på nettet kan man finde oplysninger om, at det er attraktivt at spare op til virksomhedsstart via en etableringskonto.

Det gjorde jeg med 3 konti, en for hver af årene 2021, 2022 og 2023 og der er rigeligt med midler til indkøb af div. produktionsudstyr.

Jeg oprettede så et Aps med et holdingselskab.

På skats blanket 02.007 til hævelse på etableringskonti synes det for mig som om, at udgifterne skulle være afholdt før de kunne frigives fra etableringskontoerne.

Så jeg henvendte mig til en revisor, som kom op med denne køreplan for frigivelse af midlerne indsat nedenfor.

.................................................................................................................................................

1.      Forelæggelse af køreplan for Nordea, for bekræftelse af at de er enige i fremgangsmåden og vil stille midlertidig likviditet til rådighed.

2.      Etablering af midlertidig privat kredit på XXX.000 kr. ved Nordea (evt. mod midlertidig sikkerhed i anparter)

3.      Godkendt generalforsamlingsbeslutning om kapitalforhøjelse på nom. XXX.000 til kurs 100.

4.      Du indbetaler kapitalen på selskabets (XXXXXXXX Holding ApS) konto.

5.      Vedtægterne i XXXXXXXX Holding ApS opdateres med den nye nom. kapital. Ejerbogen opdateres i samme ombæring.

6.      Registrering af kapitalforhøjelse på Virk.dk, med godkendelse af kapitalen (vi kan lave erklæring på at kapitalen er tilstede).

7.      Udfyldelse og indsendelse af blanket 02.007 om anmeldelse af hævning på etableringskonto.

8.      Nordea frigiver etableringskontomidlerne til indfrielse af den midlertidige kredit.

...........................................................................................................................................................

Det så jo umiddelbart gørligt ud og jeg henvendte mig til Nordea - deres svar indsat nedenfor.

...........................................................................................................................................................

Jeg vil gerne kigge ind i mulighederne for at tilbyde den midlertidige kredit.
Følgende bedes fremsendt for at jeg kan kigge på det:
Privat: - Adgang til skatteoplysninger (Du modtager link på mail, som du skal godkende)
          - Privat budget – Oversigt over nuværende faste udgifter
          - Pensionsinfo - Oversigt for evt. konti og depoter udenfor Nordea
          - Dokumentation for evt. gæld udenfor Nordea
          - Oversigt over biler – Herunder nummerplade og restgæld 
Erhverv: - Seneste interne regnskab
             - Saldobalance ÅTD (Periodeopgørelse over driften fra indeværende regnskabsår)
             - Kontoudtog fra skattekontoen (Udskrevet pr. 31.12.2025)
             - Drifts- og likviditetsbudget
Ovennævnte sender du retur til mig ved at besvare denne mail, og vedhæfte dokumenterne 
.............................................................................................................................................
Den private del kan jeg umiddelbart opfylde, men erhvervsdelen er umulig.
Aps'et blev stiftet i april måned og der vil ingen økonomisk aktivitet være overhovedet, før etableringskonto-midlerne bliver frigivet.
Er der nogen som har et bud på hvorledes jeg kan få adgang til mine egne penge på de 3 konti?
På forhånd tak

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 16:52

du kan da godt give regnskab og balance selv ved 0 aktivitet. 
Ofte vil der vel være erhvervskonto udgift og så er der lovpligtig arbejdsskadeforsikring for reg. dir. uanset aktivitet - udgift, måske digitalt regnskabsprogram og du kan jo altid give dem seneste regnskab og balance per 15/7 f.eks

vh John Hannover

Tilmeldt 27. Feb 12
Indlæg ialt: 329
Skrevet kl. 06:27

Hej

Du kan godt bruge midlerne til at erhverve kapitalanele uden at selskabet er stiftet først. Vi gavde selv 3 mio stående som vi brugte til egenkapital i forbindelse med stiftelse. Vi har efterfølgende brugt midler til kapitalforhøjelser.

Tilmeldt 20. Apr 07
Indlæg ialt: 16014
30% af profil udfyldt
Skrevet kl. 23:17

Banditten:

Hej

Du kan godt bruge midlerne til at erhverve kapitalanele uden at selskabet er stiftet først. Vi gavde selv 3 mio stående som vi brugte til egenkapital i forbindelse med stiftelse. Vi har efterfølgende brugt midler til kapitalforhøjelser.

jep men nu er det stsiftet og så er det den vej og regnskab/budget til banken og så går det også fint

vh John Hannover

Side 1 ud af 1 (4 indlæg)